Gå til innhold

P-pilleHJELP!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært litt dum og glemt å spør helsesøster i dag om noe anngående p-piller.. Og finner ingen andre å spør og ingen måte å søke på nettet! Men jeg lurer på noe. Jeg har nettopp begynt på Mercilon og er storfornøyd med p-pillene. Jeg har gått på dem i 3 uker og har kommet til det pointet der "sukkerpillene" begynner og skal gi meg mens. Men jeg syns ikke det passer å ha mensen nå når det er 17.mai og har utrolig mange arrangementer jeg ville gjerne deltatt på uten å ha problemer med mensen... Så spørsmålet er, er det lurt av meg å allerede begynne å utsette mensen selv om jeg nettopp har begynt på pilla? Har dere andre forslag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktis i nøyaktig samme situasjon, bare jeg begynte for to uker siden og har tenkt til å utsette pga. ferieplaner. Tror nok ikke det gjør noe så lenge man ikke hopper over mange uker av gangen.

Skrevet

Denne diskusjonen er gjenganger blant p-pille brukere.

Til å begynne med kan jeg fortelle deg at når man går på p-piller eller annen hormonell prevensjon så har man ikke menstruasjon, men en kunstig bortfallsblødning. Ikke at det utgjør noen forskjell fra eller til i det daglige hos de aller fleste.

Rent teoretisk skal det ikke være noen problemer for deg å skippe blødningen selv om du akkurat har begynt så lenge du har tatt hele brettet frem til sukkerpillene. I værst tenkelige tilfelle får du bare en blødning likevel da kroppen uten større problemer kan overstyre de kunstige hormonene du går gjennom p-piller dersom den av en eller annen grunn skulle ha behov for det. Kroppen er usedvanelig godt konstruert ved en slik ubalanse kan man si.

Så ja, det kan du=)

Skrevet

For noen - inkludert meg - er det for lite hormoner i Mercilon til at man kan skippe blødningen. Jeg får den uansett som eviglang mellomblødning fra andre rekke på neste brettet, og den varer helt fram til sukkerpillene. Så skipping anbefales ikke med mindre det er veldig, veldig viktig...

Skrevet

For noen - inkludert meg - er det for lite hormoner i Mercilon til at man kan skippe blødningen. Jeg får den uansett som eviglang mellomblødning fra andre rekke på neste brettet, og den varer helt fram til sukkerpillene. Så skipping anbefales ikke med mindre det er veldig, veldig viktig...

Jeg ble litt nysgjerrig nå, har det noe å si om du tar eller ikke tar sukkerpillene på brettet ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt nysgjerrig nå, har det noe å si om du tar eller ikke tar sukkerpillene på brettet ditt?

Sukker pillene trenger du ikke å ta jeg har p piller som ikke har sukker piller og må derfor huske å bgynne på nytt brett etter en uke med mens. Med sukkerpillene så slipper du å tenke på når du må begynne å ta p-pillene igjen etter uken med mens.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon og hoppet over mens etter første brettet med p-piller av merkert mikrogynon. Det gikk helt fint, og mensen kom smått da jeg hadde noen få piller igjen av brett nr to.

Skrevet

Jeg går også på Mercilon, og kan ikke hoppe over mensen. Da får jeg bare blødning som varer hele neste brett... Heller mensen tre-fire dager hver fjerde uke enn fire uker i strekk!

Jeg tar forresten aldri sukkerpiller. De har ingen funksjon annet enn å holde på vanen om å ta pillen hver dag.

Skrevet

Da fungerer du på samme måte som meg, Thorn. Bare at jeg tar sukkerpillene så jeg slipper å tenke på det, men bare putter i meg pillen når jeg våkner og ferdig med det :)

Skrevet

Sukker pillene trenger du ikke å ta jeg har p piller som ikke har sukker piller og må derfor huske å bgynne på nytt brett etter en uke med mens. Med sukkerpillene så slipper du å tenke på når du må begynne å ta p-pillene igjen etter uken med mens.

Okay, la meg omformulere for den som ikke skjønte spørsmålet mitt

Har det noe å si om du tar pillefri(hormonfri) uke eller ikke?

Skrevet

JA, det har noe å si. På mercilon må man ha pillefri uke/sukkerpilleuke, fordi du får mensen uansett. Det er for lite hormoner i pillene til å overstyre kroppens trang til å blø. Hvis du prøver å ha pillefri uke, altså hoppe over en mens, vil du få kontinuerlig mellomblødning uansett, slik at du i praksis har mensen i tre uker i stedet. Ikke kult.

Skrevet

JA, det har noe å si. På mercilon må man ha pillefri uke/sukkerpilleuke, fordi du får mensen uansett. Det er for lite hormoner i pillene til å overstyre kroppens trang til å blø. Hvis du prøver å ha pillefri uke, altså hoppe over en mens, vil du få kontinuerlig mellomblødning uansett, slik at du i praksis har mensen i tre uker i stedet. Ikke kult.

DET er tull. Jeg gikk på mercilon i 4 år og kunne planlegge mensen fra hvilken pille jeg tok. TS: DET ER HELT TRYGT og IKKE noe problem å hoppe over! Det var sånn for meg og alle venninnene mine som gikk på mercilon.

Selvfølgelig reagerer man annerledes på pillene, så dette er uansett noe du må finne ut av selv. Men det er ikke noe problem å hoppe over pillefri uke.

Skrevet

Da antar jeg at det er forskjellig fra kvinne til kvinne, men sånn fungerer det i hvert fall på meg. TS må bare prøve og se hvordan hennes kropp reagerer.

Skrevet

Du kan få blødninger uansett siden du nettop er begynt på dem, så vanskelig å si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...