Gå til innhold

Hund døde etter operasjonsvikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en helt forferdelig sak på bt.no om en hund som døde etter operasjonsvikt.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor vetrinæren slapp så billig unna. Han burde fått en skikkelig straff for dyremishandling! Hunden hadde det helt tydelig utrolig vondt, og alt vetrinæren får er en advarsel?! Håper jeg har misforstått noe i saken og at han egentlig har fått en strengere straff.

Det veterinærmedisinske rettsråd og Mattilsynet ser særlig alvorlig på følgende forhold:

Igangsettelse av operasjon uten assistent, mangelfull kontroll på anestesiens kvalitet og effekt, manglende intravenøs væske og mangelfull binding av blodårer.

Mattilsynet, regionkontoret for Hordaland og Sogn og Fjordane ilegger veterinæren advarsel for overtredelse av plikter og dyrehelsepersonelloven.

Hendelsen skjedde for to år siden og vetrinæren er nå pensjonert. Jeg får helt vondt inni meg når jeg tenker på den stakkars hunden. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Fikk ubeskrivelig vondt i magen av den der. Stakkars hunden, den må ha hatt det helt forferdelig.

Veterinæren burde fått en klekkelig bot, og hadde han ikke allerede pensjonert seg så burde han mistet lisensen sin.

Blir fysisk kvalm av hele greia. Forkastelig rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Uff, sitter her med tårer i øynene. Stakkars fine vovven.

Det er skremmende at det finnes så ubrukelige veterinærer. At han slapp kun en en advarsel er helt horribelt og til ingen nytte når han gikk av med pensjon rett etter.

En kraftig bot og fratatt lisensen er det minste han burde fått.

Ble helt kvalm jeg nå :tristbla:

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes faktisk han burde fått et opphold i fengsel og en klekkelig bot. Hunden led jo noe så voldsomt, han som vetrinær med kirurgi burde vite hva han skulle gjort for å sørge for at hunden ikke led, at den fikk nok bedøvelse.

Han burde også vært proff nok til å vente på assistenten og ikke latt eieren være assistent selv om han har sykehuserfaring(vet ikke hva eieren jobbet som men står han har vært til stedet under operasjoner).

Merker jeg blir så sint, frustrert og lei når jeg leser om sånt. Sånt skal ikke skje!

• Liker 3
Skrevet

Ble fysisk kvalm av å lese det! At veterinæren fortsatte operasjonen uten å bry seg om hundens skrik er jo grusomt! Er helt forskrekket av at de ikke tok lisensen hans, men de tenkte vel at han uansett skulle pensjonere seg. Håper veterinæren sover dårlig og hører skrikene til hunden den drepte fortsatt.

• Liker 1
Skrevet

Noterer at dyr har bedre rettsvern en mennesker. En kirurg som hadde gjort dette ville fint fått jobbe videre etter en liten karantene.

• Liker 2
Skrevet

Noterer at dyr har bedre rettsvern en mennesker. En kirurg som hadde gjort dette ville fint fått jobbe videre etter en liten karantene.

Kilde???

Skrevet (endret)

Det er mye strengere opplegg rundt operasjoner på mennesker enn dyr. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Jeg kan ikke tenke meg at en kirurg kunne begynt operasjonen på en kvinne med kvinnens mann som assistent.

Et menneske har også mye bedre mulighet for å si ifra enn dyr, vi mennesker er i hvert fall flinkere å forstå andre mennesker enn dyr.

Forresten, vetrinæren fikk en advarsel, står ingenting om at han fikk karantene eller inndragelse av lisens. Så for alt vi vet så kan han ha fortsatt å praktisere etter hendelsen frem til han pensjonerte seg.

Endret av rosenkål
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bullshit.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor gjorde ikke eieren noe? Hadde det vært min hund hadde jeg slått veterinæren rett ned , jeg hadde ikke latt han nærmet seg min hund med en skalpell engang, jeg hadde merket uro da det ikke var en assistent der, eller da "jeg" hadde blitt bedt bli som assistent.

Syntes eieren skal skamme seg her og.

" Jeg holdt på og besvime flere ganger da jeg hørte smertehylene "

DU SKULLE GJORT NOE ALLEREDE DA. IKKE STÅTT OG SETT PÅ , ELLER PRØVD OG KRANGLE TIL DEG NOE.

:kjefte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DU SKULLE GJORT NOE ALLEREDE DA. IKKE STÅTT OG SETT PÅ , ELLER PRØVD OG KRANGLE TIL DEG NOE.

:kjefte:

Hva skulle de gjort mener du? Bedt veterinæren stoppe å operere mens hunden lå åpen på bordet? Fortsette å operere selv? Jeg forstår iallefall godt at det var vanskelig å vite hva som kunne gjøres, de stolte sannsynligvis på at veterinæren visste hva han gjorde.

• Liker 2
Skrevet

Hva skulle de gjort mener du? Bedt veterinæren stoppe å operere mens hunden lå åpen på bordet? Fortsette å operere selv? Jeg forstår iallefall godt at det var vanskelig å vite hva som kunne gjøres, de stolte sannsynligvis på at veterinæren visste hva han gjorde.

Hvordan kan man stole på et menneske gjør noe riktig da man ser hunden sin hyle av smerte? Han skulle bedt mannen sy hunden sammen ved første tegn på at noe var galt, han skulle ringt politiet, han skulle ringt en annen veterinær, han skulle ikke stått opp ned og godtatt at mannen fortsatte og operere på hunden da hunden skrek i smerte.

Han var like med på dyremishandling selvom han ikke deltok fysisk,

men det er MIN mening.

Alle har lov til og ha sin mening.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan man stole på et menneske gjør noe riktig da man ser hunden sin hyle av smerte? Han skulle bedt mannen sy hunden sammen ved første tegn på at noe var galt, han skulle ringt politiet, han skulle ringt en annen veterinær, han skulle ikke stått opp ned og godtatt at mannen fortsatte og operere på hunden da hunden skrek i smerte.

Han var like med på dyremishandling selvom han ikke deltok fysisk,

men det er MIN mening.

Alle har lov til og ha sin mening.

Er i grunn enig med deg. Jeg hadde ikke klart å høre på dyret mitt hyle av smerte uten å gjøre alt jeg kunne for å forhindre det.

Jeg vet at man skal være i dyp søvn under narkose og det var tydeligvis ikke denne hunden.

Gjest Bobler
Skrevet

Syntes man skal være litt forsiktig med å anklage eier her. Dette er 100% veterinær sin feil, og overhode ikke eier sin.

Slå ned veterinæren? med hunden åpen på bordet og uten å vite hva som skal gjøres? Det er bare idiotisk.

Det er lett å komme med pekefingeren og si at han skulle gjort det og det. Men det som har skjedd har skjedd, dette er helt og holdent veterinær sin feil og vi var faktisk ikke tilstede under operasjonen så hva eier har sagt vet vi ingenting om.

Å si at han var like mye med på dyremishandlingen er rett og slett helt på trynet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syntes man skal være litt forsiktig med å anklage eier her. Dette er 100% veterinær sin feil, og overhode ikke eier sin.

Slå ned veterinæren? med hunden åpen på bordet og uten å vite hva som skal gjøres? Det er bare idiotisk.

Det er lett å komme med pekefingeren og si at han skulle gjort det og det. Men det som har skjedd har skjedd, dette er helt og holdent veterinær sin feil og vi var faktisk ikke tilstede under operasjonen så hva eier har sagt vet vi ingenting om.

Å si at han var like mye med på dyremishandlingen er rett og slett helt på trynet.

Jeg vil ikke akkurat si han var med på misshandlingen, men jeg kan si hvordan jeg tror jeg selv hadde reagert.

Han hadde ikke fått skjære mer før dyret hadde fått mer bedøvelse! Såpass kjenner jeg meg selv.

Dessuten så har jeg vært borti en liknende situasjon hos dyrelege hvor han begynte behandlingen før bedøvelsen virket. Han måtte pent vente til den gjorde det. Jeg sitter ikke å hører på hylene til dyret mitt.

Dette husket hunden min over et år etterpå. Han hylte som en gal når vi kjørte inn på gårdsplassen hos dyrelegen. Da han skulle inn døra, strittet han så imot at jeg bare måtte kjøre igjen.

Det hele endte opp med at jeg byttet dyrelege.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er menneskelig å feile, kan aldri tenke meg at en veterinær lar dyrene dø med vilje.

Ja, det er selvsagt kjedelig når sånt skjer, men det er bare en hund.

• Liker 1
Skrevet

Det er menneskelig å feile, kan aldri tenke meg at en veterinær lar dyrene dø med vilje.

Det er menneskelig å gjøre en feil UBEVISST ja. Han ga rett og slett beng i at hunden hadde det vondt.

Men siden det bare er en hund så gjør det ikke så mye. Det er bare litt kjedelig :ironi:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:scorpis: Det er ingenting som heter bare en hund! Har du ikke lest Per Sivle?

• Liker 1
Skrevet

"Bare en hund". Et uttrykk som aldri brukes av en person som selv har eller har hatt hund. Min påstand.

• Liker 2
Skrevet

"Bare en hund". Et uttrykk som aldri brukes av en person som selv har eller har hatt hund. Min påstand.

Jeg er kattemenneske og kunne aldri tenkt meg hund, allikevel ville det ALDRI falt meg inn å si "bare en hund" blir direkte provosert av folk som sier sånt altså! Samme det de som sier det om katter..!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...