Gå til innhold

Amaryllis/Ridderspore - lite eller mye vann?

Nigella

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Ja, den blomster når den vil, og den vil i februar. (vel, bare knop enda da, så jeg antar den blomstrer i februar, utfra det du sier)

Om den er sørfra vet jeg ikke, DENNE er "født" i Norge i alle fall, hjemme hos mamma, men hvor "morplanten" kommer fra vet jeg ikke, mamma fikk den i gave. Mulig jeg får morplanten også jeg da til sommeren, for mamma tåler jo faktsik ikke slikt (hun har astma, reagerer på lukter bla, blomster er ikke bra) så da blir det mer å holde styr på, og liv i.

Men generet vanner jeg den altså fint med vann og gjødsel, og lar den ha lys og romtemperatur nå frem til høsten, lar den stå på soverommet om vinteren, og tar den frem når blomsterknoppen kommer frem, når nå enn den måtte bestemme seg for å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk en amaryllis i fjor som blomstret i januar. Nå skal jeg forsøke å få den til å blomster igjen. Jeg fikk ikke satt den mørkt før i november/desember fordi den var så treg med å visne. Jeg trodde vi skulle vente med å sette den mørkt til bladene hadde visnet av seg selv (sluttet å vanne i begynnelsen av september). Stemmer ikke dette?

I dag har jeg pottet om amaryllisen (vet ikke om det var rett, da), og venter nå spent på at det skal komme opp en "negl". Den har ikke kommet ennå, så det blir vel ikke blomstring før i mars. Tør ikke å ta planten ut av mørket før "neglen" har kommet, for det skal man vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg trodde vi skulle vente med å sette den mørkt til bladene hadde visnet av seg selv (sluttet å vanne i begynnelsen av september). Stemmer ikke dette?

Det stemmer, men bladene visner ikke før du slutter å vanne.

Tør ikke å ta planten ut av mørket før "neglen" har kommet' date=' for det skal man vel ikke?[/quote']

Du bør la den stå mørkt minst en måned, aller helst lenger. Det er en god regel å vente med å ta den fram til knoppen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra svar og tips.

Lurer på en ting: hvilken gjødsel bruker dere, og hvor får dere kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar revetispa? Er du utdannet innen dette eller????? :o

Jeg går på med nytt mot for framtiden til amaryllisen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Revetispa i.i.

Nigella: Bruk vanlig blomstergjødsel.

Smile: Har fått inn Amaryllisen med morsmelka, så jeg er vel utdannet, på et vis :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg pottet om amaryllisen for et par uker siden, og har vannet den et par ganger. Den har stått mørkt.

Nå har den begynt å spire, men *sukk* det ser ut som om at det er blader som kommer... Hva gjør jeg nå? Er det bare å gi opp, ta frem planten og la bladene vokse, eller er det fortsatt håp om at den kan blomstre (ved at jeg feks holder den mørkt, ikke gir den vann e.l.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Var bare blader sm kom på min.... tok den frem jeg da, for jeg husket feil av hva man skulle vente på. Etter et par uker kom knoppen. enda ikke blomstret da, men den gjør det snart.

Ikke gi opp fordi om det "bare er blader" som kommer først i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min er to år, og den blomstrer i år. Vel, i alle fall har den en lang bomsterstengel med en knopp på, så jeg antar den har tenkt å blomstre med mindre den faller av da...

I fjor blomstret den ikke, var muligens "for ung". Men når den har kommet så langt som i år, så blomstrer den vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nei, det vet jeg ikke.

Innbiller meg "morplanten" var hvit? Kan det stemme? Husker ikke. Mamma fikk den i julegave, men jg tilbrakte jo bare noen helt få dager der den jula, og siden har jeg ikke sett den blomstre.

Hvilke farger kan de være da? Muuulig den var rød, om det er en farge de kan ha? Jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Rød er den mest vanlige, men de finnes i flere farger, som hvit, rosa, fersken, stripete, nærmest lilla...

Du får vente i spenning. Flotte er de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Da var den hvit eller rød. Heller mest mot hvit jeg, men meget mulig den var rød.

Min blir vel samme fargen, siden det er en avlegger, så vi oppdager det nok snart. Uansett er jeg stolt om jeg får den til å blomstre jeg... ahr mer for vane å drepe blomster enn å holde liv i dem.

REDD for å ta livet av mønjekliviaen min, den blomstret i fjor faktsik da, fordi det er en avlegger av en plante mamma fikk i gave da hun gikk gravid med meg. Avleggerene tittet opp rundt den for flere år siden, som et blad eller to, vokste etterhvert. Mamma lovet meg at jeg skulle få en avlegger når den ble "gammel nok". Den har klart seg flott her hos oss, fått masse nye blader og blomstret altså i fjor. Vel, den mistet dessverre mange blader i høst, grunnet en "merkelig oppførsel", men fikk mange nye i vinter da den sto på soverommet, så den er en fin og kraftig blomst nå igjen. Håper den blomstrer.

Men, denne amaryllusen, den ser ut til å blomstre i år, så jeg er spent på fargen ja. Har nok ikke gitt den ideel pleie, men den ser ut til å trives likevel.

(egentlig holder jeg greit liv i planter jeg, det er bare disse små rosentrærne i blomsterpotter jeg ikke klarer, etter to uker mister de bladene... Hadde to av dem på vårparten i fjor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
REDD for å ta livet av mønjekliviaen min.

(egentlig holder jeg greit liv i planter jeg, det er bare disse små rosentrærne i blomsterpotter jeg ikke klarer, etter to uker mister de bladene... Hadde to av dem på vårparten i fjor.)

Det eneste jeg vet om som kan ta livet av Clivia er for mye vann om vinteren.

Potteroser holder ikke mer enn et par uker innendørs, særlig om vinteren. Om de får komme ut om sommeren, derimot, kan du ha dem lenge. De kan også plantes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Jeg vet om et par ting til: Om de står nær et fuglebur og får frø på seg har jeg erfart at de ikke blomstrer. (Men de tar jo ikke liv av dem, men den blomstra ikke før den ble flytta bort fra fuglene, rare greier)

Om de står nært juletreet kan de reagere kraftig på det, visstnok. (det holdt på å ta livet av mamma plante, men den "kom seg" når den fikk dele potte med en eføy for en periode)

Også er det det som skjedde med min da; at røttene på en måte vokser litt oppover, og sprenger seg vei gjennom bladene, slik at de rivner, og dør...

Men det ser ut til at større potte, grave røttene langt ned, og putte masse jord oppå muligens kan redde den, vi får se. Fårr masse nye blader i alle fall, mistet 5-6 i høst desverre. Ett til er tapt da, men henger såvidt enda.

Men, jeg skal holde liv i disse. De rosentrærne, de døde etter et par uker, antakelig fordi jeg ikke ga dem nok vann. Rett og slett så vannet jeg dem like mye som mine grønne planter (vel, de er jo ikke grønne hele året, det er amaryllusen og mønjekliviaen jeg har nå, hadde et par andre, helt grønne, på den tiden) og det gikk ikke så bra...

Vel... uansett... I år ser det ut til at jeg klarer det. Men sambo ga meg heller sjokolade enn et rosentre jeg kunne ta livet av, som valentingave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Forøvrig er den rød.

Den har så smått begynt å sprette ut, og jeg ser noe rødt. (amaryllusen altså) Spennende, og kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære revetispa, her kommer nok et amaryllis-spørsmål: som jeg skrev tidligere har jeg kuttet ned blomsterstengelen etter at den visna. Nå skyter bladene i været men det gjør slettes ikke den store knoppen. Skal jeg bare sette den bort eller? Den har jo stått med knoppen der i over en mnd og bare bladene vokser i vilden sky! Har vannet den litt innimellom men jorda er nok ikke skikkelig bløt (men det skal den vel ikke være?9

Takker for svar igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...