Gå til innhold

SKJ/KJ-lyder


maverick

Anbefalte innlegg

Det løper en debatt om rettskriving og skrivefeil.

Jeg syns vi bør ha et like kritisk fokus på yngre folk som ikke klarer å skille disse lydene. Man hører hele tiden skjino, skjosk osv.... Når ei jente ber om "skyss", skal man da kysse henne, eller la henne sitte på? *LOL*

Snart får vi stortingsrepresentanter som fra Tingets talerstol gjerne vil ha fram et viktig budskap, men ødelegger alt fordi de ikke kan snakke....

På skolen før, så ble de som ikke kunn "prate rent", sendt til logoped, og etter noen få uker, så var språket riktig...

Finns det forsatt logopeder tilknyttet skoleverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvel

Jeg har faktisk hørt en språkprofessor (eller noe) si at det der blir mer og mer vanlig, og at det muligens bare er slik språket vårt utvikler seg! Om 100 år er det kanskje ikke noen forskjell på skj-/kj-lyder mer. Samme er det med å rulle/skarre på r-en. Det er visstnok flere og flere barn som skarrer på r-ene selv om de snakker en dialekt hvor man egentlig ikke skarrer.

_________________

kitchenwitchhoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: kitchenwitch den 2002-05-26 14:19 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Men bør vi la denne utviklingen fortsette??

D er virkelig utrolig irriterende å høre på barn/voksne som ikke klarer uttale Kj-lyden riktig!

D blir liksom til skjøttkaker og annet godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yepp, fra et lingvistisk perspektiv er kj-lyden på vei ut. språket forandrer seg, bare å innse det. det er en konstant prossess der hovedprinsippet er forenkling. samme med skarre-r, den er på vei inn, rett og slett fordi den er lettere å lære for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikling av språket er naturlig. Språket var ikke likt det som er nå for 50 år siden, og da var det heller likt som 50 år før det. En naturlig utvikling i språket er vel bare et sunnhetstegn? Samfunnet ellers er jo i en voldsom utvikling, skulle bare mangle at ikke språket fulgte etter. Skjønner ikke at det kan være noe å irritere seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier skjylling og skjøkken virker bare totalt udannede og dumme. Jeg vet ikke om det er skolen sin "feil", men jeg får faktisk krampe av å høre folk si akkurat dette. icon_frown.gif

Kanhende blir det mer og mer vanlig, med innvandring og språkutvikling, men det er fortsatt en ting man bør lære seg av med før jobbintervjuer for litt bedre jobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ein tidlegare kollega har den talefeilen (eller kva me no skal kalle det.) Han vart litt godmodig mobba ein gong i lunsjen på grunn av det - men situasjonen hans er at han ikkje høyrer forskjell på t.d. sjelen/kjelen, sjekken/kjekken osv.

Ganske sært synest eg, men på den andre sida så kjem opphavet frå eit område der dei ikkje høyrer forskjellar i tonefallet. Situasjonen er litt tilsvarande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser det er som skriver som om det skulle ha vært en sms mld. Kan du la være å gjøre det?

Greit ute i skolegården med dine venner, men ikke her. Iallefall ikke når du skriver at du irriterer deg over barn som ikke uttaler seg riktig.

Dette er en pc du taster på og ikke mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...