Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS:

Oppretthold kontakten og saken med forbrukerrådet. Det er de som kan dette best, og ikke ta det jeg skrev for god fisk (sånn for sikkerhets skyld).

Det finnes en egen lovhjemmel for krav ved forsinket levering, men jeg er usikker på om den kan brukes når det er snakk om mangler, spesielt når mangelen ikke er vesentlig (en skjønnhetsfeil er ikke vesentlig. En vesentlig mangel ville her vært om mangelen gjør at bordet ikke kan brukes som bord). Det er her forbrukerrådet kommer inn. Hvis den kan brukes (noe forbrukerrådet kan noe om), så kan du ha krav på blant annet prisavslag pga forsinkelsen (her er det også mulig med avhjelp og heving, men jeg tviler på at du får gjennomslag pga det uansett).

Jeg har selv fått brukt hjemmelen om heving med forsinket levering tidligere hos A-møbler.

Jeg bestilte et bord som skulle ha levering etter 3 uker. To uker etter bestillingen fikk jeg beskjed om at bordet ville bli 2 uker forsinket (= 5 ukers leveringstid). Når totalt 4 uker var gått, så fikk jeg beskjed om at bordet ville bli ytterligere 8 uker forsinket (!!!). At bordet måtte sendes fra India var for meg likegyldig. Når bordet jeg bestilte med 3 ukers leveringstid, plutselig ville ha 12 ukers leveringstid (og i mellomtiden hadde jeg ikke stuebord).

Jeg ble møtt med forståelse for dette hos A-møbler, og hadde pengene mine på konto 2-3 dager etter jeg ga beskjed om at jeg ville heve kjøpet. Men - i dette tilfellet fikk jeg aldri bordet.

Det kan hende det er anderledes når det er snakk om at du allerede har mottatt varen, men med mangel. Derfor = oppretthold saken med forbrukerrådet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du forsøkt å ringe dem istedet? Kanskje mailene dine havner i spam eller liknende.. Jeg ville nok hentet borddelen og gitt opp å heve kjøpet osv, men ville nok ringt eller sendt et brev med en klage på dårlig kommunikasjon og kunderservice.

Endret av SoftKitty
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan man ha hevingsrett selv om noe er kjøpt på salg!

:rasende:

Jepp!

Med mindre det er gjort klart at prisen er nedsatt på grunn av mangelen.

Feks: et bord er nedsatt fordi det er en kjemperipe i bordplaten. Da har man ikke hevingsrett (man har heller ikke rett på avhjelp eller prisavslag) på bakgrunn i at det er en ripe i bordplaten.

Men hvis bordbena ikke vil sitte fast, så kan man ha rett til avhjelp/ytterligere prisavslag/heving.

Sitert innlegg endret.

Rainbow81, mod.

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp!

Med mindre det er gjort klart at prisen er nedsatt på grunn av mangelen.

Derav ordet «kan».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skeidar har vel retten på sin side, da de har rett til å foreta avretting (altså reparasjon) 2 ganger på samme feil.

Men dårlig service, det er det absolutt.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor forbrukerrådet har satt i gang sak, de kan jo lovverket på dette området ut og inn. Men de tenker vel kanskje mest på den elendige servicen?

Skrevet

Hvis jeg var student med dårlig råd, ville jeg kjøpe det jeg trengte på et billigere sted som IKEA. :gjeiper: Man får det med en gang fra lageret.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen..

Hei,

Takk for alle svar.

Jeg har kun sendt mail fordi jeg ikke har funnet noe telefonnummer til de. Hvis dere ser på nettsiden, så er det kun mail adresser som er listet.

Jeg prøvde å ta kontakt med butikken, men ble begge ganger henvist til reklamasjonsavd. Via nett.

Jeg har prøvd å sporet opp «sjefene» på skeidar, med å finne deres navn og lage til @skeidar.no.. Usikker på om det har kommet frem, ikke fått noen respons, men heller ikke fått noen feilmelding om feil email adr.

Den største grunnen for at jeg har tatt kontakt med forbrukerrådet er fordi skeidar sluttet å svare meg. Jeg hadde jo bare en e-mail adr. Å forholde meg til, og de på varehuset/butikken kunne ikke hjelpe meg. Hadde skeidar bare svart meg med at «varen kommer om noen uker, loven sier at vi kan bearbeide feilen 2 ganger», eller «Vi forstår dette, og tilbyr deg ett pris avslag». Så hadde jeg godtatt begge deler.

Jeg var en stund også usikker på hvorvidt de faktisk fikk mailene mine, det virker jo litt uvirkelig at de bare skal slutte å svare? Men for det første har jeg jo hatt kontakt med disse to menneskene allerede, og da kan ikke mine mail bare plutselig begynne å havne i spam. I tillegg, så fant jeg andre mail adr. På skeidar sine sider. Dette til andre avd. som interiør, osv. I ett forsøk på å sende mail til noen som kanskje kunne videreføre mine henvendelser.

Vil bare si en gang til at Skeidar har ikke noe tlf.nr på sine nettsider, og ingen generell e-post hvor en kan komme med generelle henvendelser. De eneste tlf.nr. jeg fant var til skeidar butikker og varehus.

Skrevet

Her finner du telefonnummerne til hvert enkelt varehus:

Min lenke

Velg hvilket varehus du vil ha tak i, så får du opp telefonnummer, adressen, navnet på varehussjefen osv.

AnonymBruker
Skrevet

Her finner du telefonnummerne til hvert enkelt varehus:

Min lenke

Velg hvilket varehus du vil ha tak i, så får du opp telefonnummer, adressen, navnet på varehussjefen osv.

Jeg har hatt kontakt med varehuset denne gjelder, og pratet med de. Men jeg får bare beskjed om at det er reklamesjonsavd. deres jeg må forholde meg til, og ta kontakt via nett.

De håndterer ikke det i butikk lengre.

Jeg skal ikke si 100 % sikkert at det har vært varehussjefen jeg pratet med. Men den ene gangen jeg var innom, var de å hentet "h*n jeg måtte prate med når det gjaldt slike ting".

Jeg kommer ingen vei med varehuset.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud da damen, gjør en innsats for å gidde å slå opp tlf nr og ring dem! Funnet på første forsøk, Skeidars hovedkontor i vestby tlf nr 64984000. Ah, folk er så hjelpeløse!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

...(en skjønnhetsfeil er ikke vesentlig. En vesentlig mangel ville her vært om mangelen gjør at bordet ikke kan brukes som bord). Det er her forbrukerrådet kommer inn. Hvis den kan brukes (noe forbrukerrådet kan noe om), så kan du ha krav på blant annet prisavslag pga forsinkelsen (her er det også mulig med avhjelp og heving, men jeg tviler på at du får gjennomslag pga det uansett).

Jeg håper dette ikke er representativ for hva du leverer på eksamen , for dette er riv ruskende galt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper dette ikke er representativ for hva du leverer på eksamen , for dette er riv ruskende galt.

Hadde du sett litt tidligere i tråden, så har jeg sagt til ts at det er en stund siden jeg hadde eksamen i det her, så hun ikke skal ta alt for god fisk.

Hvis du er så flink og kan dette så godt, så syns jeg du burde hjelpe ts du og fortelle hva som er riktig, istedet for å komme med dustete uttalelser uten å forklare hva som er rett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...