Gå til innhold

gammel dame trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 50 år nå, og trenger hjelp fra noen som kan dette.

Jeg har alltid vært normalt slank, og har aldri slanket meg eller tenkt på hva jeg spiser. Jeg har spist det jeg har hatt lyst på, og aldri trent noe særlig.

Men det siste halvåret har jeg gått veldig mye opp i vekt, uten at jeg har spist mer eller beveget meg mindre.

Kroppen min har forandret seg dramatisk det siste året. Mesteparten av de ekstra kiloene har lagt seg rundt magen og på hoftene, så jeg har fått den farlige eplefasongen.

Jeg kan ingenting om slanking. Og jeg tror ikke at en dramatisk slankekur vil være det rette for meg nå (?). Selv om jeg har mest lyst til å bare spise salat og drikke vann i 2 måneder.

Hva kan jeg gjøre? Jeg orker ikke synet av den nye kroppen min!

Hvilke type mat bør jeg unngå? Hva "setter" seg rundt magen og hoftene? Hjelp......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje lavkarbo kan være noe for deg? Moren min på over 50 år gikk ned mange kilo. Det passer ikke for alle, men hva med å lese litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 år nå, og trenger hjelp fra noen som kan dette.

Jeg har alltid vært normalt slank, og har aldri slanket meg eller tenkt på hva jeg spiser. Jeg har spist det jeg har hatt lyst på, og aldri trent noe særlig.

Men det siste halvåret har jeg gått veldig mye opp i vekt, uten at jeg har spist mer eller beveget meg mindre.

Kroppen min har forandret seg dramatisk det siste året. Mesteparten av de ekstra kiloene har lagt seg rundt magen og på hoftene, så jeg har fått den farlige eplefasongen.

Jeg kan ingenting om slanking. Og jeg tror ikke at en dramatisk slankekur vil være det rette for meg nå (?). Selv om jeg har mest lyst til å bare spise salat og drikke vann i 2 måneder.

Hva kan jeg gjøre? Jeg orker ikke synet av den nye kroppen min!

Hvilke type mat bør jeg unngå? Hva "setter" seg rundt magen og hoftene? Hjelp......?

Trist å lese at du ser deg selv som en gammel dame. Du er en dame i din beste alder.

Nå kommer kiloene til oss ekstra til eldre vi blir. Man trenger litt mindre også.

Ta en sjekk til legen først kansje? Stoffskiftet kan ha fjusket.

Se på kostholdet ditt. Det er lettere å få fettet på seg med alderen. La oss si at du spiser en pose ships...ja da må du trene i tre timer etterpå.

Jeg selv må passe på fett og ukker, for jeg ser det er lettere å legge på seg med alderen. Du må forbrenne mer enn hva du spiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Molly

Spiser du f.eks. tre brødskiver til frokost - så kutter du ned til to.

Forsyn deg kun en gang med middagsmat.

Spis en skive mindre til kvelds...osv.

Ligg unna kaker, brus, godteri. Det er kun lov en gang i uka! Og ikke gå banans da heller!

BUD 1 : Du må lære å kontrollere deg.

Du trenger ikke mat for kose deg.

Det fins ingen lettvint måte og bli slank på. Du må endre din livsførsel og endre dine matvaner.

Og beveg deg! Begynn å trene, og det vil i starten gjør vondt. Men det er slettes ikke farlig.

Sats mye på styrke, det brenner kalorier som bare det! OG du kan gjøre underverker med kroppen selv i en alder av 50. Kom deg ut i skauen, på sykkel, gå, løp, - begynn forsiktig. Jobb deg oppover! Men du må være villig til å SVETTE :)

Tenk deg all den friske luften og naturopplevelsene du også får!

Bare husk - og det gjelder det meste her i livet: Ingenting kommer gratis. Man må jobbe for det meste...og det meste blir det du gjør det til. Også kroppen din/helsen din....i stor grad.

Prøv å klare dette alene, ikke gjør deg avhengig av en eller annen venninne for å komme deg på trening.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter skjulte kalorier. Ting mange spiser som snacks, mellommåltider eller bare uten å tenke over det inneholder ofte mengder med kalorier. En brownie, sjokoladekjeks, kvikklunsj eller kroneis kan gjøre en stor forskjell. Husk også at sunne ting også inneholder kalorier. Det er f.eks. sunt med smoothie og jus, men det inneholder like mye kalorier som brus, så vær obs på mengden.

Hvilken type mat du bør spise er vanskelig å si, spesielt uten å vite hvilken type mat du allerede spiser, men det er egentlig så lett som kalorier inn og kalorier ut. Du må forbrenne mer enn du spiser. Noe så enkelt som en times spasertur om dagen kan utgjøre en stor forskjell. Hvis du i tillegg har for vane å spise potetgull, nøtter, sjokolade eller noe lignende om kvelden, og du kan kutte ned på mengden, så hjelper det masse.

Tenk på hva som holder deg mett lenge. Hvetemel og sukker får blodsukkeret til å fyke til værs, for så å kræsjlande en stund etterpå. Grovt brød og mye proteiner, som f.eks. kjøtt, egg, melk, linser og ulike frø holder blodsukkeret mer stabilt og holder deg mett lenger. Bytt ut hvit ris med fullkornsris, vanlig pasta med fullkornspasta, spis grønnsaker eller salat til hver middag, bruk sunnere mel når du lager ting som vafler og pannekaker, kutt ned på fete sauser osv. Finn sunne alternativer. Er du glad i rømme kan du bruke magerkesam, for eksempel.

Finn en aktivitet du trives med, enten det er gåturer, klatring, sykling eller treningssenter. Det er så mye lettere å holde motivasjonen oppe når man gjør noe man trives med. Har du venner eller familiemedlemmer som vil være med og trimme så er det også godt for motivasjonen.

I og med at kroppen din har forandret seg uten at du kommer på noen grunn til det syns jeg også du burde tenke på å ta en tur til legen. Hvis det er noe med stoffskiftet ditt finner de det ut med en enkel blodprøve, og du vil få medisiner som forhåpentligvis gjør livet lettere for deg. Jeg håper det ikke er noe galt med stoffskiftet ditt, for det er noe dr***, men det er greit å få det sjekka :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd!

Jeg skal bestille time hos lege i morgen for å få sjekket stoffskiftet.

Når det gjelder råd om snacks og sånt: Jeg spiser sjeldent snacks. Kanskje en sjokoladebit pr. måned. Og potetgull o.l. er vel omtrent det samme. En gang pr. måned, maks.

Jeg spiser 3 måltider pr. dag, og er jeg småsulten innimellom knasker jeg et par grove kjeks med fruktbiter. Eller litt nøtter.

Flere venninner har også rådet meg til å prøve Lavkarbo. Men det virker fælt å ikke spise brød og pasta. Kanskje jeg skal prøve først å begrense/halvere inntak av brød og pasta? I stedet for å kutte det helt? Får lese litt om dette på nettet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gladmelding fra TS!

Jeg la om kostholdet mitt for bare 1 uke siden, og merker utrolig stor forskjell :) Allerede! Trodde ikke det var så enkelt??

Jeg har ikke badevekt, men merker godt at magen er mindre og jeg føler meg mye lettere. Pluss at et skjørt jeg ikke hadde mulighet til å komme inn i 1. mai, nå sitter som støpt :) Etter 1 uke!

Jeg har ikke begynt på lavkarbo, men redusert inntaket. Spiser mye grønt, grove knekkebrød, bønner/linser, rødt kjøtt, kylling. Fremdeles syltetøy til frokost, men nå på grove kjeks. Pasta har jeg spist 1 gang, fullkorn. Det smakte ekkelt, men jeg tåler vel såpass. Alt det andre i min nye kostholdsplan smaker kjempegodt.

Jeg er så positivt overrasket over hvor fort jeg merket at kroppen min forandret seg :) Ikke er jeg sulten heller. Spiser god mat (bortsett fra fullkornspastaen) og koser meg.

Så min første "slankekur" på 50 år går alldeles glimrende - enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...