AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Del Skrevet 10. mai 2012 Var iallefall sånn før, og jeg er sååå lei av bussen som bare kjører ut som de skulle vært eneste kjøretøyet på veien. Tenkte å sende en mail til busselskapet med da må jeg jo være sikker først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #2 Del Skrevet 10. mai 2012 Aldri hørt om. Jeg lærte at man uansett har vikeplikt for en buss som kommer ut av busslomma. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja! Biler har kun vikeplikt for bussen når fartsgrensen er 50 eller mindre! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 10. mai 2012 #4 Del Skrevet 10. mai 2012 trodde fartsgrenden var på 80 jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. mai 2012 #5 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Når farten er under 60 km/t er det vi bilister som har vikeplikt for bussen. Er den 70 og oppover, er det bussen som må vike. Edit: Skrivefeil Endret 10. mai 2012 av Dreamdrops 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnformasjonen Skrevet 10. mai 2012 #6 Del Skrevet 10. mai 2012 Man har i allefall vikeplikt for buss ut av busslomme når farten er 60 km/t eller mindre. Men det er jo greit å huske på at buss er et nyttefartøy og at det ikke er så lett for bussen å komme ut i trafikk bestandig heller, så man kan jo prøve å lage en liten lomme? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 10. mai 2012 #7 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Ja! Biler har kun vikeplikt for bussen når fartsgrensen er 50 eller mindre! 60 km/t. Fra Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). § 7. Vikeplikt 1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse. 2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side. 3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn. 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. 6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side. Endret 10. mai 2012 av Solbærsaft 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 10. mai 2012 #8 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja, det har den. Fra Trafikkreglene: §7 Vikeplikt (...) 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Del Skrevet 10. mai 2012 Man har i allefall vikeplikt for buss ut av busslomme når farten er 60 km/t eller mindre. Men det er jo greit å huske på at buss er et nyttefartøy og at det ikke er så lett for bussen å komme ut i trafikk bestandig heller, så man kan jo prøve å lage en liten lomme? Nå bor jeg er sted der det er null problem å komme ut i trafikken igjen, og det er derfor det er enda mer irriterende å alltid måtte bråbremse for bussen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 10. mai 2012 #10 Del Skrevet 10. mai 2012 Nå bor jeg er sted der det er null problem å komme ut i trafikken igjen, og det er derfor det er enda mer irriterende å alltid måtte bråbremse for bussen. Du får begynne å bremse ned litt tidligere når du ser en buss i busslomme/busstopp. Det er ikke bussens feil at du ikke planlegger kjøremønsteret ditt, og derfor må bråbremse. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnformasjonen Skrevet 10. mai 2012 #11 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg tenker at dersom du MÅ bråbremse for bussen så er det fordi bussen har tenkt seg ut av lomma uansett hva du foretar deg. I det tilfelle har du ikke noe annet valg enn å slippe den frem, for alternativet er å kræsje med en buss i over 60 km/t, og det er ganske uheldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Del Skrevet 10. mai 2012 Du får begynne å bremse ned litt tidligere når du ser en buss i busslomme/busstopp. Det er ikke bussens feil at du ikke planlegger kjøremønsteret ditt, og derfor må bråbremse. Tuler du? Det er jo bussjåføren som ikke følger trafikkreglene! Men det er jo ikke rart det er sånn hvis de har samme holdning som deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 10. mai 2012 #13 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Tuler du? Det er jo bussjåføren som ikke følger trafikkreglene! Men det er jo ikke rart det er sånn hvis de har samme holdning som deg. I alle dager!? Hvis du må BRÅBREMSE for bussen, så har du virkelig ikke planlagt kjøremønsteret ditt - for du har vikeplikt frem til fartsgrensen er over 60 km/t. Hvis du mente at det er snakk om tilfeller hvor fartsgrensen er mer enn 60km/t så får du formulere deg anderledes neste gang. Hvis fartsgrensen er over 60km/t og du stadig vekk må bråbremse, så får du heller sende en klage til busselskapet, eller du får lære deg av bussjåførene i området tror de har eneretten på veien og at du derfor senker farten når du ser en buss foran deg i en busslomme. Du bidrar til å skape farlige situasjoner om du VET at bussen driter i at han har vikeplikt, og du likevel prøver å stå på retten din. -- Legger til: Hvis du er samme AB som TS, så bør du huske å gjøre folk oppmerksom på det. For jeg ser ikke forskjell på AB'ene i trådene her på KG. Det gjør antagelig ikke du heller. Endret 10. mai 2012 av Solbærsaft 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #14 Del Skrevet 10. mai 2012 I alle dager!? Hvis du må BRÅBREMSE for bussen, så har du virkelig ikke planlagt kjøremønsteret ditt - for du har vikeplikt frem til fartsgrensen er over 60 km/t. Hvis du mente at det er snakk om tilfeller hvor fartsgrensen er mer enn 60km/t så får du formulere deg anderledes neste gang. Hvis fartsgrensen er over 60km/t og du stadig vekk må bråbremse, så får du heller sende en klage til busselskapet, eller du får lære deg av bussjåførene i området tror de har eneretten på veien og at du derfor senker farten når du ser en buss foran deg i en busslomme. Du bidrar til å skape farlige situasjoner om du VET at bussen driter i at han har vikeplikt, og du likevel prøver å stå på retten din. -- Legger til: Hvis du er samme AB som TS, så bør du huske å gjøre folk oppmerksom på det. For jeg ser ikke forskjell på AB'ene i trådene her på KG. Det gjør antagelig ikke du heller. Nå står det i overskriften at det er snakk om 70 så da gikk jeg utifra at du skjønte det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 10. mai 2012 #15 Del Skrevet 10. mai 2012 Nå står det i overskriften at det er snakk om 70 så da gikk jeg utifra at du skjønte det. I så fall syns jeg du skal sende en skriftlig klage til busselskapet HVER ENESTE gang dette skjer. Husk å få med nummeret til bussen (ikke regnr, men nummeret på bussen. I Oslo er dette et tresifret nummer som står klistret bakpå bussen. Regner med det er tilsvarende opplegg i resten av landet) eventuelt rutenummer og tidspunkt. På den måten vet selskapet hvilken bussjåfør det er snakk om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #16 Del Skrevet 10. mai 2012 I så fall syns jeg du skal sende en skriftlig klage til busselskapet HVER ENESTE gang dette skjer. Husk å få med nummeret til bussen (ikke regnr, men nummeret på bussen. I Oslo er dette et tresifret nummer som står klistret bakpå bussen. Regner med det er tilsvarende opplegg i resten av landet) eventuelt rutenummer og tidspunkt. På den måten vet selskapet hvilken bussjåfør det er snakk om. Sendte mail nå, neste gang det skjer skal jeg se etter nummeret på bussen og klokkeslettet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 10. mai 2012 #17 Del Skrevet 10. mai 2012 Du får begynne å bremse ned litt tidligere når du ser en buss i busslomme/busstopp. Det er ikke bussens feil at du ikke planlegger kjøremønsteret ditt, og derfor må bråbremse. Når bussen først har vikeplikt, så er det vel opp til bussjåføren å planlegge sitt kjøremønster også. Ha i mente at det gjerne er fler som må bråbremse hvis bussen først bryter sin vikeplikt, og dermed øker risikoen for smell. Med det sagt, så reduserer jeg alltid hastigheten før jeg passerer noen buss uansett hva intensjon han har om å bli eller kjøre, fordi jeg gjerne vil klare å stoppe om det kommer en fotgjenger/passasjer ut foran bussen og ut i mitt kjørefelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 10. mai 2012 #18 Del Skrevet 10. mai 2012 synes vi skal bli flinkere til å klage på slikt, så takk for info Solbærsaft :takke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 10. mai 2012 #19 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg stopper for bussen uansett, spesielt om fartsgrensen er 60 og lavere. Jeg tar bussen ofte og vet hvor kjipt det er når bussen blir sneglete på grunn av gamlinger som roter etter mynter og som lurer på alt mulig, og så skal den attpåtil vente leenge fordi at alle bilistene har en "bare meg..."-holdning når de smetter forbi bussen selv om de har vikeplikt. Jeg lærte under øvelseskjøringen at jeg skulle snegle forbi bussen uansett siden fotgjengere som kan finne på å krysse veien rett etter de har gått av bussen. :gjeiper: Gidder ikke å ta noen sjanser på det punktet. Har aldri opplevd noen busser som tvinger seg ut heller. De må sette hardt mot hardt når det kommer en liten fartsbølle susende uten trafikkforståelse kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #20 Del Skrevet 11. mai 2012 Skjønner at det kan være irriterende, men det er nesten enda skumlere i Oslo sentrum. 37-bussen har ikke vikeplikt for biler fra høyre i Strømsveien en gang, de bare durer forbi og presser seg inn i rundkjøringen, slik at de som ikke er vant til å kjøre der står på bremsen med hjertet i halsen. Men jeg forstår jo hvorfor det må være slik. Hvis ikke bussen har en viss forkjørsrett, både på store veier (som TS snakker om) og i bygater, så blir det forsinkelser og tull hele veien. Faktisk må jeg si at jeg beundrer buss- og trikkesjåfører som klarer å holde hodet kaldt i en arbeidshverdag fylt av egoistiske fotgjengere og bilister... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå