AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Jeg tok en synstest i fjor fordi jeg merket at jeg ser litt dårligere på nært hold enn før. Nå fortiden når jeg sitter med pcen i fanget så må jeg ha den så langt som det er mulig unna hodet eller konsentrere meg mye, og sliter litt med å lese brev og bøker. Sliter ikke med hodepine Synstesten viste 0,50 og 0,25, langsynt, og en litt skjev hornhinne. Optikeren sa at jeg kunne få lesebriller men hun anbefalte meg å droppe det fordi jeg ville ikke merke forskjell og derfor neppe bruke brillene, så bortkastet kr å kjøpe lesebriller. Jeg godtok det. Men jeg syns at synet plager meg mer nå (de siste ukene) enn i fjor. Kan jeg kjøpe et par billigbriller (på feks. Europris eller Nille) og teste det, med sterkere styrke? Har vært og sett og de har ikke under +1,0 og -1,0. Kan det skade synet å bruke sterkere briller? Er jeg pluss eller minus? Jeg har null peiling på syn! Vurderer egentlig å ta en ny synstest.
Catnip Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Hvis du ser dårlig på nært hold, er du langsynt. Da må du ha briller med +. Hvis du er 40+ er det mest sannsynlig alderssyn, og det er helt normalt, de fleste må ty til lesebriller når de runder ca. 40. Du kan ikke skade synet ved å bruke for sterke lesebriller kun når du leser, men du vil kjenne at det er ubehagelig hvis de er for sterke. I optikerbutikken jeg jobbet, lot vi dem som kjøpte billigbriller prøve seg litt frem og kjenne hva de så best med. Vær obs på at hvis du har skjeve hornhinner kan det hende at du ikke ser like godt med ferdigbriller som du ville gjort med briller fra optikeren der skjevhete er korrigert. Hvis du føler du ser dårligere nå, ville jeg prøvd med +1 Hvis du blir uvel av å lese med dem, er de for sterke.
Minya Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Synet kan også forandre seg drastisk på relativt kort tid, så jeg ville tatt en ny synstest nå. Det kan hende at du nå trenger heldagsbriller i stedet for lesebriller.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Jeg er 30 år i dag faktisk Syns at synet er litt dårligere nå enn i fjor. Jeg jobber med barn og leser for de i blant og da er det litt flaut fordi jeg leser en del feil hvis jeg ikke husker å holde boka litt ekstra unna meg. Jeg leser fint teksten på tv så har ikke lese- og skrivevansker, og det burde jeg ha oppdaget tidligere i så fall. Takk for svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå