Gå til innhold

Roadtrip nordover - hvor drar vi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gubben og jeg skal på roadtrip nordover i retning harstad for å besøke familie og har lyst til å se litt mer av norge samtidig. vi har to uker til rådighet sånn ca, tre av dagene utgår til besøk der oppe.

men hva ellers bør vi få med oss ? hvor overnatter man ?

vi har fundert på å krysse over til vestlandet et sted og kjøre kysten oppover men hvor krysser man (utgangspunkt osloområdet) ? bergen er ikke interessant å se så vi kan gjerne krysse lenger nord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe god på vestlandet, men etter Trondheim kan du ta veien inn til Brønnøysund, og kjøre Kystriksveien oppover til Bodø, ta hurtigruta/ferga over til Stamsund/Moskenes/Svolvær og kjør litt i lofoten, før du ender opp i Harstad.

Det er i allefall det jeg ville gjort. :)

Overnatt på campinghytter/motell/rorbuer/telt(hvis dere gidder det).

Skrevet

Svolvær i Lofoten, og Stokmarknes og Sortland i Vesterålen :)

Skrevet

kystriksveien er det flere som anbefaler ser jeg så den blir det nok en tur innom. er det noen som har tips til overnatting ?

Skrevet

Lofoten er absolutt verdt et besøk! Ellers er Kjerringøy utfor Bodø en perle :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

geiranger

Skrevet (endret)

Jeg lister bare opp mine forslag til overnattingsplasser, så kan dere jo se litt og vurdere etter hva dere vil, har behov for og ønsker å gjøre.

- Brønnøysund. Kjør gjerne ut til Torghatten(fjellet med hull i), overnatt på campingen der(de har både rom, leiligheter, telt osv). Vi kjørte nedover dit engang, overnattet, gikk rundt fjellet og kjørte nordover igjen. Helt fantastisk, og de som jobbet der likeså.

- Nesna, overnatt på Nesna Motell og Camping(eller noe i den duren).

- Saltstraumen er jo også et alternativ. Der finnes flere forskjellige campinger eller et hotell, alt etter hva som frister mest.

Når det gjelder lofoten vil jeg, hvis du aldri har vært i lofoten, og først skal kjøre gjennom og har litt tid, i all hovedsak tatt ferga fra Bodø til Moskenes, og kjørt derfra, dratt innom Å, og kjørt videre og funnet med ei rorbu på veien. Både Reine, Henningsvær, Svolvær, og Kabelvåg er fantastisk flotte plasser med utallige muligheter for overnatting.

Ta gjerne en titt innom kystriksveien.no eller lofoten.info for å få tips, inspirasjon og ikke minst informasjon om de rutene dere velger å kjøre.

Endret av Bijate
AnonymBruker
Skrevet

Svolvær i Lofoten, og Stokmarknes og Sortland i Vesterålen :)

Hvis man skal til Vesterålen finnes det da langt finere steder enn Stokmarknes og Sortland, jeg anbefaler Bø og Øksnes. ;)

• Liker 4
Skrevet

Ang. nordvestlandet: ta av fra e6 ved Otta og kjør Trollstigen og e39 til Molde og videre til Kristiansund via atlanterhavsveien. Veldig fin rute i seg selv, og veldig mye fint langs veien også. Bla. er det mange fine fraflyttede (Bjørnsund, Grip) og levende (Veidholmen) fiskevær, samt kort strekning fra Kristiansund til Trondheim.

Skrevet

Fra Oslo til Vestlandet er det en god del veier å velge mellom, men det spørs jo da HVOR på Vestlandet dere vil dra. Jeg slår et slag for Nordvestlandet med Geiranger og Ålesund! Med Ålesund som base kan dere kjøre Trollstigen, besøke Geiranger, Trollveggen, gå fjellturer på øyene (Godøyfjellet f.eks), dra til fuglefjellet Runde og selvsagt dra til Fjellstua i Ålesund og Atlanterhavsparken. Alle disse stedene ligger i grei kjøreavstand fra Ålesund, og det er også mange forskjellige overnattingssteder å velge mellom. Visitalesund.com har en bra oversikt over hva som finnes av attraksjoner i området :)

Det fins forresten også en ganske fancy side som har 360 panorama over Geirangerfjorden, Trollstigen, Trollveggen, utsiktspunktet Fjellstua i Ålesund mm, her.

Fra Oslo til Ålesund kjører de fleste Gudbrandsdalen, langt i fra verdens mest spennende veg, men det er det korteste alternativet :) Har dessverre ingen tips om en mer variert og severdighetsrik vei, men det finnes et par andre veier i alle fall.

Skrevet

Ang. nordvestlandet: ta av fra e6 ved Otta og kjør Trollstigen og e39 til Molde og videre til Kristiansund via atlanterhavsveien. Veldig fin rute i seg selv, og veldig mye fint langs veien også. Bla. er det mange fine fraflyttede (Bjørnsund, Grip) og levende (Veidholmen) fiskevær, samt kort strekning fra Kristiansund til Trondheim.

Ahh, vakre Bjørnsund!

Skrevet

Hvis man skal til Vesterålen finnes det da langt finere steder enn Stokmarknes og Sortland, jeg anbefaler Bø og Øksnes. ;)

Jaha, da beklager jeg mine anbefalinger. Jeg nevnte de stedene jeg har vært, som jeg selv synes er fint. Litt vanskelig å kunne anbefale steder jeg ikke har vært, skjønner du :)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere skal kjøre innom vestlandet, ville jeg enten kjørt over Sognefjellet (Oslo-Otta-Lom), eller over Strynefjellet (Oslo-Otta-Stryn). Fra Strynefjellet kan dere kjøre ned til Geiranger. Jeg synes at Sogn og Fjordane er veldig fint også, så jeg ville nok valgt å kjøre Sognefjellet for å få med meg Våtedalen i Gloppen/Jølster - der synes jeg det er utrolig vakkert. Derifra kan man kjøre til Sunnmøre, og så besøke Geiranger via feks Hellesylt. Fra Geiranger kan man kjøre til Trollstigen, og da kommer man igjen på Åndalsnes. Derifra kan man enten kjøre til Dombås, eller til Molde og følge veien langs kysten til Kristiansund.

I nord-Norge synes jeg at Helgeland er utrolig vakkert, og ville fått med meg Torghatten utenfor Brønnøysund. De syv søstre er også veldig flott!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kystriksveien er det flere som anbefaler ser jeg så den blir det nok en tur innom. er det noen som har tips til overnatting ?

Kystriksveien er liksom ikke noe man «stikker innom», men den veien som anbefales å kjøre nordover hvis man faktisk vil se noe. Da vil du få mulighet til å oppleve bl.a. dette på veien:

Torghatten

Brønnøysund (muligheter for å dra ut i øyene, dvs Vega og verdensarven, Himmelblåøya Ylvingen mm.

Hildurs Urterarium, Tilrem.

Vevelstad

Tjøtta

Alstahaug

De syv søstre

Sandnessjøen (her er det mange muligheter til å dra ut til andre øyer, som Dønna, Lovund og Træna - verdens eldste fiskevær.

Vakre Leirfjord med gode muligheter for fjellturer med utsikt over hele Helgeland.

Nesna

Rødøy, Klokkergården er verdt et besøk.

Kjører dere E6 sørover bør dere legge en overnatting i Mosjøen, fortrinnsvis på Fru Haugans hotell. Sjøgato er helt unik.

• Liker 1
Skrevet (endret)

skal vi se, nå har jeg fått litt mer info. steder vi skal innom er minst ålesund og rissa men vi funderer på å ta en av de på returen. jeg er fortsatt usikker på hvor vi skal krysse over til vestlandet, bergen er ikke interessant å dra innom men er det fortsatt lønnsomt å krysse over hallingdal eller hva ?

Endret av minienthe
AnonymBruker
Skrevet

skal vi se, nå har jeg fått litt mer info. steder vi skal innom er minst ålesund og rissa men vi funderer på å ta en av de på returen. jeg er fortsatt usikker på hvor vi skal krysse over til vestlandet, bergen er ikke interessant å dra innom men er det fortsatt lønnsomt å krysse over hallingdal eller hva ?

Det vil nok ta unødvendig mye tid. Jeg ville kjørt E6 til Dombås og tatt vestover der.

• Liker 2
Skrevet

Rett nord for Trondheim, finnes det noe som heter "Den gyldne omvei".... En liten "løkkeomvei" fra E6, men den er verdt det :)

Masse forskjellig typer butikker, og gårdsbutikker som alle har små nisjeprodukter. Hvis du googler "Den gyldne omvei", finner du både kart og en oversikt over alle de forskjellige tilbudene rundt denne veien.

Du trenger ikke snu, for når du har kjørt hele "løkken", så kommer du ut på E6`en igjen :)

Kjempekoselig, og har anbefalt den til flere andre som har syntes det var skikkelig artig å oppdage alle disse små skattene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...