Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hørte på radioen (derfor ikke lenke) er oscar-nominert og får kanskje ikke reise til Los Angeles, fordi det svenske sikkerhetspolitiet har varslet rundt om i verden at han er terrorist.. Jeg lurer på hvorfor de har prikket ham som det?

Det morsomme var kommentarene hans, "terrorister er jo i vårt verdensbilde folk med skjegg og turban" og han kalte avhørsrommet på flyplassen for "araberrommet". Den syntes jeg var så bra, for når jeg går igjennom tollen så er det bare brune folk som blir tatt med dit. Veldig treffende navn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er gammel kommunist, han - og som kjent er ikke "denslags skumle typer" :ler: særlig poppis i USA.

Skrevet

Ammbassaden har ordnet han et spesialvisum. Problemet er at immigrasjonsmyndighetene i USA har en mulighet til å overprøve dette visumet når han kommer til LA.

Terrorist, ja, det skjønner jeg godt røde hane bøkene kan gi hvem som helst konspirasjonstanker...

Skrevet

Alle kommunister, røde velgere, venstresidevelgere, homofile og det meste av all annen styggedom er å regne som mulige terrorister i USA...

Gjest sexysadie
Skrevet

Jan Guillou`s bøker er da bare underholdenede....

Skrevet
Jan Guillou`s bøker er da bare underholdenede....

Man skal være meget forsiktig med den slags i et land som USA.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jo mere jeg lærer om USA jo mindre har jeg lyst til å besøke landet.

Skrevet

Morro skal man kun ha med donald maske på....

Skrevet

HAN SA IKKE at det var USA som hadde stemplet ham som terrorist, men DET SVENSKE SIKKERHETSPOLITIET! USA stempler ikke liberale velgere eller homofile som terrorister. Nå må dere roe ned kakklinga, for jeg begynner å bli usigelig lei av dette!

Skrevet

Det svenske sikkerhetspolitiet har nok stemplet han som terrorist pga av hans fortid som spion.

Han sonet i 1973-74 for spionasje.

Eller avslørte han et eller annet?

Gjest sexysadie
Skrevet
HAN SA IKKE at det var USA som hadde stemplet ham som terrorist' date=' men DET SVENSKE SIKKERHETSPOLITIET! USA stempler ikke liberale velgere eller homofile som terrorister. Nå må dere roe ned kakklinga, for jeg begynner å bli usigelig lei av dette![/quote']

Glad USA har deg til å forsvare seg.... :hoho:

Skrevet

http://susning.nu/Jan_Guillou

Han avslørte den såkalte IB-afferen, der det viste seg at det svenke forsvaret hadde en illegal etterretnignstjeneste(underrettelsetjãnst)

Og guillou og en kollega ble dømt til 10 månder fengsel for spionasje.

Skrevet
Glad USA har deg til å forsvare seg.... :hoho:

Jeg vet det nok virker slik, da jeg alltid må ta forsvarsrollen! :klaske: Det er derfor jeg blir så irritert, jeg vil ikke alltid ha den. Jeg vil kunne bevege meg litt rundt i forskjellige roller, liker egentlig å være djevelens advokat. Men rett skal være rett, og jeg blir usigelig lei av hetsinga. Greit å snakke om faktiske gale ting, det burde være nok å ta av om man ikke skal finne på også..

Skrevet
http://susning.nu/Jan_Guillou

Han avslørte den såkalte IB-afferen, der det viste seg at det svenke forsvaret hadde en illegal etterretnignstjeneste(underrettelsetjãnst)

Og guillou og en kollega ble dømt til 10 månder fengsel for spionasje.

Takk for at du gravde opp fakta, pulverheksa

Skrevet

Hvis en nordmann har rulleblad kommer h*n ikke inn i USA.

Som dere kakler og synser uten bakgrunnskunskap, om nesten alt.

De fleste innlegg er som en rekke av monologer, uten relevans til forige innlegg. Denne tråd et untak.

Når jeg legger inn relevante linker som informerer om et tema, er det aldri en kommentar. Leser dere linkene??

Skrevet

Pedro:

Her er en interessant artikkel om Jan Guillou som ble lagt ut på et annet forum:

http://debatt.aftenposten.no/Item.asp?Grou...&Page=-1#643076

Ang. det med å få svar og respons her, jeg spurte om det samme selv og tror kanskje Sexy Sadie har rett i at flesteparten av brukerne her er opptatt av sin mann, sitt bryllupp og sin lommebok :ler:

Gjest sexysadie
Skrevet

Ang. det med å få svar og respons her, jeg spurte om det samme selv og tror kanskje Sexy Sadie har rett i at flesteparten av brukerne her er opptatt av sin mann, sitt bryllupp og sin lommebok :ler:

Jeg hater å ha rett....

Gjest2: Kan du ikke registrere deg? :P

Skrevet

Jeg trodde det var USAs myndigheter som har erklært Jan Guillou som Persona Non Grata. Hørte at han er blitt stoppet fra å kjøpe flybilletter til å kjøre OVER USA, til og med! Så jeg tror det må være både USA og evt. Sverige som ikke vil ha Jan Guilliou inn i USA.

Hvilket er skrekkelig synd, hvis du faktisk er nomintert til en Oscar-pris.

Intervju med Guillou her

Catzy

Skrevet
Jeg trodde det var USAs myndigheter som har erklært Jan Guillou som Persona Non Grata. Hørte at han er blitt stoppet fra å kjøpe flybilletter til å kjøre OVER USA, til og med! Så jeg tror det må være både USA og evt. Sverige som ikke vil ha Jan Guilliou inn i USA.

Hvilket er skrekkelig synd, hvis du faktisk er nomintert til en Oscar-pris.

Intervju med Guillou her

Catzy

Vi har jo oppklart for en god stund siden i denne tråden at det ikke er USA's myndigheter som har erklært ham som persona non grata. Han har ikke lov til å befinne seg i amerikansk luftrom eller jord, ettersom han har en spionasjedom i Sverige, og svenske myndigheter har svartelistet ham overfor andre land.

USA er vel, ikke så overraskende, litt strenge med folk som har slike dommer. Forøvrig slipper ikke noen inn i USA med dom for noe; spesielt gjelder dette dop, terrorvirksomhet (inkl spionasje) osv. Dvs. hvis du er tatt for besittelse av dop i Norge, slipper du ikke inn i USA offisielt. MEN det er forskjell på å ha en liten dom i Norge, og å være svartelistet internasjonalt. Sannsynligvis vil ikke tollen i USA finne ut at du er tatt for småtteri og det går fint å reise dit (ivertfall slik det var før).

Har man spionasjedom, stiller man i en helt annen klasse, og de er nok på spesiell utkikk etter slike. Jeg leste også at Guillou var på ferie et eller annet sted i stillehavet? ifjor, og han ble booket til å skifte fly i LA. De ble forbanna på ham, såklart, han vet jo han er uønsket og dermed skaper han trøbbel for dem. De lot han skifte fly for å bli kvitt ham. Som så ofte før, generelle systemer treffer innimellom litt bredt kanskje. Uansett har han en spionasjedom. Jeg synes imidlertid det er Sverige som er årsak til at Guillou har havnet i den kategorien, ved at de dømte han for spionasje, ikke USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...