Gjest Bjalleklang Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Helt ærlig? For 5 år siden, så ja, da hadde jeg hatt akkurat samme følelsen som dere. Men etter at jeg har sett hvordan han så på folk som kjempet i feks. Osvaldgruppa og at han i mine øyne var mer enn gallionsfigur for det "offisielle Norges krigshistorie", endret jeg syn på han. Gjorde en innsats under WW2, ja, men høyest dekorert for det han var med på, det lukter av det klassiske kameraderi som er typisk for den Londonbaserte "motstandskampen". Han var ikke interessert i å sørge for at Osvaldfolk ble hedret for sin innsats. Dessuten ble karen 94 år, da er det fanken ikke spesielt trist når de legger inn årene.
Gjest UngKalven Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Helt ærlig? For 5 år siden, så ja, da hadde jeg hatt akkurat samme følelsen som dere. Men etter at jeg har sett hvordan han så på folk som kjempet i feks. Osvaldgruppa og at han i mine øyne var mer enn gallionsfigur for det "offisielle Norges krigshistorie", endret jeg syn på han. Gjorde en innsats under WW2, ja, men høyest dekorert for det han var med på, det lukter av det klassiske kameraderi som er typisk for den Londonbaserte "motstandskampen". Han var ikke interessert i å sørge for at Osvaldfolk ble hedret for sin innsats. Dessuten ble karen 94 år, da er det fanken ikke spesielt trist når de legger inn årene. Det er ikke vanskelig å kritisere noen hvis du vil. Det er ingen som er perfekte, er det vel? Her vektlegger du saker som i det store og hele er ganske ubetydelige i forhold til det han gjorde under krigen. Jeg synes det er flott at han ble 94 år og fikk oppleve så mye annerkjennelse som han gjorde. For det fortjente han, virkelig. RIP
TheHairyToothfairy Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Helt ærlig? For 5 år siden, så ja, da hadde jeg hatt akkurat samme følelsen som dere. Men etter at jeg har sett hvordan han så på folk som kjempet i feks. Osvaldgruppa og at han i mine øyne var mer enn gallionsfigur for det "offisielle Norges krigshistorie", endret jeg syn på han. Gjorde en innsats under WW2, ja, men høyest dekorert for det han var med på, det lukter av det klassiske kameraderi som er typisk for den Londonbaserte "motstandskampen". Han var ikke interessert i å sørge for at Osvaldfolk ble hedret for sin innsats. Dessuten ble karen 94 år, da er det fanken ikke spesielt trist når de legger inn årene. "alt til sin plass til sin tid". kanskje du selv skulle holde deg for god for slik personkritikk akkurat i denne sammenhengen? du kan ikke forvente å være enige med absolutt alle personer i absolutt alle synspunkt. jeg kan ha vært mye uenig i sønstebys meninger om mangt, men det forandrer ikke det faktum at denne mannen ga et mye større bidrag til vårt lands frihet enn svært mange andre i moderne tid. det gjør gunnar til en stor mann, og det kan verken han eller du ta fra ham.
Gjest Bjalleklang Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Poenget mitt, er at han IKKE var unik i innsatssammenheng. Oslogruppa, Max Manus og "kjakan", gjorde heller lite og kom inn sent i motstandskampen. Den offisielle krigshistorien er hamret godt inn i folkesjela, så jeg synes heller ikke det er spesielt rart at folk ser på disse som de største krigsheltene, men det er altså ikke tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Helt ærlig? For 5 år siden, så ja, da hadde jeg hatt akkurat samme følelsen som dere. Men etter at jeg har sett hvordan han så på folk som kjempet i feks. Osvaldgruppa og at han i mine øyne var mer enn gallionsfigur for det "offisielle Norges krigshistorie", endret jeg syn på han. Gjorde en innsats under WW2, ja, men høyest dekorert for det han var med på, det lukter av det klassiske kameraderi som er typisk for den Londonbaserte "motstandskampen". Han var ikke interessert i å sørge for at Osvaldfolk ble hedret for sin innsats. Dessuten ble karen 94 år, da er det fanken ikke spesielt trist når de legger inn årene. Kan du forklare litt rundt dette? Har aldri hørt om osvaldgruppa.
Gjest UngKalven Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Poenget mitt, er at han IKKE var unik i innsatssammenheng. Oslogruppa, Max Manus og "kjakan", gjorde heller lite og kom inn sent i motstandskampen. Den offisielle krigshistorien er hamret godt inn i folkesjela, så jeg synes heller ikke det er spesielt rart at folk ser på disse som de største krigsheltene, men det er altså ikke tilfelle. Det er godt mulig du har rett i at de er overrated. Men hvem er egentlig de største? Og hvor langt ned på listen kommer Max Manus og Sønsteby?
TheHairyToothfairy Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Poenget mitt, er at han IKKE var unik i innsatssammenheng. Oslogruppa, Max Manus og "kjakan", gjorde heller lite og kom inn sent i motstandskampen. Den offisielle krigshistorien er hamret godt inn i folkesjela, så jeg synes heller ikke det er spesielt rart at folk ser på disse som de største krigsheltene, men det er altså ikke tilfelle. DETTE er det svært mange som var tilstede som kan fortelle deg at det er det største pissprat i verden. Disse gutta ble tidlig observert av både britiske og amerikanske etteretningsarbeidere mens de holdt på på sitt sterkeste, og nevnes også av tysk etteretning som sykt dyktige. Jeg selv er utdannet i Forsvaret som jeger, mange av de aksjonene som ble gjennomført - og også aksjoner som aldri ble satt i live - er læremateriell den dag idag om hvordan ting best mulig kan gjøres. Dette er altså det vi idag bruker som noe av det mest effektive eksempelet teoretisk, som blir brukt praktisk, og alt kommer fra en liten gjeng med unge menn som satte igang en kamp for å ta tilbake noe som var deres. Flere personer som hadde æren å kjenne disse gutta forteller jo det stikk motsatte av deg. Flere som ikke hadde bekjenstkap med dem forteller det samme. Hvem synes du virkelig vi skal høre på? Jeg har hele mitt voksne liv bak meg i Forsvaret. Jeg er jeger, befalskole, krigsskole, flere år i kamp og x antall aksjoner mot diverse mål bak diverse grenser. Jeg har utdannet befal og aspiranter. Jeg har jobbet med etteretning og har høy utannelse innen dette feltet. Jeg er fullt klar over at jeg er fullstendig underlegen slike menn som nettopp Sønsteby og Manus. De hadde ikke noen mal eller lærebok å jobbe ut fra, de hadde bare et sinnsvakt mot og en gudegitt frekkhet. Uten deres lære hadde ikke jeg og mine kollegaer hatt det samme grunnlag som vi faktisk har, og det er vi alle klare over. Jeg spør deg, Bjalleklang. Hvem er du? Hva pokker vet vel du? Ta deg i akt og ti med din dumskap. 10
Gjest Bjalleklang Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Osvald-gruppen (wikipedia) http://no.wikipedia.org/wiki/Osvald-gruppen NRK hadde også en kjempeflott dokumentar om dem og intervjuet flere av de (de fleste av dem er døde nå og fikk aldri noen anerkjennelse, selv etter at dokumentaren ble sendt og det offisielle Norge ble spurt om de ikke snart burde hedres. Milorg brukte bla Osvaldruppa til flere likvidasjoner fordi de ikke ville/kunne gjøre det selv. Osvaldgruppa var i aktivitet fom 1940'ish mens Oslogjengen ikke var aktive før 1943 og gjorde som kjent smått. Osvald-gruppen var i utgangspunktet kommunistisk, men ikke alle som kjempet i Osvaldgruppen var kommunister, dette var "vanlige folk" som ville gjøre aktiv motstand, istedenfor å kle på seg en binders og ha "speidermøter" i Nordmarka. Dagsnytt Atten 24.3.2010: Osvaldgruppen ikke hedret: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/623860/ Brennøunkt på NRK (Video): http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/622776/
Gjest Bjalleklang Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Wildthing, ta deg en bolle og ro deg ned. Oh store kriger, hva faen har din krigsinnsats med ww2 å gjøre, jeg driter vel en lang banan i hvem og hva du er. 12 personer med enorme ressurser i Norges største by, ja det var en risiko men det var da for fanden ikke slik at de måtte vasse gjennom Tyskere for å utføre oppdragene sine. Han var ikke spec-op, spesialjeger etc heller, han var en agent og en planlegger, det er ikke alltid han var aktivt med i aksjonene. Osvaldfolkene måtte utføre RAN og STJELE fra Milorg for i de theletatt å ha våpen, ammo og mat, Regjeringen i London ga seg blanke i hele gruppa, mens Oslogjengen stod frem som reneste Ramboer og superhelter etter krigen. Sønsteby ble børstet støvet av og hentet fram stort sett ved alle anledninger. Arnfinn Moland mfl. er den dag i dag ansvarlige for at den offisielle historien er HISTORIEN og ingenting annet, Sønsteby var den del av dette apparatet, frivillig eller ufrivillig.
TheHairyToothfairy Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 Wildthing, ta deg en bolle og ro deg ned. Oh store kriger, hva faen har din krigsinnsats med ww2 å gjøre, jeg driter vel en lang banan i hvem og hva du er. 12 personer med enorme ressurser i Norges største by, ja det var en risiko men det var da for fanden ikke slik at de måtte vasse gjennom Tyskere for å utføre oppdragene sine. Han var ikke spec-op, spesialjeger etc heller, han var en agent og en planlegger, det er ikke alltid han var aktivt med i aksjonene. Osvaldfolkene måtte utføre RAN og STJELE fra Milorg for i de theletatt å ha våpen, ammo og mat, Regjeringen i London ga seg blanke i hele gruppa, mens Oslogjengen stod frem som reneste Ramboer og superhelter etter krigen. Sønsteby ble børstet støvet av og hentet fram stort sett ved alle anledninger. Arnfinn Moland mfl. er den dag i dag ansvarlige for at den offisielle historien er HISTORIEN og ingenting annet, Sønsteby var den del av dette apparatet, frivillig eller ufrivillig. Din uvitenhet er som en stor myr. Du strør om deg med begreper uten helt å fatte at den ene er fullstendig avhengig av den andre. Hvis det er hveteboller kan De beholde dem selv. Jeg eter ikke luft.
Spiralis Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Kan du forklare litt rundt dette? Har aldri hørt om osvaldgruppa. Osvaldgruppa var en komunistisk sabotasjegruppe under den norske motstandskampen i Norge. Den utførte de fleste sabotasjeaksjonene mot tyskerne i Norge under andre verdenskrig. De samarbeidet delvis med Millorg under andre verdenskrig, men etter freden ble Osvaldgruppa og andre kommunistiske motstandskjempere i stor grad skrevet ut av norsk etterkrigshistorie på grunn av etterkrigstidens strid mellom arbeiderpartiet og kommunistene. Arbeiderpartiet var redd for at kommunistene med Sovjetunjonen i ryggen skulle framtvinge et kommunistdiktatur i Norge. Dette kan virke paranord i etterkant, men Sovjetunjonen innførte kommunistdiktatur i Polen, Øst-tyskland, Tsjekoslovakia, Ungarn og Bulgaria. På slutten av andre verdenskrig hadde Sovjetiske tropper okupert de nordligste delene av Norge, så frykten var ikke ubegrunnet. Likevel ser vi i ettertid at mange kommunister som gjorde en innsats for landet sitt ble urettmessig bortskrevet fra historien og behandlet dårlig av myndighetene. Det er nå planer for å hedre innsatsen til Osvaldgruppa. Jeg syntes det er urettferdig å overdrive Gunnar Sønstebys rolle i dette. Han Var en helt i kampen for norsk frihet. Han var også en intens forkjemper for demokrati og folkestyre. Komunistene var ikke for demokrati. De var for komunistisk diktatur. Den motstanden Gunnar Sønsteby følte mot det kommunistiske systemet var helt legitim. Han var motstander av diktatur, være seg Nazistisk eller kommunistisk. 3
Gjest Iah Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Denne tråden er delt fra Gunnar Sønsteby er død. Iah, mod
Apis Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Syntes det blir urettferdig mot kommunistene og si at de kjempet for kommunistisk diktatur. Det kommunistiske diktaturet kom vel i etterkant av krigen? Men de var i allefall i mot det klassedelte sammfunnet som var veldig tydelig før krigen.
Spiralis Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Syntes det blir urettferdig mot kommunistene og si at de kjempet for kommunistisk diktatur. Det kommunistiske diktaturet kom vel i etterkant av krigen? Men de var i allefall i mot det klassedelte sammfunnet som var veldig tydelig før krigen. Jo det var et diktatur før andre verdenskrig. Dersom du ikke har hørt om styret til Stalin på 30-tallet så forslår jeg at du leser litt om det. Både om Stalin og Moskvaprosessene. http://no.wikipedia.org/wiki/Stalin#Maktkamp http://no.wikipedia.org/wiki/Moskva-prosessene 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #15 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har bare en ting å si om Gunnar Sønsteby. Sjelden har ordene takk for alt hatt så dyp mening som når vi takker denne mannen. Så takk for alt, Gunnar Sønsteby. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 Gunnar Sønstebu var en totalt uviktig person under krigen, men som har levd fett på å fremstille seg som "helt" etter krigen og egenhendig ta æren for å ha krigen. Noe som er direkte latterlig. Causa Sønstebu er først og fremst en oppvisning i posørvirksomhet.
Spiralis Skrevet 25. mai 2012 #17 Skrevet 25. mai 2012 Gunnar Sønstebu var en totalt uviktig person under krigen, men som har levd fett på å fremstille seg som "helt" etter krigen og egenhendig ta æren for å ha krigen. Noe som er direkte latterlig. Causa Sønstebu er først og fremst en oppvisning i posørvirksomhet. Kan du dokumentere den påstanden?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #18 Skrevet 25. mai 2012 Kan du dokumentere at sønstebu noensinne har gjort noe som helst av betydning?
Spiralis Skrevet 25. mai 2012 #19 Skrevet 25. mai 2012 Kan du dokumentere at sønstebu noensinne har gjort noe som helst av betydning? Innlegg #59 side 3. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=656367&st=40
Gjest gnækvåg Skrevet 26. mai 2012 #20 Skrevet 26. mai 2012 Kan du dokumentere at sønstebu noensinne har gjort noe som helst av betydning? han likviderte landsforrædere og nynazister. Hans innsats mot okkupasjonsmakten og for Norge sin selvstendighet var enestående tatt i betraktning Norge sin innsats...som ikke er særlig mye å skryte av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå