AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Jeg har diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og depresjon. Jeg har falt av studiet, vært innlagt og går nå i ukentlig oppfølging hos psykolog. Det er ingenting jeg ønsker mer enn å begynne å studere igjen. Jeg kjemper en kamp med meg selv hver dag, bare for å klare å stå opp. En venn av meg sa at jeg kan ha rett på aap under studier, da kriteriet for dette er at man er i behandling for en lidelse som gjør at man har det vesentlig annerledes enn andre studenter. Har jeg det ille nok til å få dette? Akkurat nå har jeg ikke vært ute av sengen på to døgn, så om jeg i det hele tatt begynner på studiet, er det utrolig om jeg klarer å henge med... fint om jeg slipper negative kommentarer. Jeg kunne gitt hva som helst for å kunne studere på vanlig måte med en deltidsjobb. Så det jeg lurer på er: Kan jeg ha rett på aap under studier? hvordan finner jeg ut dette?
Yme Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Det eneste jeg har fått høre fra nav om det der, er at de ikke gir støtte til mennesker som er i utdanning, da tanken er "greier man å gå på skole, greier man å jobbe". Endret 10. mai 2012 av Yme
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Men når man har en spesiell situasjon, kan man få støtte fra nav om det er alvorlig nok... Jeg lurer på om diagnosen min er alvorlig nok til dette, da den hemmer meg veldig i hverdagen.... Er 21 år forresten (Om det har noen betydning). TS
Yme Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Da får du nesten snakke med dem, for det de har fortalt meg, er at uavhengig av situasjonen man er i, gir de ikke støtte til studenter.
Gjest Frk.Poppins Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 Nei desverre så er nav kjempe strenge ang dette med studenter. Spurte selv for en tid tilbake for jeg hadde hørt om andre som fikk studier på aap men dette er ikke lenger mulig,kan du jobbe,kan du studere, og omvendt.. Så d er nok lånekassa som skal dekke tiden din som student.
altflyter Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Du kan få støtte til høyere utdanning fra NAV ved å søke om utdanning som arbeidsrettet tiltak og dermed arbeidsavklaringspenger. Det er et vilkår for å få opplæring som arbeidsrettet tiltak at du er over 19 år. Vesentlig annen situasjon For å få utdanning som arbeidsrettet tiltak og dermed arbeidsavklaringspenger, må du dersom du er under 26 år, i tillegg være i det som kalles ”en vesentlig annen utdanningssituasjon enn andre”. Grunn til dette vilkåret er at mange under 26 uansett vil studere og da skal man som hovedregel ikke ha dekket alminnelige utdanningskostnader gjennom folketrygden, men skal finansiere dem selv gjennom det ordinære utdanningssystemet, det vil si Lånekassen. Bedret mulighet til arbeid Ungdom som er i en ”vesentlig annen utdanningssituasjon enn andre” kan likevel få utdanningen sin finansiert gjennom arbeidsavklaringspenger for å bedre utsiktene til arbeid etter endt utdanning. Dette gjelder blant annet dem som du etter endt utdanning trolig ikke kan jobbe 100 % pga sykdom/funksjonshemming eller hvis du tidligere har studert, men ikke klart å gjennomføre på grunn av forhold som er begrunnet i sykdom/funksjonshemming. kilde her 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 men hva er "vesentlig annen utdanningssituasjon"? hvem spør jeg om dette?
Yme Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 men hva er "vesentlig annen utdanningssituasjon"? hvem spør jeg om dette? Hvis det er nav som gir ut pengene, er det helt sikkert nav du skal spørre.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Fastlegen er første stopp. Vedkommende hjelper deg å søke. Første omgang må du konsentere deg om å bli så frisk at du blir utskrevet, så kommer det praktiske til å ordne seg etterhvert.
Gjest Skaret Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 Jeg er selv student, men har ikke kunnet studere det siste året pga depresjon og diverse andre psykiske problemer. de første 4 månedene av sykdomsperioden ble dekka av lånekassen med såkalt sykestipend. Da ble "alt" lån gjort om til stipend. Etter nyttår har jeg vært i permisjon pga sykdom og har derfor ikke rett til støtte fra lånakassa. Nå har jeg derimot krav på penger fra NAV fordi jeg ikke har mulighet til å studere. Kravene fra NAV er at jeg ikke kan studere pga sykdom og at jeg er i behandling for problemene. Det er meget mulig at du har krav på støtte! Snakk med både lånekasse vdr sykestipend og med NAV dersom du ikke mottar noe fra lånekassa. Deretter kan du kontakte legen din for å få diverse papirer på sykdom osv. Lykke til!
Gjest Ballong Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Jeg vet ikke om du har rett på arbeidsavklaringspenger, men du kan få noe som heter "ung ufør" tror jeg, om du absolutt ikke er i stand til å jobbe og kommer deg til en psykolog og får en spesialisterklæring på at du ikke er i stand til å arbeide og studere samtidig. Og så må du vel overbevise NAV om f. eks at du, hvis du får hjelp og klarer å fullføre en høyere utdanning, klarer å komme deg ut av navsystemet og tjene dine egne penger osv. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Jeg vet ikke om du har rett på arbeidsavklaringspenger, men du kan få noe som heter "ung ufør" tror jeg, om du absolutt ikke er i stand til å jobbe og kommer deg til en psykolog og får en spesialisterklæring på at du ikke er i stand til å arbeide og studere samtidig. Og så må du vel overbevise NAV om f. eks at du, hvis du får hjelp og klarer å fullføre en høyere utdanning, klarer å komme deg ut av navsystemet og tjene dine egne penger osv. Lykke til! Det er veldig strenge krav på å bli ung ufør. Da er det også tatt i betraktning at du aldri kommer i jobb. Du kan komme i betraktnig på vanlig arbeidsavklaringspenger. Dette tar du via legen din. Får du det innvilget så må du følge reglene som nav setter. Det kan bety at du ikke får fortsette studiene på nåværende tidspunkt. 1
Gjest Ballong Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Det er veldig strenge krav på å bli ung ufør. Da er det også tatt i betraktning at du aldri kommer i jobb. Du kan komme i betraktnig på vanlig arbeidsavklaringspenger. Dette tar du via legen din. Får du det innvilget så må du følge reglene som nav setter. Det kan bety at du ikke får fortsette studiene på nåværende tidspunkt. Veldig strengt? Man trenger en spesialisterklæring fra en psykolog der psykologen sier at man ikke er i stand til å jobbe på grunn av store psykiske problemer. Og legge frem en plan. Da kan man faktisk studere imens man mottar penger fra NAV, og man kan komme seg videre i livet. Helt klart verdt et forsøk. Har TS så store psykiske problemer at h*n ikke klarer å arbeide i det hele tatt, tror jeg ikke det vil være noe problem å få en spesialisterklæring på det og få ordnet "ung ufør". Man er nødt til å legge vekt på hvor mange år det er snakk om, at det f. eks kun er snakk om 2-3 år. Kanskje man er i behandling samtidig (hos en psykolog) og er overbevist om at de 2-3 årene på en "ung ufør"-stønad, der man gjør ferdig studier, vil hjelpe personen det gjelder til å få bygd opp et bedre selvbilde/å gjøre personen sterk nok psykisk til å takle en jobbsituasjon. Og sånne ting er NAV (burde NAV være) opptatt av, at folk skal komme seg UT av NAV systemet og klare å stå på egne bein. Klarer man å overbevise dem om at det som skal til for at det skjer, det er at man får økonomisk støtte til å komme seg gjennom studiene, tror jeg at det er stor sjanse for at man får en slik stønad innvilget. Skal man ha AAP, må man i tiltak, og studier er ikke tiltak, så der blir alternativet å være i tiltak ved siden av studier, og det kan fort bli slitsomt, men det er jo helt opp til TS hva h*n ønsker å prøve og søke på. Jeg er i samme situasjon selv faktisk!
Yme Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Veldig strengt? Man trenger en spesialisterklæring fra en psykolog der psykologen sier at man ikke er i stand til å jobbe på grunn av store psykiske problemer. Og legge frem en plan. Da kan man faktisk studere imens man mottar penger fra NAV, og man kan komme seg videre i livet. Dette er en prosess jeg har vært gjennom, hvor jeg har fått erklæringer fra lege, og en del forskjellige psykiatere og spesialister på mitt syndrom, men NAV sier fortsatt "vi gir ikke stønad til studenter, uansett". Helt klart verdt et forsøk. Har TS så store psykiske problemer at h*n ikke klarer å arbeide i det hele tatt, tror jeg ikke det vil være noe problem å få en spesialisterklæring på det og få ordnet "ung ufør". Man er nødt til å legge vekt på hvor mange år det er snakk om, at det f. eks kun er snakk om 2-3 år. Kanskje man er i behandling samtidig (hos en psykolog) og er overbevist om at de 2-3 årene på en "ung ufør"-stønad, der man gjør ferdig studier, vil hjelpe personen det gjelder til å få bygd opp et bedre selvbilde/å gjøre personen sterk nok psykisk til å takle en jobbsituasjon. Jeg har ung uføretrygd, og det de forteller meg om å studere, er at stønaden min fjernes om jeg går skole. Jeg har lov til å jobbe deltid, og tjene opptil 80.000 i året, men med en gang jeg starter i et studie, eller en full jobb, mister jeg trygda, uansett hvilken begrunnelse jeg har. Og sånne ting er NAV (burde NAV være) opptatt av, at folk skal komme seg UT av NAV systemet og klare å stå på egne bein. Klarer man å overbevise dem om at det som skal til for at det skjer, det er at man får økonomisk støtte til å komme seg gjennom studiene, tror jeg at det er stor sjanse for at man får en slik stønad innvilget. Saksbehandlerne jeg har vært borti, vil gjerne at jeg skal kunne komme meg ut i jobb eller studier, men de har regelsystem som faktisk hindrer dem i å hjelp meg med dette... Det er totalt svart hvitt, det systemet dems. Kan man gå skole, kan man jobbe, og mennesker som er i stand til disse tingene, får ikke stønad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå