AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Vi er 11 stk som bor sammen i noen mnd i sommer, siden vi jobber på samme prosjekt. Middagslagingen går på rundgang. jeg er vant med å lage middag til mange, men kanskje ikke SÅ mange, og kunne trenge innspill til noen relativt enkle retter som kan mette mange munner. Vi pleier å lage det meste fra bunnen av, alle er glad i alt, vi er ikke redde for karber eller kalorier (har fysisk krevende jobb) - men det er jo selvfølgelig en fordel at det er sunn mat også, dette. Og at den ikke tar evigheter å lage, eller krever en million kjeler og stekepanner. Og at det ikke koster kjempemasse. Typiske ting vi lager er: - spaghetti/pasta med hjemmelaget bolognesesaus og salat - suppe med nybakte rundstykker (noen baker fra bunnen av, noen kjøper halvstekte/frosne, noen kjøper ferskt brød) - ovnsbakt laksefilet + potet + grønnsaker - thai curry og ris og så videre. Det mest praktiske er grytemat eller retter hvor mye kan ovnsbakes samtidig, merker jeg. Det er vanskelig å steke ting i panne til så mange, så wok og pannestekt kylling/fisk/annet er litt utelukket (men bruning går jo greit). Eller ting med tilbehør som ikke krever varmebehandling (salater, brød, denslags) Forslag?
Ryvre Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Kalkun Stek av forskjellige slag (elg, okse, gris osv) Grønnsakssuppe (blir jo veldig billig også) Wok Gryteretter av alle mulige slag Lasagne/mousakka Kjøttkaker (må jo steke de, men det tar jo ikke så lang tid) Koldtbordmat som Janssons fristelse, skinkestek, kjøttboller og pålegg (søk på svensk julemat) Grillmat. Dette er jo superenkelt om sommeren. Lag en stor bolle med salat, en med potetsalat, legg diverse kjøtt i marinader. 1
Tabris Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Lapskaus eller forskjellige typer gryter er jo perfekt her.
Focklop Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Mange forskjellige gryteretter! Lasagne, mousakka osv. Kjøp poser med fryst kyllingfileter, på prix har jeg sett at de er billigst nå for tiden (varierer veldig). Tin kylling og skjær den i biter, lag enten wok med ønskede grønnsaker eller andre gryter, sur/søt, thai, tikka masala og lignende. Helstekt kyllingfilet er også enkelt å lage - og veldig godt. Brun filetene i pannen og stek i ovn på 200 grader i ca 20 min (trenger sikkert mer om det er mange). Varier med forskjellige sauser. Om dere skal ha ris som tilbehør, dra på en butikk hvor de har first price og kjøp en 3kg sekk med jasminris - det blir mye billigere i lengden, og risen er kjempegod. Man kan lage kjempemye enkelt av kylling og ris, og stort pluss for at det er sunt.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 - Hjemmelaget pizza - Chili con carne - Kjøttboller med pasta
Eske Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Koteletter stekt i langpanne i ovn!! SÅ saftig og supergodt - og noe helt annet enn sånne tørre, pannestekte! Ekstra supergodt er det med ravigottesaus mellom/over (helles på før steking)! Nam!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Koteletter stekt i langpanne i ovn!! SÅ saftig og supergodt - og noe helt annet enn sånne tørre, pannestekte! ...hvis du får tørre koteletter i panne, så er det fordi du steker dem feil - og ikke pga panna. Jeg får alltid supersaftige koteletter i panne. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå