Gå til innhold

Mac&Cheese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan lager man det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager makaroni og smelter inn noe ost på slutten. Så spiser en og blir deilig feit. Litt sånn Michelin-mann aktig feit.

AnonymBruker
Skrevet

Men da koker du jo osten i vannet, for du heller jo av vannet til slutt?

:klo:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man heller av vannet, beholder macaronien i gryta, så tilsetter ost i den varme gryta og lar alt smelte.

Skrevet

Nei, man heller av vannet, beholder macaronien i gryta, så tilsetter ost i den varme gryta og lar alt smelte.

Feil, man må jo tilsette mer enn bare ost. Det finnes mange forskjellige måter å lage det på, her er et eksempel:

Dette er forresten Rachel Ray sin oppskrift.

- Kok opp makaroni

- smelt 2 ss smør i en kjele

- tilsett litt hvetemel og rør godt for å unngå klumper

- tilsett et krus med vann, sammen med en buljong-terning

- deretter tilsetter du et krus med melk.

- la dette koke opp, og småkoke 5 - 10 minutter

- tilsett en kopp valgfri revet ost (gjerne en relativt neutral en, som norwegia)

- deretter tilsetter du en kopp revet cheddar (dette vil gi den klassiske amerikanske smaken!)

- eventuelt kan du tilsette Rachel Rays hemmelige ingrediens, menlig 1 ss sennep.

la det koke til osten er smeltet, og sausen er smooth.

til slutt tilsetter du den ferdigkokte makaronien.

• Liker 7
Gjest _La Femme
Skrevet

Du kan også gratinere det i ovnen. Ved at du koker makaroni al dente, rører inn litt smør, litt mel, litt melk, revet muskatnøtt, salt og pepper. Så har du det hele i ei smurt ildfast form, og har revet ost på toppen. Så gratinerer du den i ovnen til osten er smeltet og gylden ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en enda enklere variant:

Rå makaroni og revet ost (jeg liker cheddar og parmesan) blandes i en ildfast form. Hell over melk til makaronien er akkurat dekket. Dekk formen med aliminiumsfolie og stek i forvarmet ovn (200 grader) i ca 20 min. Ta ut formen og rør godt. Sett inn igjen, uten folie, til makaronien er ferdig stekt og toppen er gylden.

Pleier ofte å blande litt krydder i melken før jeg heller den over makaronien, f.eks. pepper, sennep eller tabasco.

Veldig godt og veldig enkelt!

Skrevet

Nå ble jeg sulten.... :gjeiper:

Skrevet

Lager det helt enkelt jeg.

Koker makaroni og tar frem raspet ost, evt kutter to-fire sneier skivet synnøveost i tynne strimler.

Legger ferdig makaroni og ost i lag i bollen, makaroni i bunnen og på toppen, lar det stå i to minutter, blander lett med gaffel, og gafler det i meg :D

AnonymBruker
Skrevet

Lager makaroni og smelter inn noe ost på slutten. Så spiser en og blir deilig feit. Litt sånn Michelin-mann aktig feit.

Innsiden min så sikkert ikke så fin ut, men en periode som student levde jeg på 4 måltider med macaroni og ost hver dag. Gikk ned 10 kg og så rimelig bra ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...