AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Hvor skadelig er det å kaste opp et måltid av og til? Et par ganger i uka. I dag har jeg vært veldig flink å spise sunt, men spiste en stor bolle popcorn. Så jeg kasta det opp. Ikke noe som skjer daglig, eller noe. Unngår man å legge på seg av dette? Nei, spør ikke etter noen moralpreken om bulimi.
The Kitten Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Hvor skadelig er det å kaste opp et måltid av og til? Et par ganger i uka. I dag har jeg vært veldig flink å spise sunt, men spiste en stor bolle popcorn. Så jeg kasta det opp. Ikke noe som skjer daglig, eller noe. Unngår man å legge på seg av dette? Nei, spør ikke etter noen moralpreken om bulimi. Du skal få en av meg likevel. Bulimi er en alvorlig sykdom som fanger deg og slipper ikke taket før den har ødelagt deg fullstendig. Du ødelegger ikke bare deg selv fysisk, men også psykisk om du havner i klørene på denne sykdommen. 2
kråkefjas Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Hvor skadelig er det å kaste opp et måltid av og til? Et par ganger i uka. I dag har jeg vært veldig flink å spise sunt, men spiste en stor bolle popcorn. Så jeg kasta det opp. Ikke noe som skjer daglig, eller noe. Unngår man å legge på seg av dette? Nei, spør ikke etter noen moralpreken om bulimi. Det er ikke skadelig annet enn for tennene
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Men kroppen tar ikke opp kaloriene fra maten om man kaster relativt kjapt opp?
The Kitten Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Det er ikke skadelig annet enn for tennene Tull og tøys. Les deg opp på emnet og kom tilbake når du har noe fornuftig å bidra med. Om du forsøkte å være ironisk, så bør du forstå at det ikke var på sin plass. 2
kråkefjas Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Tull og tøys. Les deg opp på emnet og kom tilbake når du har noe fornuftig å bidra med. Om du forsøkte å være ironisk, så bør du forstå at det ikke var på sin plass. Belær meg gjerne. På hvilken måte er det skadelig å kaste opp en gang i uka? Det er helt fullstendig ufarlig. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2012 #7 Skrevet 14. mai 2012 En og annen gang er det såpass lite skadelig at det er ikke noen stor greie om du er forholdsvis frisk og rask. MEN, det eskalerer fort. 1
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Belær meg gjerne. På hvilken måte er det skadelig å kaste opp en gang i uka? Det er helt fullstendig ufarlig. Et par ganger i uken, blir fort til hver dag, som blir fort til alle måltider... 2
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Et par ganger i uken, blir fort til hver dag, som blir fort til alle måltider... Det gjør det ikke farlig i seg selv. Jeg kastet opp pga angst ca en gang i uken (i snitt, innimellom var det et par ganger i uken, og så var det plutselig en måned mellom), og fikk mer eller mindre panikk pga at alle sa det var så utrolig farlig. I seg selv er det ufarlig om en ikke har ubalanser eller hjertepoblemer. Men ja, tankegangen og at det kan balle på seg er farlig som fy.
kråkefjas Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Et par ganger i uken, blir fort til hver dag, som blir fort til alle måltider... Det kan så være, men nå var spørsmålet om det var farlig en gang i uken.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 det er smart for da blir man kalorier enkelt
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #12 Skrevet 14. mai 2012 Det kan så være, men nå var spørsmålet om det var farlig en gang i uken. Nei; et par ganger i uken skriver TS. Ikke farlig for kroppen nei, men om man tenker litt, så forstår man jo at det er farlig for toppen. 3
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2012 #13 Skrevet 14. mai 2012 Nei; et par ganger i uken skriver TS. Ikke farlig for kroppen nei, men om man tenker litt, så forstår man jo at det er farlig for toppen. Nei. Tankegangen bak oppkastingen kan være farlig, men selve handlingen er ufarlig for et ellers friskt menneske.
kråkefjas Skrevet 14. mai 2012 #14 Skrevet 14. mai 2012 Men kroppen tar ikke opp kaloriene fra maten om man kaster relativt kjapt opp? Ikke mye nei. Men er det ikke bedre å heller spise litt mindre? Virker så kleint å drive spy hele tiden
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #15 Skrevet 14. mai 2012 Nei. Tankegangen bak oppkastingen kan være farlig, men selve handlingen er ufarlig for et ellers friskt menneske. Men det er jo det da. Er man frisk om man kaster opp fordi man har spist usunt en kveld? 1
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2012 #16 Skrevet 14. mai 2012 Men det er jo det da. Er man frisk om man kaster opp fordi man har spist usunt en kveld? Det er ikke hva TS spør om, eller temaet i tråden.
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #17 Skrevet 14. mai 2012 Det er ikke hva TS spør om, eller temaet i tråden. Men TS spør om det er skadelig å kaste opp flere ganger i uken. Ser ikke at vedkommende spør om det er farlig for kroppen å kaste opp... Så da kan man vel også nevne de psykiske aspektene her. Med tanke for at det faktisk er skadelig for psyken å kaste opp pga man har spist noe usunt flere ganger i uken.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2012 #18 Skrevet 14. mai 2012 Men TS spør om det er skadelig å kaste opp flere ganger i uken. Ser ikke at vedkommende spør om det er farlig for kroppen å kaste opp... Så da kan man vel også nevne de psykiske aspektene her. Med tanke for at det faktisk er skadelig for psyken å kaste opp pga man har spist noe usunt flere ganger i uken. Høna og egget. Kaste opp er som regel et symptom på dårlig psyke, ikke en årsak til dårlig psyke når det er på et såpass lavt nivå som dette.
Gjest gjest Skrevet 14. mai 2012 #19 Skrevet 14. mai 2012 Belær meg gjerne. På hvilken måte er det skadelig å kaste opp en gang i uka? Det er helt fullstendig ufarlig. Fy fader, DU igjen. Og fortsatt kan du ikke lese. For det første står det et par ganger i uka. For det andre: "Om man overspiser og kaster opp en gang hver uke eller oftere, kan man få forstyrrelser i saltbalansen (natrium- og kaliumbalansen) i kroppen. Dette blir vanligere og alvorligere jo mer man overspiser og kaster opp. Cirka én av 20 har så lave kaliumnivåer at de må legges inn på sykehus straks. " videre: "På grunn av basisk urin, som er kroppens egen kompensasjon for syretapet ved oppkast, kan det bli hyppig og smertefull vannlating. I enkelte tilfeller oppstår det urinveisinfeksjoner. Særlig ved kaliummangel oppstår det en rekke komplikasjoner." - fra ung.no Spiserørsskader er heller ikke uvanlig ved såpass regelmessig oppkast. Om du er i risikosonen for å få noen av de andre skadene som oppstår ved bulimi, har jeg ikke grunnlag for å svare på.
Gjest gjest Skrevet 14. mai 2012 #20 Skrevet 14. mai 2012 Og selvfølgelig tannskader. Selvfølgelig er det ikke farlig i seg selv å kaste opp, alle gjør det en gang iblant, enten man nå er syk eller full eller hva det er, men å gjøre det regelmessig over lang tid, ja det er farlig. Legger like gjerne ved hele lista når jeg ser hva folk skriver her. Hva som kan skje med kroppen ved bulimi (Bulimia nervosa) Tannskader Spiserørskatarr Rytmeforstyrrelser i hjertet Utspilt magesekk Tarmproblemer/diaré, forstoppelse Mangelsykdommer Menstruasjonsforstyrrelser Menn: Nedsatt testosteronproduksjon Nedfor, deprimert, dårlig humør Håravfall Sår i munnvikene Hevelse av spyttkjertler Slapphet i muskulaturen Stiv/støl/smerter/prikking/stikking/diffuse smerter Sår på hendene Nyreskader Urinveisinfeksjoner Tørr hud m.m.
Fremhevede innlegg