AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Lurer på om noen kan hjelper meg om jeg har det. Jeg kaster ikke opp mat og er passer slank i mine øyner, men jeg kan gå 1-2 dager uten å spise noe. Kanskje bare 1 brødskive i løpet av dagen bare for å få i meg noe, men that's it. Det er ikke ofte det skjer. Ca. 2 ganger i måned (noen ganger mer, men sjelden).Ellers så spiser jeg normalt ca. 2 måltider om dagen lunsj og middag. Er ca. 160 høy og veier mellom 50-53 kg. Har ikke vekt hjemme, men det var det jeg veide for ca. 1 mnd siden så jeg anser meg selv som normalt.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Om du er frisk og rask ellers tviler jeg på det. Enkelte har uvanlig spisemønstre, uten at det er noe sykelig.
Gjest foremma Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Nei, du har ikke en spiseforstyrrelse. Det er noe som heter forstyrret spisemønster, men det tror jeg heller ikke du har, om du vanligvis spiser normalt.
Papierschere Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Lurer først og fremst på om du selv har et problem med dette, eller du spør om hjelp fordi du synes det høres galt ut å ha slike spisevaner? I tillegg lurer jeg på hvorfor du går noen dager uten å spise?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Grunnen til at jeg gjør det er at jeg rett og slett ikke har lyst på mat. Spiser egentlig kun når jeg har barna, men når de er hos faren sin som er annen hver helg så spiser jeg nesten ikke i det hele tatt. Vet at jeg bør ha bedre spisevane, men klarer rett og slett ikke tvinge i meg mat. Jeg kan også leve kun på et måltid og det er middag. Da sitter vi (jeg og barna) og spiser sammen. Spiser ikke så mye til middag heller, kun barneporsjon... TS
Kladd Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Jeg anser det som en spiseforstyrrelse når man har et anstrengt og vanskelig forhold til mat. Ut fra det du forteller (jeg vet ikke årsaken til at du ikke spiser noen dager), så høres det i grunn ut som om du bare spiser litt for lite. Og nå hadde du svart: Om du kun spiser en barneporsjon middag i løpet av en dag, ville jeg tatt dette på alvor og prøvd å lagt inn en mer fast og hyppig spiserutine. Kroppen har ikke godt av å få så lite næring! Endret 11. mai 2012 av Kladd
Gjest foremma Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Grunnen til at jeg gjør det er at jeg rett og slett ikke har lyst på mat. Spiser egentlig kun når jeg har barna, men når de er hos faren sin som er annen hver helg så spiser jeg nesten ikke i det hele tatt. Vet at jeg bør ha bedre spisevane, men klarer rett og slett ikke tvinge i meg mat. Jeg kan også leve kun på et måltid og det er middag. Da sitter vi (jeg og barna) og spiser sammen. Spiser ikke så mye til middag heller, kun barneporsjon... TS men det er ennå ikke det vi kaller en spiseforstyrrelse, fordi du tydeligvis er klar over at det er feil.Det virker ikke som om du gjør dette for å gå ned i vekt. Det at du er bekymret på grunn av dette er enda en ting jeg vil trekke fram som argument mot at du har en spiseforstyrrelse.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Vel, er du sunn? Har en god fett og muskelbalanse, føler deg opplagt, har vitaminer og slikt i orden?
Gjest scorpius Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Hvorfor har du ikke lyst på mat? Er det fordi du føler deg fysisk mett eller ligger det andre ting bak der? Når man har en spiseforstyrrelse, så handler det først og fremst om tankene og følelsene rundt mat - ikke om hvor lite/hvor mye man spiser.
Papierschere Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er enig med foremma om det nok ikke vil bli deffinert som en spiseforstyrrelse. Men tenker at du kanskje burde prøve å endre spisevanene uansett. Jeg har selv problemer med dette. Har dager der jeg ikke spiser i det hele tatt, mens andre dager kaster jeg innpå alt jeg ser, og klarer ikke å gå mer en et par minutter uten noe i munnen. Så vet deffinitivt hvor vanskelig dette kan være, og jobber hardt med det selv. Men et forslag kan være å sette opp en plan på måltider med klokkeslett. Trenger jo ikke å være store måltider, men feks en frukt til frokost. For all forskning tilsier at to måltider til dagen ikke er bra for kroppen. Tror det kan være lurt å prøve å få i seg 4 måltider daglig. Størrelsen på måltidene kan du jo se ann hver enkelt dag. Youghut, frukt og grønnsaker er eksempler på enkel mat du kan bruke i små måltider om du ikke føler deg sulten. Men du må jo selvfølgelig ta dette valget selv. Men jeg anbefaler deg å i alle fall prøve å bedre spisevanene dine Tenker også det er viktig at du ikke viser til barna dine at du spiser så sjelden som du gjør, siden det kan ha stor påvirkning på dem.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Anser meg selv som frisk og rask. Prøver og lever sundt for barnas del og å være en god forbilde i forhold til kosthold. Jeg viser det ikke for barna mine, så det tror jeg ikke de merker. Jeg hadde dårlig forhold til mat før da jeg var liten. Da kastet jeg opp maten etter at jeg hadde spist. Moren min oppdaget det, så det varte ikke så lenge. Kanskje 1-2 uker, så vil ikke si at jeg ble "alvorlig syk" av det. Utseendet messig så er jeg ganske normalt og ingen vil se at jeg har dårlig kosthold eller har "spisforstyrrelse", men jeg har muskler. Trente ekstremt mye før for ca. 10 år siden. Trente da ca. 2 timer hver dag, 7 dager i uka også er jeg mye i aktiv med barna mine. For desverre ikke trene så mye nå som før pga. tidsklemma så det blir mest styrke hjemme på stua...Kanskje det er musklene som gjør at jeg veier normalt? TS
Gjest foremma Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Jeg hadde dårlig forhold til mat før da jeg var liten. Da kastet jeg opp maten etter at jeg hadde spist. Moren min oppdaget det, så det varte ikke så lenge. Kanskje 1-2 uker, så vil ikke si at jeg ble "alvorlig syk" av det. Trente ekstremt mye før for ca. 10 år siden. Trente da ca. 2 timer hver dag, 7 dager i uka også er jeg mye i aktiv med barna mine.......Kanskje det er musklene som gjør at jeg veier normalt? TS Helt ærlig virker du som om du prøver å få et "JA, du har en spiseforstyrrelse" tilbake. Men gå til legen din davel, om du er så sikker på at du har det.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Nei, har ikke lyst til å gå til legen med (har legeskrekk ). Tror vel at jeg har dårlig kosthold vaner som mange her sier og det er noe jeg må jobber med. Jeg sitter ikke her og synes synd på meg selv, men lurte bare på om det kan være en form for spiseforstyrrelse.... TS
The Kitten Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Anser meg selv som frisk og rask. Prøver og lever sundt for barnas del og å være en god forbilde i forhold til kosthold. Jeg viser det ikke for barna mine, så det tror jeg ikke de merker. Jeg hadde dårlig forhold til mat før da jeg var liten. Da kastet jeg opp maten etter at jeg hadde spist. Moren min oppdaget det, så det varte ikke så lenge. Kanskje 1-2 uker, så vil ikke si at jeg ble "alvorlig syk" av det. Utseendet messig så er jeg ganske normalt og ingen vil se at jeg har dårlig kosthold eller har "spisforstyrrelse", men jeg har muskler. Trente ekstremt mye før for ca. 10 år siden. Trente da ca. 2 timer hver dag, 7 dager i uka også er jeg mye i aktiv med barna mine. For desverre ikke trene så mye nå som før pga. tidsklemma så det blir mest styrke hjemme på stua...Kanskje det er musklene som gjør at jeg veier normalt? TS Hvordan har du bygget muskler uten næring?
Gjest meg Skrevet 11. mai 2012 #15 Skrevet 11. mai 2012 Nei, har ikke lyst til å gå til legen med (har legeskrekk ). Tror vel at jeg har dårlig kosthold vaner som mange her sier og det er noe jeg må jobber med. Jeg sitter ikke her og synes synd på meg selv, men lurte bare på om det kan være en form for spiseforstyrrelse.... TS Kanskje snakke med en ernæringsfysiolog?
Tabris Skrevet 11. mai 2012 #16 Skrevet 11. mai 2012 Kan du ikke sette opp rutiner for spising? Invester litt tid i å finne ut hvor mange kalorier pr. dag du trenger for å opprettholde din vekt (ca. 1800-2000 kalorier, gjetter jeg, men sjekk dette litt nøyere). Så finner du ut ca hvor mye du må spise pr. måltid for å få i deg dette. Hvis du ikke klarer så mye i begynnelsen, så ta det rolig og trapp opp forsiktig. Pass på at det du spiser er sunt - grovt brød/fullkornspasta, rent kjøtt, ren fisk og mye grønnsaker/salat. Om du ikke har sultfølelse, spis etter klokka.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2012 #17 Skrevet 11. mai 2012 Sannsynligvis ligger du på et høyere gjennomsnitt enn du tror. Jeg har dager hvor jeg kun spiser en eller to næringabarer (2-400 kalorier), og andre dager går jeg opp i 3000 kalorer. Det varierer ekstremt på hvor aktiv jeg er, og hvordan kroppen min oppfører seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå