Gå til innhold

alkohol i små mengder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på en ting ang alkoholinntak og effekten av dette dagen etter.

Jeg kjenner så mange som kan ta seg et par glass vin på kvelden, et par øl osv og så være i vanlig form og stå opp til vanlig tid (f.eks 7) morgenen etter.

Hvis jeg drikker to glass vin før jeg legger meg sover jeg bare ekstremt dårlig og føler det godt på kroppen dagen etter. Det er vel kanskje ikke det at jeg blir fyllesjuk, men føler at alkoholen går så utover søvnen / søvnkvaliteten, selv i små mengder? Er jeg helt unormal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på en ting ang alkoholinntak og effekten av dette dagen etter.

Jeg kjenner så mange som kan ta seg et par glass vin på kvelden, et par øl osv og så være i vanlig form og stå opp til vanlig tid (f.eks 7) morgenen etter.

Hvis jeg drikker to glass vin før jeg legger meg sover jeg bare ekstremt dårlig og føler det godt på kroppen dagen etter. Det er vel kanskje ikke det at jeg blir fyllesjuk, men føler at alkoholen går så utover søvnen / søvnkvaliteten, selv i små mengder? Er jeg helt unormal?

Jeg er også sånn.

Noen typer alkohol er ok. Jeg har urinsyregikt, og alt som inneholder mye puriner (øl f.eks!) gjør at jeg får hangover dagen etter uavhengig av alkoholprosent.

På den annen side, drikker du ofte (f.eks vin flere ganger i uken), blir kroppen vant til det.

AnonymBruker
Skrevet

Da kan det kanskje være fordi jeg også egentlig ikke tåler noe som er i alkoholen da..?

Føler meg så kjip når jeg ikke gidder å ta et glass liksom, men jeg merker det jo så godt, så da sparer jeg meg heller til jeg faktisk skal ut på ordentlig :P

Skrevet (endret)

Får du denne effekten av alle typer alkholholdige drikker? Hvis ja, så har du bare en forsterket bakrus, noe som ikke er spesielt uvanlig. Hvis du bare får dette av en type drikke, så har du sannsyneligvis dårlig toleranse mot et stoff i denne drikken.

Hvis du er øst-asiatisk, eller av øst-asiatiske aner, så er det en sannsynelighet for at du har en mutasjon i alkohol-dehydrogenase-genet ditt som gjør at du får en økt og rask bakrus. (Mer info hvis en skulle være interessert: http://www.annals.org/content/127/5/376.full)

:pasha:

Endret av Androgyn
AnonymBruker
Skrevet

Får du denne effekten av alle typer alkholholdige drikker? Hvis ja, så har du bare en forsterket bakrus, noe som ikke er spesielt uvanlig. Hvis du bare får dette av en type drikke, så har du sannsyneligvis dårlig toleranse mot et stoff i denne drikken.

Hvis du er øst-asiatisk, eller av øst-asiatiske aner, så er det en sannsynelighet for at du har en mutasjon i alkohol-dehydrogenase-genet ditt som gjør at du får en økt og rask bakrus. (Mer info hvis en skulle være interessert: http://www.annals.org/content/127/5/376.full)

:pasha:

Har så vidt jeg vet ingen asiatiske aner, isåfall er det laangt tilbake.

Det gjelder mest øl og vin - tåler sprit bedre sånn sett.

Jeg tåler mest sannsynlig ikke gluten da, så jeg drikker ikke glutenholdig øl, men får litt samme typen "bakrus" av vin også, og det er jo glutenfritt, så er jo ikke det som er grunnen.

Skrevet (endret)

Hvis du ikke tåler øl og vin og ikke bare får hodepine, men får vondt i leddene dagen derpå (f.eks stortå), burde du få sjekket urinsyrenivået ditt hos legen. :)

Som post over sier, kan ufarlige forandringer i mange gener føre til at du har lavere behandlingsrate eller høyere effekt av alkohol.

Ellers - hvis du føler deg dårlig i "vanlig" tilstand bør du selvsagt gå til legen. :)

edit: Tilsvarende mutasjoner kan finnes i mange folkegrupper. Skal ikke så mye til før en mutasjon skjer.

Endret av drosophilia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...