Gå til innhold

Tibakemelding på joggeturen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg var i dag på min første joggetur på tredemølle på noen år! Jeg hadde planlagt å bruke tiden til å sjekke hvordan formen min er, da jeg er veldig usikker på hvordan jeg ligger an. Jeg har trent litt spinning de siste mnd, men som sagt ikke løpt på leeeenge! Jeg tenkte jeg skulle jogge så lenge jeg klarte, og så gå litt, jogge litt osv. Men så klarte jeg å jogge ganske langt uten pause (veldig lav fart, da).

Så om det er noen som kan komme med noe fornuftig å si om denne joggeøkta, blir jeg veldig takknemmelig! Jeg har en drøm om å kanskje klare å løpe fort og langt i løpet av sommeren :-) La oss si jeg legger inn 4 løpeøkter i uka, og jeg øker fart annen hver økt og lengde annen hver økt, hvor lang tid tar det før jeg klarer mila? (kanskje vanskelig å si noe om... hehe...)

Oppvarming: 6 minutter rask gange

24 minutt jogging på fart 6,5

3 km blank!

Jeg stoppet å løpe etter 30 minutt fordi jeg på sekundet da traff 3 km. (jeg elsker magiske tall.. haha.. hvis jeg f.eks. har syklet 1,8 km og har to minutt igjen gjør jeg alt jeg kan for å treffe akkurat 2 km på et bestemt tidspunkt..)

Jeg tror jeg kunne ha jogga lenger, men fant ut det fikk være en grei første økt.

Jeg har ikke pulsklokke, men sjekka pulsen min på tredemølla to ganger underveis. Da var pulsen på 173 og 184. Er ikke det helt sykt høyt? Etter nedtrappinga var pulsen på 156.

Takk for tilbakemelding! (og hold dere for gode for spydige kommentarer... jeg tror faktisk jeg legger inn denne posten under anonym bruker, orker ikke drittslenging <3 )

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ment som drittslenging, for jeg er absolutt ikke godt trent, men da jeg drev med jogging (på begynnelsen) hadde jeg rask gange på 7,5-8km/t, og jogget på 10km/t.

Klarte jo bare å jogge i 4-5 minutter i strekk på denne farten da, men da skjønner jeg at jeg kanskje ikke var så værst stilt likevel da, for jogging på 6,5 hadde jeg vel klart lenger.

Skrevet (endret)

Jeg sluttet å røyke og begynte å trene for 1 måned siden, har sykdoms- og anstrengelsesastma. Treningsøkten min ligna veldig på din i dag! Tok astmasprayen min, og varmet opp med 5 min på nivå 6 med 10 på stigning. Så jogga jeg 25 min på nivå 8 uten stigning. Jeg er i allefall veldig fornøyd, og ble god og svett for å si det sånn! :fnise:

Syns det var en bra førsteøkt jeg! :)

Skjønner ikke hvorfor noen skulle slengt dritt om dette?

Endret av Celestia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen!

Oi, hihi. Jeg prøvde å gå på 6,5, men måtte løpe! Jeg skrudde opp farten til jeg måtte løpe + litt til, der jeg fant en rolig og fin fart. Nei, jeg vet jeg ikke er i sånn super form altså! Men som sagt hadde jeg nok klart lenger enn 24 minutt. Jeg hadde en bok før der jeg pleide å logge joggeøktene mine, men finner den ikke.. :-( Har lurt på hvor fort og langt jeg løp da. Så har liksom ikke hatt noe å sammenligne med :-) Takk for tibakemelding!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å røyke og begynte å trene for 1 måned siden, har sykdoms- og anstrengelsesastma. Treningsøkten min ligna veldig på din i dag! Tok astmasprayen min, og varmet opp med 5 min på nivå 6 med 10 på stigning. Så jogga jeg 25 min på nivå 8 uten stigning. Jeg er i allefall veldig fornøyd, og ble god og svett for å si det sånn! :fnise:

Syns det var en bra førsteøkt jeg! :)

Skjønner ikke hvorfor noen skulle slengt dritt om dette?

Bra jobba! Hvor ofte har du løpt på den måneden?

Det er så mange troll her inne som skal bitche om alt mulig, jeg orker ikke masse diskusjoner med folk som skriver bare for å provosere. Folk slenger ditt om de rareste ting her inne!

Skrevet

Anonymbruker #2: Hvor lange bein har du hvis du kan gå i 8km/t? Tror nok de fleste ikke klarer å gå så fort..

Det sagt, så er jeg enig i at 6,5 km/t er utrolig sakte joggetempo... Selv har jeg rask gange opp til 6,5.. 7 og 7,5 er sånn umulig tempo som blir for raskt til å klare å gå, men føles for sakte til å jogge.. 8km/t er mitt roligste joggetempo.

Men TS, uansett så synes jeg det høres ut som en veldig bra start! Synes ikke det er viktig å tenke på hastighet når man starter uansett, det viktigste er å holde seg i bevegelse og gjennomføre treningsøkten på en slik måte at man blir motivert til å faktisk gjennomføre neste treningsøkt også :)

• Liker 3
Skrevet

Bra gjennomført :) Vet ikke hvor høy du er og sånt, men 6,5 er ganske rolig tempo for de aller fleste.

Neste gang kan du øke med f. eks 0,2kmt og gå for samme distanse!

Til sammenligning så pleier jeg å gå powerwalk på mølla med 6,4.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 154 og har veldig korte ben, kanskje det har litt å si.. :sjenert: Ikke de lengste modellbena, nei! Men takk for ordene HerbGirl og Spøkelse! Jeg syntes det var helt fantastisk MORO å løpe igjen! :D Skal øke og øke og satser på å løpe på 8 snart :tunge1:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er særdeles utrent, veier minst 25 kg for mye og knappe 157 cm høy, og jeg går i 6 km/h, det er relativt rask gange. For å få noe ut av løping må jeg opp i minst 8 km/h, helst mer.

Gjest Linnerle
Skrevet

Du er flink som har begynt! Det er det viktige og den eneste du trenger å konkurrere mot er deg selv, ikke sure, anonyme brukere på KG :)

Du kommer til å merke kjempe fremgang i de neste ukene/månedene så her er det bare å stå på!

Hvis du har tenkt omtrent fire økter i uka er det viktig å variere disse.

OG,ha som oftest en stigning på hvertfall 0,5. LØper du uten stigning er det som å jogge litt i nedoverbakke, det er ikke bra for knærne og du får også mye mer effektiv trening hvis du har litt stigning.

Pulsmåleren på maskinen er som kcaloritelleren, veldig lite presist.

Jeg har ikke pulsklokke selv, men får også ofte 180-190 på maskinene, jeg tror nok jeg ville fått helt andre tall med en klokke.

Så nå framover ville jeg anbefalt deg å ha en økt hvor du prøver å løpe lenger hver gang. En intervalløkt hvor du får presset deg på tempo, det er veldig effektiv måte å få opp formen og gjennomsnittsfarten på.

Og så kanskje to mer like. MEn husk og øke farten jevnt og trutt, hvis du bare jogger på samme tempo hele tiden blir det ingen fremgang.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på tredemølla fram til ca 7 km/t, etter det må jeg småløpe. Det føles mest komfortabelt å løpe på rundt 10 km/t.

Men uansett, du sier du ikke har jogget på lenge og da synes jeg du skal være stolt av innsatsen din. Det viktigste er å starte på et nivå som føles ok slik at du blir motivert til å fortsette. Så kan du øke på med å prøve å løpe lengre, fortere, krydre litt med intervaller osv (men ikke i en og samme treningsøkt) så vil du fort se at du klarer mer og løper bedre. Stå på!

AnonymBruker
Skrevet

Du er flink som har begynt! Det er det viktige og den eneste du trenger å konkurrere mot er deg selv, ikke sure, anonyme brukere på KG :)

Jeg er hun som skrev 17:36, og det var absolutt ikke meningen å være sur. Det var en konkret tilbakemelding. Jeg synes alle som trener fortjener applaus, så godt jobbet, TS!

Gjest Solsmil
Skrevet

Det er ikke fort, men du vil merke utrolig stor fremgang hvis du bare begynner å trene. Det er ingen som løper dødsfort på den aller første treningsøkta. Bare du bestemmer deg, så kommer det til å gå fint, og du kommer til å se progresjon raskt.

Dette er ikke ment som drittslenging, for jeg er absolutt ikke godt trent, men da jeg drev med jogging (på begynnelsen) hadde jeg rask gange på 7,5-8km/t, og jogget på 10km/t.

Klarte jo bare å jogge i 4-5 minutter i strekk på denne farten da, men da skjønner jeg at jeg kanskje ikke var så værst stilt likevel da, for jogging på 6,5 hadde jeg vel klart lenger.

7,5-8 km/t med gåing? Det virker nesten overnaturlig fort:P har aldr sett noen som har gått så fort på en tredemølle. Selv holder jeg fint ut en time jogging/løping i 12 km /t, men jeg må løpe om farta blir noe særlig høyere enn 6,5-7 km/t. Og jeg er god på sprint og slike korte distanser også, så det har ikke noe med det å gjøre...

Skrevet (endret)

Bra jobba! Hvor ofte har du løpt på den måneden?

Det er så mange troll her inne som skal bitche om alt mulig, jeg orker ikke masse diskusjoner med folk som skriver bare for å provosere. Folk slenger ditt om de rareste ting her inne!

Jeg begynte å jogge 5 og 5 minutter. Altså 5 minutter---> helt kake, hvile litt og ta meg i nakkeskinnet og jogge 5 min. til. I til sammen 15 min per treningsøkt i 2 uker. Så kom kondisen min seg voldsomt uten den toskete og ondskapsfulle røyken, og jeg fikk astmaspray av legen også. Så klarte jeg plutselig 15 min sammenhengende, så 20 og nå 25 :) UTROLIG godt å kjenne framgang! Man kjenner på en skikkelig stolthetsfølelse, og jeg kan sitte å bare smile for meg selv og føle en enorm mestring- og livsglede nå. Det betyr så mye for meg! :) Jeg trener fra 3-5 ganger i uka, og trener både kondisjon og styrke hver gang. Koser meg og bruker lang tid på treningssenteret!

Og helt enig, mange teite troll som sitter hjemme og kjeder seg alt for mye her inne for tiden!! :kjefte:

Endret av Celestia
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er 154 og har veldig korte ben, kanskje det har litt å si.. :sjenert: Ikke de lengste modellbena, nei! Men takk for ordene HerbGirl og Spøkelse! Jeg syntes det var helt fantastisk MORO å løpe igjen! :D Skal øke og øke og satser på å løpe på 8 snart :tunge1:

Awww, søtt! :klemmer: hihi! Jeg har en treningskompis som jeg alltid trener sammen med. Han er 1.92 høy! Og han går på 8, mens jeg jogger! :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du var flink :) Jeg klarer ikke å jogge 24 minutter i strekk så :P

Og til dere som kommenterer farten: Det kan dere holdere dere gode for da vi alle har forskjellige kroppslengder med ulike lengder på beina. Spiller ingen rolle om man er 160 eller 180, for beina kan fortsatt være like lange eller like korte :)

Det er bra du begynner rolig, så skal du nok se at farten øker etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig spiller det en rolle hvor høy man er, en på 160 og en på 180 har SJELDEN like lange bein, selv om ja, proporsjonelle forskjelligheter finnes jo selvlfølgelig.

Syns ikke du det høres mer naturlig ut at trådstarter syns at 6,5 er en sakte jogg, enn at en på 180 syns det?

Jeg kommenterte farten og spurte om høyden nettopp fordi jeg tenkte at trådstarter kanskje var lav og hadde kortere bein.

Syns forsåvidt ikke det er noen andre som har vært så veldig slemme i tråden heller :)

Gjest Linnerle
Skrevet

For å jogge fort er det faktisk heller ikke nødvendigvis noen fordel å være høy. I hvert fall ikke på langdistanse. Maratonverdensmesteren i kvinneklassen er 1,67, akkurat som meg :) Men jeg er ikke like rask da ...

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Synes du gjør en kjempejobb jeg da. Spesielt siden du, som du sier, er utrent. Et sted må man begynne og jeg synes dette var en bra begynnelse. 3K er jo en god distanse.

Begynte selv å jogge på 7.0 og går opp til 6.5 men da går beina som trommestikker. Nå jogger jeg jevnt på 9.0 og øker denne grensa hele tiden. Hadde ikke klart å gå på 10.0 med en gang. Da hadde jeg drept all løpelyst før jeg hadde rukket å begynne :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Det nytter jo ikke å sammenligne TS med dere her som har trent/løpt lenge. Man må jo starte et sted, sikter man til toppen første økta så kan man jo bare gi opp med det samme!

Synes du er kjempeflink, TS. Jeg er litt på samme greia som deg, er utrent, men har virkelig fått sansen for jogging, så da jeg begynte for noen måneder siden kjempet jeg meg spysliten av 10 min jogging på tredemølle (ca 7-8km/t).

Nå har jeg en runde på 5 km som jeg jogger, men klarer ikke jogge 5 km i strekk, så går litt i motbakkene og sånn, så derfor ender turen opp med en lavere gjennomsnittsfart, men målet er jo å klare å løpe mer og mer av runden.

Så selv om andre syns jeg bruker lang tid, så er det jo en seier for meg at jeg klarer å løpe mer og mer av runden. Man må jo bare sammenligne seg med sine egne prestasjoner, noe annet nytter ikke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...