AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Jeg blir snart gal. Har ibs(irritabel tarm syndrom), og takler ikke å ha det slik lenger. Det går ut over mitt sosiale liv, jobb, reiser og ellers alt jeg gjør enten sammen med andre, eller utenfor ytterdøra. Har mange ganger vurdert å gi opp, og bare tilbringe resten av livet i huset for meg selv. I alle fall nesten. Men over til spørsmålet. Hvordan finner man egentlig ut hva man er intolerant mot. Forstår jo at man kutte ut matvarer for å se på endringer, men tenker at om jeg feks reagerer på både melk, hvete, frukt og gjær vil det vel ikke gi noen resultater om jeg bare kutter ut melk? Og dersom det ikke gir noen resultater vil jeg tro at det ikke er problemet, og deretter prøve neste matvare som følgelig vil gi samme resultat. Så hva må man gjøre for å finne ut hva man reagerer på? Og finner det noen rask måte å teste det ut på? Har hørt at det skal være mulig å teste ut laktoseintoleranse ved at man faster fra feks klokka 18.00 på kvelden, og når man våkner neste dag drikker man et stort glass melk. Dersom man får symptomer iløpet av de neste minuttene/timene tyder dette på laktoseintoleranse. Men er dette en sikker metode? Kjenner bare at jeg virkerlig er lei av dette, og bryter nesten sammen hver gang jeg tenker på at dette er en kronisk lidelse jeg må leve med resten av livet. Føler jeg nå bre sutrer, men vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre Alle råd og forslag om ibs mottas med stor takk.
Gjest ThatWoodcut Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Jeg fant ut at jeg var laktoseintolerant fordi jeg alltid hadde vondt i magen etter frokost(brød og melk). Og det var spesielt ille etter bursdager hvor jeg spiste bløtkake. Jeg prøvde en uke uten melk og hadde ingen problemer i det hele tatt. Jeg tror det kan hjelpe hvis du skriver ned alt du spiser i løpet av dagen og når, og så sjekker når du reagerer i forhold til det. Det tar som regel noen timer før kroppen reagerer. Det er i hvert fall det jeg mener å ha lest et sted
Gjest Vodka Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har lest at noen med IBS får bedre mage med lavkarbo. http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Ts her. Takk for begge svarene Har nå begynt å skrive ned alt jeg spiser for å se om jeg kan se en sammenheng. I artikkelen du la ut Vodka så står det om "tungt fordøyelige karbohydrater". Noen som vet hvilke karbohydrater som er tungt fordøyelige, og hvilke som er lettere å fordøye?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå