Gå til innhold

Klatring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen andre klatrere her? Jeg har nettopp begynt, og det er jo så gøy!! :rodmer:

Men jeg merker at jeg mangler litt styrke for å bli flink, er det noen av dere som har tips til hvaslags trening som kan være gunstig for klatringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør nok øve på styrken i fingrene. Kan kanskje hjelpe med et håndballtriks, hvor du holder en håndball med én hånd og "kaster" den uten å slippe. Husk at den må være såpass stor at du ikke klarer å holde rundt hele ballen. Spør om hjelp fra butikkpersonalet om du ikke finner korrekt størrelse selv :)

Ellers er det en veldig statisk og tung idrett, så styrke er helt klart noe du trenger. Beina er viktigere enn man tror, så ta gjerne tåhevinger for å styrke legger og litt diverse andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig svar, men den beste treningen er nok bare å klatre mye.

En typisk nybegynner bruker armene mye når en klatrere, er man sterk kan man også greie å dra seg over vanskelige kneiker på rå styrke. Men, med kun rå styrke stanser det ofte ganske for opp.

For å klatre grad 6 (de vil si kunne klatre varierte 6ére på led inne og ute) så trengs det en del teknikk.

Med mengdeklatring blir en gradvis flinkere til å bruke bena i stedet for armene når en skal opp. En blir også flinkere til å vri kroppen slik at rekkevidden økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Klatre klatre og klatre ennå mer. Gjerne mye buldring de dagene man ikke er ute. Hele vinteren er gull for buldring. Man lærer virkelig teknikk av å buldre mye. Teknikken tar deg gjerne opp et hakk ganske kjapt. Husk føttene. Bruk bein bein og mer bein. Og heng aldri på bøyd arm. Om du står litt teit og bena er strake og armen bøyd, så bøy bena slik at armen er rett. Da henger du i skjelettet og står på bena, og du sparer mye arm. Husk også å vri skinka inn mot veggen når du støter. Ikke stå med fronten inn mot veggen.

Men altså jeg eier ikke armmuskler. Har skikkelig pipestilker. Og klatra jevnt 7. Men da helst sva. Ble rå på å smyge fremfor å støte i overheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner her også :)

Jeg har fått mange tips på brattesider.no. Eget underforum for trening og teknikk.

Ellers er det nok mye fornuftig i svarene som allerede har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...