Clevion Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Heihei. Jeg som sikkert andre folk har tenkt å sjekke seg selv for kreft, å dette vil jeg gjøre bare for å være sikker. Har ikke lagt merke til noen kuler eller noen ting, men både mormoren min å moren min har hatt kreft, mormor klarte seg heldigvis, mens mamma gjorde det ikke, begge brystkreft. Mamma var mormors første foster, det er jeg også for mamma, så jeg er jo veldig usikker og samtidig redd for at jeg kan få det evt senere i livet. Mamma har to andre søstere, de sjekker seg jevnlig men har ikke fått noen diagnose om sykdommmen. Så mitt spørsmål, noen her som har sjekket seg selv, å vil dele hvordan man går fram i henhold til å bestille time for å kunne sjekke, pris og andre ting? Tusen takk!
Gjest navnelapp Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Gå på kreftforeninga sine heimesider og sjekk om der ligg tips om å kontrolle brysta, det gjer det heilt sikkert. Eg gjer det ein gong i månaden, sånn cirka på same tidspunkt ift syklusen, og sjekkar heile vegen rundt pluss armhulene. Eg har blitt så vaksen at eg går til mammografi kvart tredje år i tillegg.
Gjest Gnirt Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Jeg tror TS mente gen-testing. Ta kontakt med fastlegen din så hjelper h*n deg videre 1
Clevion Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2012 Jeg tror TS mente gen-testing. Ta kontakt med fastlegen din så hjelper h*n deg videre Det var det jeg mente ja
Gjest Christiane Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Jeg tror at du må være over 18 år og reflektere litt rundt det og "overbevise" legen om at du takler svaret. Ikke sikker på om dette er standard krav, men slik jeg og andre jeg kjenner ble informert om. Jeg har samme bakgrunn som deg og har funnet ut at jeg ikke klarer å takle et eventuelt svar om at "nå er det bare å gå å vente på at det slår ut" selvom joda, sjansen er liten. Jeg synes det er bedre å leve i uvitenhet og heller undersøke brystene selv og ta blodprøver hos fastlegen en gang i året. Men, hva mener du med dette med første foster? Har det noe å si? Jeg har blitt fortalt at det skjer noe i kroppen etter fødsel som minsker sjansen for kreft.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Heihei. Jeg som sikkert andre folk har tenkt å sjekke seg selv for kreft, å dette vil jeg gjøre bare for å være sikker. Har ikke lagt merke til noen kuler eller noen ting, men både mormoren min å moren min har hatt kreft, mormor klarte seg heldigvis, mens mamma gjorde det ikke, begge brystkreft. Mamma var mormors første foster, det er jeg også for mamma, så jeg er jo veldig usikker og samtidig redd for at jeg kan få det evt senere i livet. Mamma har to andre søstere, de sjekker seg jevnlig men har ikke fått noen diagnose om sykdommmen. Så mitt spørsmål, noen her som har sjekket seg selv, å vil dele hvordan man går fram i henhold til å bestille time for å kunne sjekke, pris og andre ting? Tusen takk! Du trenger ikke gå via fastlegen din for å ta genest. Du kan sende brev eller mail til sykehuset du tilhører som utfører slike tester. Eks.Rikshospitalet,St.Olav,Haukeland Nå skal du vite at selv om din mor og mormor hadde det,så er det ikke sikkert det er en genfeil. Du vil få veiledning før en test foretas. Er det genfeil,så har du mye større sjangse for å få det, er det ikke,så har du samme sjangsje som befolkningen forøvrig. Er det genfeil, så utløses det ut hjelp for deg i helsevesenet.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 TS er en mann. Det er sjanse for å føre genet videre til eventuelle døtre, men "sjekking av brystene" er vel ikke så aktuelt
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #9 Skrevet 12. mai 2012 TS er en mann. Det er sjanse for å føre genet videre til eventuelle døtre, men "sjekking av brystene" er vel ikke så aktuelt Ja om mor og mormor har genet så har også sønnen deg. Hans barn får det, og deres barn,deres barn, deres barn.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 Ja om mor og mormor har genet så har også sønnen deg. Hans barn får det, og deres barn,deres barn, deres barn. Han "kan" ha det, ikke noe han MÅ det.. Jeg hadde absolutt gentestet meg. Bedre føre var 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Han "kan" ha det, ikke noe han MÅ det.. Jeg hadde absolutt gentestet meg. Bedre føre var Han har halve genene fra mor,og halve genene fra far. Om mor har et defekt gen som kan gi kreft,så har også han et defekt gen. Mor og mormor kan ha fått kreft,uten et sykt gen. Man får (kan) brystkreft uten det brystkreftgenet om vi skal kall det for det. Lenger er ikke brystkreftforskningen komt, det kan være andre gener,men så langt er ikke forskningen kommet. Uansett om mor eller far har friske eller syke gener så arver du 50 prosent av de hver. Så hans barn får de samme, hans barnebarn,hans oldebarn osv.................
Clevion Skrevet 13. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2012 Jeg tror at du må være over 18 år og reflektere litt rundt det og "overbevise" legen om at du takler svaret. Ikke sikker på om dette er standard krav, men slik jeg og andre jeg kjenner ble informert om. Jeg har samme bakgrunn som deg og har funnet ut at jeg ikke klarer å takle et eventuelt svar om at "nå er det bare å gå å vente på at det slår ut" selvom joda, sjansen er liten. Jeg synes det er bedre å leve i uvitenhet og heller undersøke brystene selv og ta blodprøver hos fastlegen en gang i året. Men, hva mener du med dette med første foster? Har det noe å si? Jeg har blitt fortalt at det skjer noe i kroppen etter fødsel som minsker sjansen for kreft. Nå har det seg sånn at jeg er 19, så da skal det vel gå fint Da skal jeg få tatt en gentest i løpet av dette året. Er veldig nysjerrig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå