AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Hei. Når jeg var yngre ble jeg misbrukt av pappaen min. Jeg kan ikke huske eksakt hvor gammel jeg var, men husker jeg var ganske ung. 5-8 årsalderen kanskje. Han voldtok meg kun en gang, men jeg husker at han prøvde flere ganger. Jeg har aldri sagt dette til noen, til tross for hva som har skjedd så har jeg hatt et OK forhold til min far. Jeg har fortrengt dette i alle år. Og vil nå veldig gjerne fortelle psykologen min om dette. Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse og engstelig personlighetsforstyrrelse og er sikkert en god kandidat for alt annet også. Grunnen til dette er nok at jeg ikke klarer å være ærlig med hva jeg egentlig har blitt utsatt for. Så nå ønsker jeg mest for min egen del å fortelle hva jeg har blitt utsatt for. Men vil ikke at noen andre enn psykologen og legene mine skal vite dette. Min mor ville ikke klart å takle noe som dette, heller ikke søsknene mine. Så det jeg lurer på er egentlig om jeg sier dette til psykologen min, er han da nødt til å anmelde dette? Jeg er en kvinne i 20-årene så jeg er jo myndig osv. Jeg vil jo at min far skal få sin straff, men jeg orker ikke å anmelde dette, orker ei heller en stor rettsak. Hilsen redd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Hei Min manns historie er ganske lik din. Og nei, psykologen din må ikke anmelde dette. Faktisk har han taushetsplikt og har ikke lov til å fortelle noen om det du forteller. Min mann har akkurat fortalt om overgrep til sin psykolog, så dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Og jeg tror det er viktig (og riktig) at du forteller dette, da det trolig har noe med de diagnosene du har i dag. Psykologen trenger å vite om slike ting for å gi deg riktig behandling slik at du blir bedre. Det er foreldelsesfrist på overgrep, uten at jeg vet nøyaktig hva fristen er. Mulig den har gått ut alt for det din far gjorde med deg. Hvis du seriøst vurderer å anmelde, bør du undersøke dette.
Mulancholy Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 fristen for forelding i slike saker har jeg blitt fortalt er 20 aar etter offeret er blitt myndig. du boer fortelle psykologen om dette. kan ogsaa anbefale deg aa lese boka breaking free. husker ikkje namnet paa forfatteren, men den er veldig bra. og du trenger ikkje vere redd for kva folk tenker naar du kjoper eller laaner den fordi helsepersonell og studenter leser ogsaa saanne boeker.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Hva foreldelsesfrist angår, så fant jeg dette: Foreldelsesfristene varierer etter hvor grovt forholdet er. I de fleste tilfellene er fristen ti år. For barn som blir utsatt for seksuelle overgrep før de er 14 og 16 år, begynner fristen å løpe først når de er 18 år. Håper det går bra med deg, ønsker deg alt godt!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Tusen takk for svar Jeg har ingen kontakt med min far den dag i dag, og vi bor på hver vår kant av landet. Så jeg har ingen planer om å anmelde, må bare vite at psykologen min ikke gjør det heller. Jeg vil bare så gjerne fortelle det til noen, med tiden håper jeg at jeg omsider også kan klare å fortelle min mor dette.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 fristen for forelding i slike saker har jeg blitt fortalt er 20 aar etter offeret er blitt myndig. du boer fortelle psykologen om dette. kan ogsaa anbefale deg aa lese boka breaking free. husker ikkje namnet paa forfatteren, men den er veldig bra. og du trenger ikkje vere redd for kva folk tenker naar du kjoper eller laaner den fordi helsepersonell og studenter leser ogsaa saanne boeker. Prøvde å lete litt etter boken på nettbokhandler, men det er visst en god del bøker som heter breaking free. Tror du at du kunne googlet og sett om du finner den, om du kjenner den igjen på coveret?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Jeg ville pratet med faren din. Tatt oppgjøret med han og spurt hvorfor. Deretter ville jeg brutt kontakt med han. Moren din fortjener å vite dette - faren din fører jo moren din bak lyset og dine søsken. Du har ikke gjort noe galt, og du fortjener all støtte du kan få. Du kan trygt prate med psykolog om alt, for de kan ikke gjøre noe mot din vilje. Hadde du vært under 18, hadde barnevernet grepet inn.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Jeg ville pratet med faren din. Tatt oppgjøret med han og spurt hvorfor. Deretter ville jeg brutt kontakt med han. Moren din fortjener å vite dette - faren din fører jo moren din bak lyset og dine søsken. Du har ikke gjort noe galt, og du fortjener all støtte du kan få. Du kan trygt prate med psykolog om alt, for de kan ikke gjøre noe mot din vilje. Hadde du vært under 18, hadde barnevernet grepet inn. Jeg kommer aldri til å snakke med han igjen. Moren min gikk fra faren min når jeg var 2 år gammel, så overgrepet har skjedd når jeg var hos han annenhver helg. Heldigvis har mine to søsken en annen far enn det jeg har. Ville bare vite om det var mulig å fortelle psykolog om dette, uten at politiet må blandes inn. Har fått de svarene jeg trengte. Tusen takk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå