Gå til innhold

Hva syntes menn om kvinner i bunad?


ærligheten

Anbefalte innlegg

Jeg selv har en vest-telemark bunad jeg er veldig fornøyd med, det eneste problemet er at puppene er store fra før, og blir ikke akkurat mindre i bunaden!

men hva syntes dere menn? og kvinner for den saksskyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes bunad er jævlig stygt skal jeg være ærlig. Bunader er for det meste liksom-bondedrakter konstruert på 1930-tallet eller 1940-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre. Ingen bønder gikk i slike drakter på 1800-tallet slik noen synes å tro.

Det er noen få unntak som gjelder autentiske folkedrakter, men disse er for det første ikke spesifikt norske, men reflekterer klesdrakten i Europa på den tiden, og for det andre så ser man lite til de ekte folkedraktene. 99% går i 1930-talls-fantasidraktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Dytter denne opp jeg. Lurer på det samme :)

Jeg syns selv at bunad kan være nydelig. Det er ingenting som er mer norsk enn bunad. Og setter man opp håret litt løst og ledig, og ikke bruker sminke som ser ut som man har falt nedi malingsspannet, så er det et fantastisk plagg. Og menn i bunad er noe for seg selv, kan ikke måles med den dørgende kjedelige dressen. Lurer på hvordan jeg skal få overtalt gubben til å kjøpe bunad....

;)

Endret av Muff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min digger bunad. Noe med at de ser så søte og tradisjonstro ut. Pen norsk blondine med fletter i håret og bunad er toppen av kaka som han sa. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har en vest-telemark bunad jeg er veldig fornøyd med, det eneste problemet er at puppene er store fra før, og blir ikke akkurat mindre i bunaden!

men hva syntes dere menn? og kvinner for den saksskyld :)

Jeg synes kvinner i bunad er topp. Det er derfor jeg liker julaften og 17. mai aller best. Fantastisk å se hvor pene jentene egentlig er

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bunad er jævlig stygt skal jeg være ærlig. Bunader er for det meste liksom-bondedrakter konstruert på 1930-tallet eller 1940-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre. Ingen bønder gikk i slike drakter på 1800-tallet slik noen synes å tro.

Det er noen få unntak som gjelder autentiske folkedrakter, men disse er for det første ikke spesifikt norske, men reflekterer klesdrakten i Europa på den tiden, og for det andre så ser man lite til de ekte folkedraktene. 99% går i 1930-talls-fantasidraktene.

Dette var eit lite nyansert svar. På bygda var det vanleg for kvinner å gå med stakk og liv (ein enkel bunad, uten broderi eller noko) heilt fram til århundreskiftet i alle fall. Enkelte plassar gjekk eldre kvinner med stakk og liv heilt fram til 1960-70-talet. Finare bunadar vart brukt til fest, og det er desse dagens bunadar gjerne byggjer på. Enkelte er veldig nær fortidas drakter (det gjeld spesielt telemarksbunadane), andre er meir konstruerte, pga lite "kildemateriale".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Søgni

Jeg mener alle er fine i bunad, og at det er et antrekk alle, uansett kroppsfasong og utseende, kan kle. Dessuten synes jeg alle bunader har sin sjarm, og at det finnes få stygge/mindre pene bunader.

Selv synes jeg at jeg kler bunaden min, men som med alt annet så finnes det helt sikkert folk som mener den er mindre pen. Men det bryr meg ikke :)

Har fått mange komplimenter når jeg går med den, og det henger nok mye sammen med at bunad er et antrekk mange generelt interesserer seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...