Gå til innhold

Pollenallergi ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er har både tett og rennende nese konstant for tiden. I tillegg føler jeg meg tett i halsen, og det kjennes litt ut som pustebesvær.

Noen med pollenallergi som har de samme symptomene ? Jeg vet ikke om det er pollenallergi, men jeg håper det er en form for allergii, og ikke noe annet alvorlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlige symptomer på pollenallergi ja, du kan teste deg hos legen (er ikke smertefull, du kjenner ikke det engang). Og om du har det kan du få en sprøyte som varer noen måneder, hos noen forsvinner symptomene nesten 100% og hos noen virker de så og si ikke, men de er vanligvis mye mer effektive enn piller.

Skrevet

Sprøytene er fulle av Kortison, så dersom du klarer deg med vanlige antihistaminer, bør du holde deg til det.

Allergi påvises enten ved positiv test eller ved at legen ser symptomer og setter diagnose utifra det. De der allergitestene er desverre ikke særlig pålitelige...

Skrevet (endret)

Det høres ut som typisk pollensymptomer. Jeg ville gått på apoteket og kjøpt pollenmedisin for å teste ut. Du kan f.eks. prøve nesespray mot pollen (har andre virkestoffer enn vanlig forkjølelsesnesespray) og ev. en pakke allergitabletter. Fungerer det har du mest sannsynlig pollenallergi.

Hvor lenge har du hatt disse symptomene? Noter det ned. Allergi mot bjørkepollen er vel vanligst, og nå er det høysesong i Sør-/Midt-Norge (unntatt fjellstrøka). Bjørkepollen har vel vært i lufta et par uker, og vanligvis varer den ut mai. Gresspollen setter i gang i midten av juni og varer til begynnelsen av august, mens burot er fra slutten av juli til midten av august. Lengere nord og i fjellstrøka begynner det litt seinere enn i sør.

Du kan selvfølgelig dra til legen og be om allergitest, men siden allergitestene ikke er sikre, så er det like greit å notere ned når på året (hvilke uker) du får reaksjoner og snakke med legen om det. Legen setter stor pris på det hvis du kommer forberedt.

Har du allergi mer enn tre måneder (sammenhengende?) kan du få medisin på blå resept hos legen. Jeg ville først prøvd ut selv. Får du god effekt av nesesprayen, så er det ikke nødvendig å løpe til legen.

Råd og tips ved allergi

Pollenvarslingen

Endret av Grønt blad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...