Gå til innhold

Sushiris

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få til perfekt sushiris?

Jeg føler jeg har prøvd alle oppskrfiter der ute, men jeg får det ikke til! Den blir ikke klissete nok, eller for klissete, eller smaker ikke godt, for søt, for salt osv...

Jeg har skjønt at den beste risen er grøtris og har kjøpt alle typer grøtris snart. hehe

Hversåsnill å kom med dine tips!

Bonusspørsmål: Hvordan få perfekt Nori? hehe Hvor lenge bør den ligge i panna og hvor høy varme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg har dessverre ikke tips til hvordan man får til perfekt sushiris, MEN: Best sushiris får man med nettopp suhiris, og ikke grøtris. :)

• Liker 3
Skrevet

Det Ludovie sa!

Selv har jeg kun prøvd standard sushiris med selvblandet eddikblanding én gang, og deretter vært lat og holdt meg til Blue Dragsons Sushi Kit, der kommer risen i boil-in-bag-poser med ferdigblandet eddikblanding - og det er superenkelt!

Kok risen, legg i en bolle, rør inn eddiken og la kjøle.

(Kjøletips: Jeg presser alltid risen opp mot "veggene" i bollen jeg har den i, da kjøles den ned fortere!)

Skrevet

Jeg bruker sushirisen til Blue Dragon, blir perfekt hver gang. Da bruker jeg litt ekstra sukker enn det som står på pakken, bruker ikke sånn eddikgreie.

Skrevet

Hvordan få til perfekt sushiris?

Jeg føler jeg har prøvd alle oppskrfiter der ute, men jeg får det ikke til! Den blir ikke klissete nok, eller for klissete, eller smaker ikke godt, for søt, for salt osv...

Jeg har skjønt at den beste risen er grøtris og har kjøpt alle typer grøtris snart. hehe

Hversåsnill å kom med dine tips!

Bonusspørsmål: Hvordan få perfekt Nori? hehe Hvor lenge bør den ligge i panna og hvor høy varme?

Sushirisen til Blue Dragon er genial til ditt bruk. Vanlig norsk grøtris er ikke samme ristypen som brukes til sushi og har ikke de samme egenskapene.

Norien bruker jeg rett fra pakka, det er ikke nødvendig å gjøre noe med den.

AnonymBruker
Skrevet

sushiris er best. så smaker jeg til med eddik og sukker.det blir alltid bra.

Skrevet

Sushiris. De fra vanlige butikker er helt OK.

Fremgangsmåte:

mål opp risen, og ha i en sil. Skyll med kaldt vann til vannet som renner av sila er klart. Så bruker du hendene og "gnir" riskornene mot hverandre (tenk at du vasker dem) en liten stund. skyll igjen til det er klart vann.

Så er det best å la risen hvile i sila i en halvtime.

Deretter legger du den i vann kjelen/riskokerinnsatsen. Mengden vann kommer litt an på risen. er den fersk og ganske gjennomsiktig bruker du like mye vann som ris. Har den blitt matt og hvit, bruker du litt mer vann. Så lar du den stå i minst 30 min, opptil tre timer. (jeg synes ikke den blir noe bedre av å stå lenge, men av og til er det jo praktisk å gjøre det sånn)

Så skrur du på varmen. Bruker du riskoker ordner saken seg selv - bruker du komfyr fungerer det best å sette plata på 6 (altså max) til det koker, så skru ned til 1. Kok i 15 min. IKKE rør i risen, ikke ta opp lokket en gang. Dampen har endel å si for konsistensen og hvor klissete den blir. La den stå HELT i fred. Når de 15 minuttene har gått trekker du den av plata og lar den stå i 5 min til.

Så har du den over i en stor bolle, og rører inn noen få dråper eddikblanding av gangen. ...og der er ikke jeg like flink. Jeg synes faktisk de på flaske smaker helt greit. Men det blir selvfølgelig aller best om man lager det selv fra bunnen av. Om du er så heldig at du får tak i alle ingrediensene der du bor, da. Min metode ellers er bare å smake meg fram til når det er nok. Også kan du jo prøve å huske hva du eventuelt synes var feil? Ble den for sur, kan du prøve å tilsette litt sukker i eddikblandingen før du har den i risen. Er den for søt, kan du tilsette mer riseddik. Og så videre :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...