Gå til innhold

Frist for innmelding av valpekull til NKK


Sulosi

Anbefalte innlegg

Hvor leng er dere vilige å vente på at valpen skal bli registrert i NKK og finnes det noen frist man kan forholde seg til mtp å klage til oppdretter? Hører så mye forskjellig, noen sier 12 uker og andre mener man må godta å vente i 6 mnd. Og i mellomtiden blir jo ikke chippen registrert så den er jo null verdt når hunden er uregistrert, samme med forsikringen, får bare igjen 6000,- om valpen dør uregistrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk vel papirene når valpen var rundt 6 mnd, men han var allerede forhåndsregistrert og sto på NKK sine sider!

Chippen var også fult opperativ når jeg fikk han, selv om han ikke var registrert. Skjønner ikke hva registreringa skal ha og si på det! Den blir jo satt opp og ordnet den dagen de er hos veterinæren!

Men kun 6000 på forskringen om hunden dør? Da tror jeg at jeg hadde vært skeptisk til forsikringsselskapet! Her får jeg tilbake det jeg betalte for han, uregistrert eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk registrering av alle valpene i et kull - senest ved 3 mnd alder.

Alle valpene registreres med oppdretter som eier. Første eierskifte er gratis når dette gjøres før valpene er 6 mnd gamle.

Valpene kan godt fullforsikres uten at den er registrert. Chippen settes i av veterinær og strekkoden limes inn i hundens pass, hunden må deretter registreres på ny eier. Hvis ikke det blir gjort kan man spørre en veterinær om å skanne chippen og sende inn navnet ditt til dyreidentitet som eier av akkurat den hunden.

Endret av Honnikorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos vetrinær i dag, hunden er nå 12 uker og fortsatt ikke registrert. Vetrinæren var tydelig irritert bla fordi ikke chippen var registrert på hunden så han la den inn i sitt lokale register, dog som uregistrert hund. Han sa at så lenge hunden blir tatt inn på hans kontor vil de finne meg som eier men om det er falkc som får inn hunden er det verre. Det var visstnok den vetrinæren som foretar chippingen som skal registrere ( var chippet når jeg kjøpte den).

Og, den er ikke registrert NKK ennå....i flg oppdretter måtte det vente litt pga pengemangel, hun visste ikke at det var en 12 uker frist.....begynner å bli litt irritert nå kjenner jeg og samtidig har jeg ikke lyst til å skjelle ut oppdretter på telefon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du har nok rett i det. Den veterinær som merker skal være den som sender inn.

Dette er hva dyreidentitet sier om slike tilfeller:

Hvis du ikke får opp treff når du søker på ditt dyrs ID-nummer, anbefaler vi at du tar kontakt med veterinæren som har utført selve merkingen og sjekker status hos denne. Vi anbefaler i tillegg at dette rapporteres inn til oss ved å sende en mail på [email protected].

Er ikke kullet forhåndsregistrert heller? Har du registreringsnummeret til din valps mor, kan du ringe NKK og høre om kullet er forhåndsregistrert. Uansett må du be oppdretter få ut fingeren, og eventuelt registrere de siste valpene med seg selv som eier - det er flere som må gjøre det når de ikke får solgt valpene med en gang. Det er rimelig uproffesjonelt å ikke engang forhåndsregistrere kullet , ikke koster det allverden heller. Jeg regner med at du har måtte ut med noen tusen for valpen så det bør vel egentlig ikke stå på penger spør du meg. Nei, mas du. Det hadde jeg gjort.

Jeg vil anbefale deg å kontakte NKKs registreringsavdeling for å få råd om hva du kan gjøre videre hvis det ikke skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du har nok rett i det. Den veterinær som merker skal være den som sender inn.

Dette er hva dyreidentitet sier om slike tilfeller:

Hvis du ikke får opp treff når du søker på ditt dyrs ID-nummer, anbefaler vi at du tar kontakt med veterinæren som har utført selve merkingen og sjekker status hos denne. Vi anbefaler i tillegg at dette rapporteres inn til oss ved å sende en mail på [email protected].

Er ikke kullet forhåndsregistrert heller? Har du registreringsnummeret til din valps mor, kan du ringe NKK og høre om kullet er forhåndsregistrert. Uansett må du be oppdretter få ut fingeren, og eventuelt registrere de siste valpene med seg selv som eier - det er flere som må gjøre det når de ikke får solgt valpene med en gang. Det er rimelig uproffesjonelt å ikke engang forhåndsregistrere kullet , ikke koster det allverden heller. Jeg regner med at du har måtte ut med noen tusen for valpen så det bør vel egentlig ikke stå på penger spør du meg. Nei, mas du. Det hadde jeg gjort.

Jeg vil anbefale deg å kontakte NKKs registreringsavdeling for å få råd om hva du kan gjøre videre hvis det ikke skjer noe.

Takk for utfyllende svar. Jeg skal ringe dyreklinikken som merket henne på mandag. Jeg har tilgang til DogWeb og kan se at kullet ikke er registrert ennå Og ja, jeg betalte 13.500,- som er gjengs pris på nkk registrerte hunder av denne rasen. Kjøpsavtalen er fra nkk så slik sett har jo ikke oppdretter noe å komme med annet enn at hun sier hun ikke har penger nå (kullet er på 3 valper). Ser forresten at selger på avtalen (hun som har kullets mor hos seg) er en annen enn den som har hatt valpene til sjekk hos dyrelegen. Mulig noe uenighet om hvem av de som har ansvar for å registrere?? Er det frekt å ringe hun som har navnet registrert på valpeattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering. Jeg har nå snakket med NKK.

Valper født før 1.4.2012 kommer ikke inn under regelen om registrering innen 3 mnd. Min valp er født i februar og vil derfor ikke "rammes" av denne regelen og NKK vil ta imot kullregistrering når som helst om det så skulle gå ett år.

Chip merkin: Den dyrelegen som merker skal registrere chipnr og eier evt kontaktperson til hunden i databasen. Dersom hunden ikke er registrert i NKK skal dyrlegen registrere hunden allikevel, da som uregistrert rase. Når hunden da får registreringsnummer i NKK vil NKK sørge for å koble Chip og deres reigtrering opp mot hverandre.

Ergo; jeg ringer oppdretter mandag og ber henne kontakte dyrlege asap slik at mitt navn og nummer kommer opp ved avlesning av chip.

Registrering av kullet; jeg kan avvente en stund til og heller purre på om en mnd eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...