Gå til innhold

Barn og frokost..

Anbefalte innlegg

Gjest Mariamor
Skrevet

Jeg har tre barn, men det er de to yngste på 8 og 9 år som er problemet hver dag i forbindelse med måltider. Dem er aldri sultne om morgen, vil ikke ha med seg mat på skolen for dem er ikke sultne da vi sammen står og skal lage matpakkene. Mye bråk pga dette. Til frokost i dag fikk dem litt vannmelon, de spiste det og var fornøyde,er det for dårlig? Vi har en diskusjon gående om at det må eller ikke må være brød med pålegg til frokost. Det blir mye tull pga dette, vi voksne er frustrerte, for de må jo bli sultne i løpet av formiddagen på skolen....de får skolemelk. Noen som vet noen lure ideer.... :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tving dem til å spise frokost.

Lag matpakke og legg i sekken, de blir jo gjerne sultne utover dagen.

Jeg har aldri klart å spise frokost. Har mange dårlige minner fra barndommen hvor min mor tvang meg til å spise....noe som har ført til at jeg i dag har et anstrengt forhold til mat.

Om jeg har dårlig matlyst og noen forteller meg i dag noe som "litt klarer du vel å spise".... Ja da stopper alt helt opp for meg og jeg klarer ikke engang å prøve.

• Liker 2
Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg har gitt opp å være fornuftig mor.

Så idag fikk yngste jenta med seg saft, slik at hun i det minste får i seg væske iløpet av skoledagen.

Frokost er viktig for et barn, yoghurt med litt gryn oppi gir næring, men om hun ikke spiser,

forsøker jeg å oppmuntre til delikat matpakke i håp om at hun spiser litt før lunsj.

En boks med flere bokser inni. Oppskårne gulerøtter, druer, litt nøtter, ostebiter og gjerne salat.

Jeg tenker at litt næring er bedre en ingen.

• Liker 1
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Kjører dere på med de samme, vanlige påleggene hele tiden? Sønnen min hadde en tid liten matlyst, men han har fått bedre matlyst etter at vi lot ham prøve "nye" pålegg. Tidligere hadde vi stort sett latt ham spise leverpostei og andre smøreoster. Klart man blir lei av det i lengden. Nå går det i Sunda og Banos. Noe blåbærsyltetøy har han også fått. Er fullt klar over at Sunda og syltetøy ikke er det sunneste, men det er bedre at han får i seg noe enn ingenting. Prøv å tenk variasjon. Kan hende det hjelper.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

En annen ting: Dere har kanskje pepperkakeformer i hus? Det går jo an å trykke ut en hjerteformet brunostskive vha disse? Eller å bruke agurk som øyne, kaviarstrek som munn, en halv drue som nese oppå gulost? Hvis du forstår.. Prøve å lage det litt mer interessant enn "vanlig mat".. No offence.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere lager matpakkene sammen, sant? Kanskje finnes det en inspirerende bok på biblioteket eller en nettside der dere sammen kan finne fram morsomme lunsj/matpakke-forslag og la de få være med å bestemme litt nye ting dere kan prøve? Hvis de gjør størsteparten av jobben selv trenger det ikke bli så mye ekstra på deg heller. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo lage grove horn med skinke og ost inni. Kanskje noe kjøttfyll også om de liker det :) Eller så kan du lage wraps eller minipizza med grønnsaker på (bunn: pitabrød/polarbrød) osv.

AnonymBruker
Skrevet

og yogurt gir bare et sukkerrush, som jeg skal love deg deg at de nok merker på skolen/i barnehagen :(

og vannmelon er 95 % vann, så du kunne like gjerne servert et glass vann før de dro.

Hvor lenge er de oppe før de må spise? Vet mange trenger litt tid på dette. Har dere fellesfrokost der alle sitter rundt bordet?

Med barn på 8 og 9 tror jeg at jeg hadde lagt litt grunnregler.

Enten en halv skive, eller en lite bolle med frokostblanding hadde nok vert minimum inntak før skoledag.

Ikke gjør det til en ase-ting, bare gi beskjed om at sånn er de nye reglene, og man får ikke gå fra bordet uten mat. (Det er kjedelig å komme forsent på skolen, måtte banke på døren og alle ser på deg, så matnekt vil mest sannsynligvis ikke bli et problem mer en den første dagen ;)

Tenk på hvor mye av skoledagen de går glipp av bere fordi hjernen ikke har fått noe å fungere på!!!

Dette må du snu før det er forsent! Snakk også med skolen om dette med mat, og be om at noen følger med på om matpakka blir spist eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå "Saft og yogurt" i det over her, men saften falt vist ut ;)

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting: Dere har kanskje pepperkakeformer i hus? Det går jo an å trykke ut en hjerteformet brunostskive vha disse? Eller å bruke agurk som øyne, kaviarstrek som munn, en halv drue som nese oppå gulost? Hvis du forstår.. Prøve å lage det litt mer interessant enn "vanlig mat".. No offence.

Er ikke dette bare å dille med unger? De spiser da når de blir sultne. Er de ikke sultne trenger man vel ikke drive og lure dem.

Synes det virker litt ekstremt når mor skal bedrive moro-catering i hverdagen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde "vanskelige" barn, men var helt konsekvent med å ikke gi de sukkermat for at de skulle spise noe. I mine øyne er det ikke bedre at det lille de spiser i løpet av en dag er syltetøy, yoghurt, saft og Banos enn at de faktisk får kjenne litt på sulten og spise det de har fått med seg.

Det er heller ikke noe morsomt for andre foreldre som får høre poden fortelle at "Kari har alltid Banos og saft med seg. Og God Morgen-yoghurt. Hvorfor kan ikke jeg få det?" Det skaper et unødvendig press, og jeg synes helt ærlig at man svikter litt som forelder når man ikke engang klarer å "stå i det" når det kommer motbakker. Spisenekt er kjempevanlig, og det er ytterst sjelden at det ikke går over av seg selv. Kjør på med søtsaker og du har en permanent nekt, og i tillegg blir det mye venskeligere for deg i fremtiden mht kosthold og motivasjon.

Datteren til en venninne (12 år) har med seg lyst brød med smør og syltetøy samt Fun Light hver dag. Karbo, karbo. kunstig søtestoff. "Hun vil ikke ha noe annet", sier mammaen. Nei, det kan jeg godt skjønne, for hvem vil frivillig bytte ut søtsakene sine med leverpostei og vann :P

• Liker 2
Skrevet

Er ikke dette bare å dille med unger? De spiser da når de blir sultne. Er de ikke sultne trenger man vel ikke drive og lure dem.

Synes det virker litt ekstremt når mor skal bedrive moro-catering i hverdagen.

Enig. Dette er sånn du gjør med barnehagebarn eller til nød førsteklassinger.

Skrevet

Minsten min på 9 har vært et problem i lange tider med frokost. men snedig nok retta det seg i det siste. gir dem ofte sjoko-frokostblanding , den glir ned som regel. i morgest kokte jeg pølser til dem med potetsalat fra grillingen i helga. spist det også.

Hen der han kommer hjem uten å ha spist opp matpakka, men bananen eller gulleroten er spist opp bestandig. Han er tynn som et flis ( som sin far ) , men må da være som han er.

Yoghurt er også en fin ting om morgenen.. Jeg ble litt desperat etter hvert, og ikke så kritisk til hva de spiser så lenge de spiser noe. Men nugatti har vi nesten aldri i hus. Kanskje 3 ganger i året, og da er boksen selvfølgelig tom på 2 - 3 dager :) :) Men pytt-pytt...

Skrevet

Hva er greia med å tilby usunne alternativer til barn som ikke vil spise? Adferd som belønnes, forsterkes!

Friske barn i Norge dør ikke av underernæring fordi de ikke spiser frokost i perioder. Det er større sjanse for at de kommer til å lide av feilernæring fordi de blir tilbudt usunne alternativer til skikkelig mat!

Selvsagt er det viktig med frokost, men istedet for å stresse med maten, ville jeg brukt energien min på å finne ut hva som ligger bak spise-nekten. Min eldste har i perioder brukt mat og spising som en type maktdemonstrasjon, da hun tidlig fant ut at akkurat spising ikke var en av de tingene jeg kunne trumfe igjennom. Man kan bestemme mye, og "tvinge" barn til så mangt, men man kan ikke akkurat presse maten ned i munnen på dem og true dem til å svelge.

Løsningen her i huset var rett og slett å slutte å gi henne noen oppmerksomhet rundt spisenekt. Hun ble ganske lang i maska den første gangen hennes "vil ikke ha" ble møtt med et ok og en mamma som ryddet av bordet :fnise: I de periodene hun ikke spiste, fikk hun heller ingen is, kjeks o.l, med begrunnelsen at så lenge hun ikke spiste mat, kunne hun heller ikke få snop. Det var da heller ikke snakk om å spise ei skive for så å be om is igjen med en gang, det fungerer ikke sånn at du belønnes for å spise mat, bare for å ha det sagt. Det å bruke mat til straff og belønning er i det hele tatt en uting, da mat er et behov vi har på lik linje med søvn.

• Liker 8
Gjest Gjest
Skrevet

Enkelte spiser bare ikke frokost. Det er først siste halvåret jeg selv har begynt å spise frokost - før det har jeg aldri maktet mat før til lunsj. De få gangene jeg har forsøkt å tvinge meg, har det endt med oppkast. Sånn var min mor også - og til omtrent samme alder. (Nærmere 30.)

Ikke stress med frokosten, men krev at de tar med seg matpakke så de har noe "hvis de blir sultne". Gjerne sunt småsnacks i tillegg til den trauste brødskiva.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikser til dags dato ikke å spise frokost, da den rett og slett kommer i retur.

Dette med å bruke "triks" for å få i dem mat er noe man bare bør gjøre med undervektige barn, da det ellers er perioder de skal igjennom.

Jeg har en 12-åring som vi sliter veldig med å få i mat. Han er altspisende så det går ikke på at han er kresen. Han spiser bare rett og slett ikke nok mat. Så joda her går det i "morsom" mat i perioder hvor det er helt ekstremt dårlig spising. Det sier seg vel selv at 2-4 halve skiver på en dag ikke er nok for en gutt på 12 år.

En ting er at barna ikke spiser frokost, men at de ikke vil ha med matpakke er faktisk ikke opp til dem. Send med de matpakke, da har de i alle fall ett valg. Har de ikke matpakke MÅ de gå sultne og da vil jo etter hvert sultfølelsen gi seg.

Gjest silja
Skrevet

Har ikke lest alle innleggene, så det er mulig jeg gjentar folk her men..

Jeg takla ikke frokost da jeg var liten. Gjør det fortsatt ikke egentlig.

Frokost før skolen var et helvete hver morgen, jeg brakk meg for hver bit med brødskive som måtte ned. (minst en skive hver morgen)

Etter mye krangling og gråt ble jeg og mamma enige om at jeg skulle lage matpakka på kvelden, og at jeg da kunne smøre en skive ekstra som jeg kunne spise på vei til skolen eller i første friminuttet når jeg ble sulten. Det fungerte veldig fint. Jeg ble ofte sulten med en gang jeg kom ut, og spiste gjerne mer en den ene skiva som var ment til frokosten :) Ofte hadde jeg med grønnsaker også. Kunne mævle en hel paprika om den var skåret opp.

Som voksen gjør jeg det likt. Frokosten er med ut når jeg skal på jobb, og i helgene blir det ikke frokost før turen med hundene er overstått. Venter ofte med frokost et par timer etter jeg har stått opp.

Skrevet

Jeg som flere andre blir ganske kvalm av tanken på å spise om morgen, og trenger noen timer på meg. Da synes jeg det blir bedre å gi barnet litt frukt (noe som er litt lettere å få i seg), og heller gi det mat som det kan spise iløpet av de første småfriminuttene.

Skrevet

Jeg hadde "vanskelige" barn, men var helt konsekvent med å ikke gi de sukkermat for at de skulle spise noe. I mine øyne er det ikke bedre at det lille de spiser i løpet av en dag er syltetøy, yoghurt, saft og Banos enn at de faktisk får kjenne litt på sulten og spise det de har fått med seg.

Det er heller ikke noe morsomt for andre foreldre som får høre poden fortelle at "Kari har alltid Banos og saft med seg. Og God Morgen-yoghurt. Hvorfor kan ikke jeg få det?" Det skaper et unødvendig press, og jeg synes helt ærlig at man svikter litt som forelder når man ikke engang klarer å "stå i det" når det kommer motbakker. Spisenekt er kjempevanlig, og det er ytterst sjelden at det ikke går over av seg selv. Kjør på med søtsaker og du har en permanent nekt, og i tillegg blir det mye venskeligere for deg i fremtiden mht kosthold og motivasjon.

Datteren til en venninne (12 år) har med seg lyst brød med smør og syltetøy samt Fun Light hver dag. Karbo, karbo. kunstig søtestoff. "Hun vil ikke ha noe annet", sier mammaen. Nei, det kan jeg godt skjønne, for hvem vil frivillig bytte ut søtsakene sine med leverpostei og vann :P

Flott innlegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...