AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Av og til våkner jeg om natten av at jeg har sluttet å puste, da hiver jeg etter pusten og føler at det er ekkelt. Dette skjer et par ganger i måneden. Begynte vel for noen år siden. Har vært under mye stress i edt siste, er mye sliten, og legger meg forsåvidt tidlig og får nok søvn, men sitter likevel og gjesper på jobb (hver dag) og er generelt slapp og trøtt. Legen har ikke funnet noe. Noen som har hatt det samme? Ei venninne sa at det er vanlig å av og til våkne av at man har sluttet å puste i søvne. Dette kunne være i forbindelse med mareritt o.l. sa hun...
Gjest Annaires Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Man slutter jo ikke å puste, for da ville mann jo dødd Men det er jo en del som har søvnapne. Er du utredet i forhold til det?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Jeg gjør det av og til, for meg er det pga astma.
Antlers Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Søvnapne. Ta deg en tur til legen din. Jepp, og så må legen henvise deg til sykehus for videre utredning. Søvnutredning kan enten gjennomføres hos sykehuset (ofte på "hotell" i nærheten), eller du blir koblet til en boks du kan ta med hjem, så leser den av hva som skjer mens du sover. http://www.sovnapne.no/sano/ http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnapn%C3%A9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #7 Skrevet 14. mai 2012 Takk for svar. Jeg er under utredning for astma, kanskje det er en sammenheng der. Jeg er faktisk 15 kg overvektig, skal begynne å slanke meg, da jeg ikke opplevde dette når jeg var tynnere. Kan hende det har en sammenheng?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Høres ut som sentral søvnapné. Jeg har også det, og det kan komme av hjertesvikt. Så kom deg til legen og få satt igang utredningen. Det tar tid!
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Høres ut som sentral søvnapné. Jeg har også det, og det kan komme av hjertesvikt. Så kom deg til legen og få satt igang utredningen. Det tar tid! Herregud kødder du?? Jeg har smerter i brystet, men fikk høre at det var pga astma og musklene rundt. Var hos hjertespesialist for to år siden som tok EKG av meg, men den viste ingenting uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Herregud kødder du?? Jeg har smerter i brystet, men fikk høre at det var pga astma og musklene rundt. Var hos hjertespesialist for to år siden som tok EKG av meg, men den viste ingenting uvanlig. Med smerter i brystet skal det nevnes at jeg har slitt med angst. Umedisinert. Har ikke smerter nå altså, men har hatt. Sammen med hjertebank og hyeperventilering. Skal bestille time, kanskje dette har en sammenheng?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 Takk for svar. Jeg er under utredning for astma, kanskje det er en sammenheng der. Jeg er faktisk 15 kg overvektig, skal begynne å slanke meg, da jeg ikke opplevde dette når jeg var tynnere. Kan hende det har en sammenheng? Ja,en kollega av meg har søvnapne,og han ble bedre da han slanket seg og ble mer normalvektig.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #12 Skrevet 14. mai 2012 jeg hadde søvnapne. den forsvant når jeg fjerna mine megadigre mandler. men søvnapne har som vi ser her, mange årsaker...
LiKa1986 Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Jeg syns du bør bli undersøkt for søvnapne, høres mistenkelig ut som det (uten at jeg skal si det for sikkert). Jeg har det, pga overvekt, og har blitt mye bedre etter 3 år med behandling. Så jeg vil insistere på at du undersøkes for det, ubehandla kan det over lang sikt føre til andre helseplager. Kan være at hjertebanken din og hyperventileringa henger sammen med søvnapne, men det blir bare spekulering fra min side. Og som en annen nevnte over her, det tar tid å få den utredninga, så du bør sette i gang. Jeg venta 1 år på den utredninga.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Høres ut som sentral søvnapné. Jeg har også det, og det kan komme av hjertesvikt. Så kom deg til legen og få satt igang utredningen. Det tar tid! Tull og tøys! Slutt å skremme vettet av folk. Yngre mennesker får sjelden hjertesvikt, med mindre de har en eller annen medfødt eller kjent hjertelidelse. Søvnapnê skyldes som oftest helt andre ting, f.eks overvekt. Jeg har også opplevd å våkne av at jeg slutter å puste, og hvor jeg hiver etter pusten. Først og fremst har dette skjedd i innsovningsfasen. Det er skikkelig ekkelt og skremmende. Nå er det imidlertid lenge siden jeg har hatt det, så jeg vet ikke hva det kom av. Jeg vet ikke om dette skyldtes angst eller søvnapne, eller noe annet. Jeg veier like mye nå som da, men nå er det borte i allefall. Det kan muligens være en form for mareritt, nattskrekk eller angst. Men jeg har undersøkt hjertet i alle mulige vinkler, og det ble ikke funnet noen feil i det hele tatt. Heller ikke hjertesvikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå