Alina X Skrevet 14. mai 2012 #21 Skrevet 14. mai 2012 Om folk går med hijab,pannebånd,oppsatt/løst hår,hårbøyler etc uansett når det er(svs om det er i en bunad eller om det er en sykepleier)det bryr jeg meg ingenting om. En hijab for en muslimsk kvinne kan være frihet,men det kan også være fengsel.Men for meg personlig,så legger jeg ikke mine følelser i et hodeplagg dvs at jeg bryr meg ikke hva slags hodeplagg personen går med,enkelt og greit. Ang hijabdebatt så vil det ALLTID være noen som gjør det frivillig,samt noen som også blir tvinget til det.Men vær så god,dere kan for all del lage en 10 siders tråd om fæle skumle hijabdamer og deres menn........
Gjest Kim Skrevet 14. mai 2012 #22 Skrevet 14. mai 2012 Hijab er selvfølgelig helt latterlig og et kvinneundertrykkende plagg, vi trenger ikke å være så åpne for multikultur at vi synes dette er en fin ting. Bare tenk deg sikkerhetsrisikoen det ville vert for den kvinnelige politibetjenten å gå med hijab, det ville jo vert alt for lett å bruke hodeplagget mot henne i en evt. slåsskamp.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #23 Skrevet 14. mai 2012 Jeg må ta av meg piercingen min i nesen når jeg er på jobb, eller dekke den til med tape... men de muslimske jentene får bruke hijab ... vi jobber på sykehjem. synes det er utrolig tåpelig med unntak for dem. piercing er jo mye mindre enn en hijab man ser på lang vei.
Alina X Skrevet 14. mai 2012 #24 Skrevet 14. mai 2012 Har du bevis for at det KUN er et undertrykkende plagg? kjenner du du fler enn 1 som bruker hijab? tror du ALLE kvinner i hijab er undertrykte? Det er vestlige som er undertrykte,vi må vise fram kroppen for å bli "godtatt". 1
Alina X Skrevet 14. mai 2012 #25 Skrevet 14. mai 2012 synes det er utrolig tåpelig med unntak for dem. piercing er jo mye mindre enn en hijab man ser på lang vei. Ja,men her er det snakk om hygienske årsaker da. En hijab er et hodeplagg som dekker håret. Amnestisykepleiere må dekke håret hvis de skal være tilstede under en operasjon,ergo er argumentet for at hijab er "uhygiensk"fullstendig vranglære.
TheHairyToothfairy Skrevet 14. mai 2012 #26 Skrevet 14. mai 2012 jeg driter i om du går med nisselue, hijab, headliner, cowboyhatt - hører det ikke til uniformen, så skal det ikke være der. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #27 Skrevet 14. mai 2012 Ja,men her er det snakk om hygienske årsaker da. En hijab er et hodeplagg som dekker håret. Amnestisykepleiere må dekke håret hvis de skal være tilstede under en operasjon,ergo er argumentet for at hijab er "uhygiensk"fullstendig vranglære. jeg synes faktisk det er uhygienisk feks ved en operasjon eller sykehus generelt.fordi de har gjerne tatt den på om morgenen å gått ut i bilen eller gått til jobb eller buss/trikk. da har den fått masse ting på seg.(bakterier osv) så vil noen si jammen jeg har jo en egen hijab som er på jobb som er på jobb. det er fortsatt ikke hygienisk for dem har den på hele dagen..tror heler ikke den blir vaska hver dag. men de uten tar på seg en engangs lue så er jo den mye renere. uansett så passer det seg ikke.de skal være nøytrale på jobb. 1
feuerstein Skrevet 15. mai 2012 #28 Skrevet 15. mai 2012 Ytringsfrihet går også på at man skal ha lov til å uttrykke sin egen religion, og jeg ser faktisk ikke problemet med dette. Så er spørsmålet: skal man i tjenesten ytre sin religion eller sin arbeidsgivers budskap? At arbeidsgiveren ikke har en offisiell religion er ikke nødvendigvis bare et fravær av en definert religion, det kan være en definert tilstedeværelse av religionsnøytralitet. Fredag kl 16:00:01 står man fritt til å kle seg i akkurat hva man ønsker av religiøse eller politiske symboler (dog ikke politiske armbind, en i mine øyne uhyrlig begrensning) og bære dette helt til mandag kl 07:59:59, men i tjenestetiden kan man måtte rette seg både etter hva man er pålagt å ytre og etter hva man er pålagt å ikke ytre.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #29 Skrevet 15. mai 2012 syns det er forkastelig, politi skla jo være nytral, noe de ikke blir med sånnt religiøst hodeplagg!! det er kleskoder i mange firma, så hvorfor må politi slakke på sine kleskoder!!!!!???? 1
Gjest Kim Skrevet 15. mai 2012 #30 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Har du bevis for at det KUN er et undertrykkende plagg? kjenner du du fler enn 1 som bruker hijab? tror du ALLE kvinner i hijab er undertrykte? Det er vestlige som er undertrykte,vi må vise fram kroppen for å bli "godtatt". Hjernevasket? Ah! Jeg skulle egentlig ikke si noe mer, men det klør litt i fingrene... Svaret ditt er så bekreftende på den polariseringen slike som meg mistenker ligger til grunn for mangelen på vilje til integrering. Du slipper selv bomben i innlegget ditt Xania. Jeg siterer: "Det er vestlige som er undertrykte,vi må vise fram kroppen for å bli "godtatt." Hvis du selv ikke ser tabben i hva du faktisk sier her, så er det en klar bekreftelse på hva jeg alltid har ment; Dere (implisitt da muslimer) ser på vårt samfunn som dekadent og noe dere ønsker å "fikse" med den forkvaklede relgionen deres. Når var det galt å vise kroppen sin? Er det ikke guden din som har lagd kroppene våre da? Som du ser så er utgangspunktet for en debatt med et slikt synspunkt som du har nesten en "conversation stopper" Men jeg lar meg ikke bekymre av den grunn. Dine argumenter har rett og slett mindre verdi enn mine da de i all hovedsak er basert på eventyr fra bronsealderen, forfektet av redde og undertrykkende menn! Endret 15. mai 2012 av Kim
Theoline Skrevet 15. mai 2012 #31 Skrevet 15. mai 2012 uniform er for å vise hvem som jobber et sted.det skal være nøytralt. å ha noe som ikke tilhører uniformen på seg blir helt feil.å det å gjøre unntak for hijab er bare feil. jeg har selv jobbet som mellom leder i en butikk der var vi strenge med hva som tilhørte uniformen og hvordan man skulle ha det på. et eksempel er nille. var innom der i går å skulle ha gavepose der var det en dame med hijab.jeg dro til neste nille å der var det også en i hijab.jeg synes det bare blir helt feil. jeg gidder ikke handle der for jeg vil ikke støtte uniform og hijab.
Gjest BM2 Skrevet 15. mai 2012 #32 Skrevet 15. mai 2012 Ja,men her er det snakk om hygienske årsaker da. En hijab er et hodeplagg som dekker håret. Amnestisykepleiere må dekke håret hvis de skal være tilstede under en operasjon,ergo er argumentet for at hijab er "uhygiensk"fullstendig vranglære. Det er uhygienisk rent kulturelt sett. Det er et palgg som har ett eneste formål, å seksualiere kvinnen så til de grader at menn ikke kan styre seg rundt henne. Ikke uten at hun kler seg slik MENN krever at hun gjør. Og kler hun seg IKKE slik så er hun en hore som menn kan forgripe seg på.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #33 Skrevet 25. mars 2020 Synes hjiab og uniform passer fint. I disse dager hjelper hijab kledde kvinner i sykepleieruniform med på sykehuset. Er det fremdeles et problem? Anonymkode: 9371a...742
jabx Skrevet 25. mars 2020 #34 Skrevet 25. mars 2020 Hijab og uniform hører ikke sammen. Uniformen representerer ikke individet som bærer den, men organisasjonen vedkommende jobber for. Når det er sagt er det ikke like ille at en sykepleier bærer hijab som at en politibetjent gjør det, siden politibetjenten tross alt representerer statens maktbruk overfor befolkningen. Da skal det ikke være noen tvil om hvem vedkommende representerer. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #35 Skrevet 25. mars 2020 Passer like lite sammen som vann og olje. Anonymkode: 6e886...fb3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå