Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ser det er mange forskjellige oppskrifter på nettet. Så hvordan lager du din baktpotet? Og hva slags fyll bruker du? Og har du noe annet tilbehør til baktpotet? F.eks biff eller noe?

Endret av sweety pie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det er mange forskjellige oppskrifter på nettet. Så hvordan lager du din baktpotet? Og hva slags fyll bruker du? Og har du noe annet tilbehør til baktpotet? F.eks biff eller noe?

Jeg pakker den inn i folie og steker dem på høy varme. sjekker innimellom for å se om de er gjennomstekt.

som fyll pleier vi å ha mais, bacon, salat, bernaise saus, rømme, paprika, agurk og evt raspet orst på bordet:)

• Liker 1
Skrevet

Pakker inn i alufolie og så må de stå i ovnen i nesten 2 timer før de er ferdige.

Som fyll bruker jeg å ha rømme/creme fraiche, kryddersmør, skinke og hvitløkssmør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker dem først, så står de i 1 time i oven, uten folie, med olje og havsalt på. Når dei er ferdige, så fyller med fyllet og la stå under grillen litt til osten har smelta

Skrevet

Jeg pleier faktisk å lage bakt potet i mikroen! Det blir ikke like delikat selvsagt, men det er utrolig mye raskere. Da prikker jeg potetene først med en gaffel (hvis de er store må jeg prikke "dypere"), og legger de i mikroen med litt papir under. De skal IKKE ha aluminiumsfolie! Så har jeg på maks styrke i 2 minutter før jeg skrur ned til ca 500 watt i 5-7 minutter. Pleier å snu potetene litt underveis. Så skjærer jeg kryss i potene og fyller med kryddersmør, løk, paprika, stekte pølser og ost på toppen.

Man kan jo selvsagt også bruke bakt potet som vanlig tilbehør som du foreslår. Jeg har ikke prøvd det selv, men man bør sikkert ha oppi kryddersmør uansett slik at det ikke blir så tørt, eller ha en saus ved siden av :)

Skrevet

Jeg lager også poteten i mikroen. Men jeg prikker skallet først, ingen vits å prikke dypt fordi det er skallet som hindrer fuktigheten å komme ut. Jeg setter mikroen på 600-650 og baker i 10 minutter (fant oppskriften i en gammel mikro-kokebok). Da er den perfekt. (Jeg får rett og slett ikke til potet bakt i vanlig ovn.)

Jeg pleier å ha poteten som tilbehør til biff og da steker jeg biffen i de ti minuttene poteten er inne, det passer som regel veldig bra.

Jeg pleier å ha i kryddersmør, rømme, grillkrydder og litt salt. Dette pøser jeg på med etterhvert som jeg spiser poteten.

Skrevet

Når jeg lager bakt potet skjærer jeg bare et kryss-snitt i poteten og baker den/de på 225 grader i ca. 45 min. Så lager jeg kryddersmør og serverer poteten ved siden av f.eks. spareribs,kotelett,biff,grillribbe,stekt laks,helstekt svinefilet,lammekoteletter etc.

Skrevet

Jeg pleier å snitte opp poteten og hule den ut.

Det jeg fjerner legger jeg i en skål og blander i hakket løk, gressløk, skinke og hva enn jeg har i kjøleskapet.

Så fyller jeg poteten med blandingen, har en klatt med kryddersmør på og revet ost på toppen.

Setter den inn i ovnen på grillfunskjonen i et par minutter så osten smelter.

Gjest gjest17
Skrevet

Baker poteten uten folie, smører den godt inn med olivenolje, havsalt og pepper, serveres med tørrstekt bacon, mais og rømme.

Skrevet

Jeg pensler skallet med olivenolje og baker den i ca 1.5t på 200g (av og til tar det 2t).

Skjærer så av toppen og huler ut potetmassen. Putter potetmassen i en bolle og blander i sprøstekt bacon, sjalottløk, tomat, mais, rømme, litt revet ost, salt og pepper. Blander godt sammen og putter fyllet tilbake i de uthulete potetene. Revet ost på toppen, og inn i stekeovnen igjen til osten har smeltet.

Nam!

(og nå fikk jeg lyst på bakt potet... :sjenert: )

Skrevet

2 timer i ovn på 200 grader, og fyller den med mais, kryddersmør, smårettskinke, revet ost (kanskje litt andre ting som jeg har i kjøleskapet også). Jeg bruker også noen ganger 1 boks tunfisk i olje (hakket) blandet med 1 boks creme fraiche, 1 boks mais og 1 pose holiday dip mix. Det er også veldig godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...