AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #21 Skrevet 16. mai 2012 Du kan ikke tvinge et barn til å spise frokost. Ei heller nistemat. Det du kan gjøre er å tilby god nok mat. Ja, jeg har barn som har vegret seg for frokost. Derfor har jeg tilbudt f.eks. yoghurt. Jeg har barn som ikke har spist i løpet av en hel skoledag. Nei, jeg har ikke bakt pizzaboller til de. Et sted går det en grense for hvor langt foreldre skal strekke seg for at barn skal spise.
~white lady~ Skrevet 16. mai 2012 #22 Skrevet 16. mai 2012 Jeg har en barnehagegutt som heller ikke er glad i frokost. De gangene jeg leverer han tidlig smører jeg med niste så han kan spise frokost i barnehagen- noen ganger er matboksen tom når jeg henter han, andre ganger har han bare tatt en bit. Det får så være, tenker han spiser når han blir sulten. Det jeg ikke kommer til å gjøre er å servere loff med nugatti bare for å få i han noe. Han er turbo nok fra før av. Så her går det i grovt brød (uten hele korn) med smør og sunt pålegg, som han mer enn gjerne spiser når matlysten er der. Det er viktig at ungene ikke tvinges til å spise, men at de tilbys næringsrik mat istedenfor magefyll som kanskje glir lettere ned.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2012 #23 Skrevet 17. mai 2012 Enig med flesteparten her. Det å tilby usunn mat i perioder med dårlig matlyst/trass er en dårlig løsning. Ikke bare dekker det over årsaken til problemet i dag, men det kan også gi flere utfordringer i framtiden. Angående matpakkeproblemet: Kanskje kan det være en løsning å la barna være med å lage matpakke kvelden før? Morgenen er ofte en veldig stressa tid på dagen, og når barna ikke er så glad i frokost blir det kanskje litt mange stressfaktorer oppå hverandre (både for barn og voksne). Barn på 9-10 år er store nok til å forstå at man trenger ordentlig og næringsrik mat. Dersom de selv får være med på å lage/bestemme innholdet i matpakka innenfor sunne alternativer (som ikke nødvendigvis er brødskive) går det trolig lettere ned? Jeg tror også at mange barn kan bruke mat som pressmiddel. Gitt at barna ellers er friske ville jeg nok hatt tiltro til at unger faktisk spiser bare de blir sultne nok...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå