Gå til innhold

Betale for forlovelses- og gifteringer

126 stemmer

1. 1. Hvem bør betale for forlovelsesringer?

• Mannen
      53
    • Kvinnen
      1
    • Spleise
      72
  2. 2. Hvem bør betale for gifteringer?

• Mannen
      5
    • Kvinnen
      2
    • Spleise
      119

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mannens oppgave, eller bør man spleise? Eller bør kvinnen betale?

Videoannonse
Annonse
Gjest Quake
Skrevet

Er det mannens oppgave, eller bør man spleise? Eller bør kvinnen betale?

Forlovelses ringer burde den som enn frir betale (for menn OG kvinner frir nå til dags).

Giftering burde spleises.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Blir kanskje mest romantisk om mannen betaler.

Skrevet

Hvis man blir enige om å gifte seg kan man jo spleise, men insisterer han på å fri kan han godt betale ringene selv.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir feil å fri med ring. Han gir på en måte ikke kvinnen noe valg. Se, jeg har brukt tusenvis av kroner på disse, nå kan du ikke si nei!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Menn som gifter seg aner ikke hvor dumme de er :gjeiper:

Skrevet

Det man blir enig om seg i mellom. Her betalte vi hver vår forlovelsesring, og han betalte mesteparten av gifteringene. Nå betalte jeg hele bryllupet, så det skulle egentlig bare mangle at han betalte 6000 av de 8000 kr gifteringene kostet. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Siden vi er to kvinner regner jeg med at vi kommer til å spleise når den dag kommer. :rodmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden vi er to kvinner regner jeg med at vi kommer til å spleise når den dag kommer. :rodmer:

Hvorfor det? Hvorfor spiller det noen rolle hvilket kjønn man er?

• Liker 1
Skrevet

Siden vi ser på oss som en familie, så har vi felles økonomi, og alle utgiftene til bryllupet ble betalt av oss. Blir litt dumt at han skal ha dårlig råd fordi han har kjøpt ring til meg.

• Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Hvert par, hver sin løsning. Jeg kan ikke huske hvem som har betalt hva av ringer her, men det spiller ingen rolle for oss uansett da vi har tilnærmet felles økonomi og hadde det også før vi giftet oss.

Skrevet

Vi spleiset. Egentlig var det vel ikke spleising, vi har felles økonomi så det gikk fra "familiekassa".

Skrevet

Vi har felleskonto som vi betaler slik fra.

Folk må gjør det som blir riktig for dem, men det er litt gammeldags å forvente at mannen skal betale. Det blir litt som at det forventes at kvinnen skal gjøre mesteparten av husarbeidet... Om man avtaler at det skal være sånn, så er det en privatsak.

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg tenket at den som evt frir burde betale for forlovelsesringene, men gifteringene burde man ta sammen. Men det kommer jo litt ann på den økonomoske situasjonen og sånt også

Skrevet

Synes det blir feil å fri med ring. Han gir på en måte ikke kvinnen noe valg. Se, jeg har brukt tusenvis av kroner på disse, nå kan du ikke si nei!

Å fri uten ring virker sponant. Har man ring virker det langt mer gjennomtenkt og seriøst. Vi sier ikke "ja" pga en ring, ringen kan alltids leveres tilbake/selges.

Skrevet

For meg vil det være naturlig å spleise.

Skrevet (endret)

Jeg personlig ser ikke poenget i å være gift med noen jeg ikke kan tenke meg å ha felles økonomi med, for meg blir det pussig at man lover å elske og ære hverandre, men ikke dele pengene man måtte ha med hverandre. Ergo husker jeg faktisk ikke hvem som betalte for ringene, sikkert den av oss som tilfeldigvis sto nærmest kasseapparatet. ;)

Edit: jeg mener ikke å synse noe om at alle burde ha felles økonomi for å "ha rett til" å gifte seg i mine øyne. Jeg skjønner at det ikke passer for alle alltid med felles økonomi, selv om det var det eneste rette for meg og han jeg gfitet meg med dengang da. :)

Endret av Kosemose
  • Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg personlig ser ikke poenget i å være gift med noen jeg ikke kan tenke meg å ha felles økonomi med, for meg blir det pussig at man lover å elske og ære hverandre, men ikke dele pengene man måtte ha med hverandre. Ergo husker jeg faktisk ikke hvem som betalte for ringene, sikkert den av oss som tilfeldigvis sto nærmest kasseapparatet. ;)

Vi kommer nok aldri til å ha felles økonomi, det ser jeg ingen grunn til. Har lyst til å gifte oss for det. Ønsker å dele livet mitt med ham, selv om vi ikke nødvendigvis trenger å dele økonomi.

Jeg synes også at det er naturlig at den som frir betaler forlovelsesringer, og at man spleiser på gifteringer om man ønsker det i tillegg.

Skrevet

Han fridde,han betalte forlovelsesringene.

Mener det blir rett at den som spørr betaler og at man spleiser kanskje på gifteringene.

Skrevet

Vi kommer nok aldri til å ha felles økonomi, det ser jeg ingen grunn til. Har lyst til å gifte oss for det. Ønsker å dele livet mitt med ham, selv om vi ikke nødvendigvis trenger å dele økonomi.

Jeg synes også at det er naturlig at den som frir betaler forlovelsesringer, og at man spleiser på gifteringer om man ønsker det i tillegg.

Må bare legge til at jeg ser at det sikkert kan være omstendigheter som ville gjort at jeg heller ikke ville ønsket felles økonomi. Så jeg var kanskje litt rask i innlegget over her. Men på den tiden da jeg giftet meg, var det utenkelig for meg å ikke ha felles økonomi. Og som sagt - jeg skjønner at det er grunner til at folk (og kanskje jeg og?) velger annerledes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...