Gjest Lilly Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 fikk undersøket kul i brystet, fikk som svar : sparsomt benignt duktal epitel.. hva betyr det? godartet eller ondartet?
Lilje90 Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 maligne svulster er ondartet. mens beligne er godartet
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Det er så ubeskrivelig tullete å sende et brev fullt av legespråk hjem til pasientene uten noe mer forklaring. De skjønner vel seriøst at vanlige mennesker ikke vet hva slike ord betyr....? 15
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Godartet, og gi legen en grundig advarsel på at å sende ut slikt uten "oversettelse" er uholdbart. 6
Minya Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Benign betyr mild/snill/godhjertet/ubetydelig på engelsk, men at de brukte det i norsk medisin ante jeg ikke. Dustete å fornorske et sånt ord på den måten -.- Benignt høres jo ut som legen har fått slag idet h*n skreiv rapporten.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Benign betyr mild/snill/godhjertet/ubetydelig på engelsk, men at de brukte det i norsk medisin ante jeg ikke. Dustete å fornorske et sånt ord på den måten -.- Benignt høres jo ut som legen har fått slag idet h*n skreiv rapporten. Øh, det er et helt vanlig ord innenfor medisinen. Slettes ikke dustete, og som du kan se - veldig mange forstår hva benign betyr, uten å nødvendigvis ha helsefaglig utdannelse. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Benign betyr mild/snill/godhjertet/ubetydelig på engelsk, men at de brukte det i norsk medisin ante jeg ikke. Dustete å fornorske et sånt ord på den måten -.- Benignt høres jo ut som legen har fått slag idet h*n skreiv rapporten. Det er sikkert opprinneling et latinsk ord. Benign = godartet Malign = ondartet 1
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Øh, det er et helt vanlig ord innenfor medisinen. Slettes ikke dustete, og som du kan se - veldig mange forstår hva benign betyr, uten å nødvendigvis ha helsefaglig utdannelse. Og veldg mange blir skremt pga at de assosierer benign med kreft, og kreft med død. Men klart, det koster legen alt for mye å skrive "med andre ord, godartet, kan fjernes om den irriterer deg, men den er ikke farlig." 2
Pia82 Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har aldri hørt disse ordene før og er enig i at det er dustete av legen å sende ut et brev med et språk som er uforståelig for folk flest (jeg tipper at det er tilfeldig at så "mange" her i tråden har hørt om disse ordene). Men en lege sender ikke ut et brev hvis man har en ondartet svulst, da ber legen pasienten om å komme og de tar det opp ansikt til ansikt. Så sånn sett skjønner man jo at det ikke er noe ondartet det står om i brevet. Men jeg skjønner at TS ble forvirret. 1
-Ishtar- Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Øh, det er et helt vanlig ord innenfor medisinen. Slettes ikke dustete, og som du kan se - veldig mange forstår hva benign betyr, uten å nødvendigvis ha helsefaglig utdannelse. Ehhh... hadde jeg fått "sparsomt benignt duktal epitel" så hadde jeg også lurt litt. Jeg vet at benignt betyr godartet men jeg har ikke anelse om hva resten står for.. Sparsomt godartet kan jo høres litt usikkert ut. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Øh, det er et helt vanlig ord innenfor medisinen. Slettes ikke dustete, og som du kan se - veldig mange forstår hva benign betyr, uten å nødvendigvis ha helsefaglig utdannelse. Du sier det selv, det er helt vanlige ord innenfor medisinen, men det er ikke dermed sagt at man sender ut et slikt brev til en perosn som ikke har medisinsk bakgrunn. Greit nok at endel kjenner til ordene, men igjen er det ikke slik at alle gjør det. Det er helt greit at leger bruker ord som vanlige mennesker kan forstå, og spesielt når man står mellom godartet og ondartet svust. Er lov til å bruke hodet også, selv om man har lært medisinsk språk 2
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har aldri hørt disse ordene før og er enig i at det er dustete av legen å sende ut et brev med et språk som er uforståelig for folk flest (jeg tipper at det er tilfeldig at så "mange" her i tråden har hørt om disse ordene). Men en lege sender ikke ut et brev hvis man har en ondartet svulst, da ber legen pasienten om å komme og de tar det opp ansikt til ansikt. Så sånn sett skjønner man jo at det ikke er noe ondartet det står om i brevet. Men jeg skjønner at TS ble forvirret. Dette er noe jeg aldri har hørt om. Det høres logisk ut, men helt ærlig? Jeg er ikke vant med at leger oppfører seg logisk. Så nei, jeg hadde ikke gått ut fra at siden det var i brevform var alt vel. Jeg hadde husket ordet fra diverse steder, og fått det bekreftet fra google at det var ufarlig, men at jeg hadde sagt et par pauli ord til legen er sikkert.
Pia82 Skrevet 11. mai 2012 #15 Skrevet 11. mai 2012 Greit nok jeg har aldri hatt kreft eller en ondartet svulst, men jeg har hørt at det er vanlig å bli innkalt når man skal informeres om dette. Å sende brev "du har kreft" høres veldig umenneskelig gjort syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #16 Skrevet 11. mai 2012 fikk undersøket kul i brystet, fikk som svar : sparsomt benignt duktal epitel.. hva betyr det? godartet eller ondartet? Benignt er jo forklart her allerede. Duktalt betyr at det har noe med duktene, altså melkegangene i brystet å gjøre Epitel er det ytterste laget på mange typer vev Så det betyr at i prøven patologen har undersøkt, var det små mengder med godartet melkegangsvev.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #17 Skrevet 11. mai 2012 Å få et sånt brev i posten, for folk flest, er skremmende da folk flest ikke vet hva det betyr. Det fins nok noen her og der av folk flest som forstår, eller har en mor eller samboer eller venn som vet. Det blir som Norge i gamle dager, da presten pratet på latin, og bare de godt utdannede kunne latin, mens resten av folket ikke forstod et ord...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå