Gå til innhold

Sunne middager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to kresne barn og er dårlig på å lage sunne middager. Her er noen typiske middager her i huset:

Røkte kjøttpølser + potetmos

Pølser + brød/lompe

Spagettigryte m kjøttdeig

Taco

Hjemmelagde hamburgere

Kjøttpudding + poteter

Biff + pommes

Kylling + pommes

Tenkte å innføre litt sunnere mat og kanskje gå ned noen kilo selv. Ingen liker fisk, bortsett fra torskefilet (noe vi har ca. 1 dag i uka)

Noen som har noen forslag til retter som er litt sunnere enn det her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De liker torsk men ikke laks? :klo: Hva med fersk tunfisk?

Forøvrig er letteste måten å gå ned i vekt på å slutte med alt mellom måltifder, dettte berømmelige glasset med vin tre, fire åtte ganger i uken og noe sjokolade her og der.

Skrevet

Hva med ulike grønnsakssupper? Tomatsuppe laget fra bunnen av hvor du legger til litt ekstra grønnsaker? Jeg vet ikke helt hvor du får tak i slike, men det fins en del hefter med fiskeoppskrifter rettet mot barn, f.eks "skattekiste" (fisk og diverse fargerike grønnsaker pakket inni aluminiumsfolie stekt i ovnen). Legg til ekstra grønnsaker i alle middager, gjerne stekte. Selv var jeg superkresen som barn, men måtte spise fisk jeg ikke likte uansett. Og pommes frites burde byttes ut med ovnsstekte poteter, pølser bare en sjelden gang. Kanskje prøve deg på ulike grønnsaksstapper?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sunnere pølser, som feks kalkun.

Lag pizza og bruk grovere bunn med kylling som fyll.

Lag taco med kyllingkjøttdeig, salat, og lag dine egne lefser.

Lag pastasalat med grønnsaker, kylling og pasta

:)

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Det enkleste er å lære seg å lage mat fra bunnen av og lure inn grønnsaker. F.eks. lager jeg spagettisaus, og har i gulrot, løk, tomater, hvitløk, sopp og basilikum. Sønnen min er ikke kresen ennå, men har vi andre barn på besøk, kutter jeg alt i så små biter at de ikke merker at det er der.

Fisk bør man lære seg å like, også rød fisk. For oss voksne er det veldig enkelt; det vi eksponerer smaksløkene våre for, lærer vi oss etterhvert å like. Ungene dine bør også serveres ting de ikke er så begeistret for, slik at de får utfordret sine smaksløker. Jeg kutter laksefilet i små biter, blander sammen med purreløk, rømme, sitronpepper og litt brødrasp, og steker i panna. Serverer sammen med salat i pitabrød. Smaker veldig lite fisk, men er veldig godt.

• Liker 4
Gjest mari kontrari
Skrevet

Først og fremst må nok barna utfordres til å prøve litt mer annen mat, selv om de sier "liker ikke". De færreste har vondt av å måtte spise noen biter broccoli for å prøve selv om de har mer lyst på pølse.

Kutt i hvertfall ut pommes frittes totalt, spis potet på andre måter.

Forslag til forbedret ukemeny:

Før: Røkte kjøttpølser + potetmos:

Nå: Sunnest mulig pølser, potetmos kan blandes med eller byttes med blomkål- og broccolimos for mer vitaminer, i tillegg settes det frem staver av rå gulrot og evt. kålrot som kan dyppes i mosen og evt. ketchup. Alle MÅ prøve å spise minst en gulrotstav, og de voksne sier nam-nam og mmhmm når de spiser de.

Pølser + brød/lompe

Dropp dette, i dag introduseres fiskeburger. Fiskekaker på grov brødskive eller i grovt hamburgerbrød med salsa, salatblad og ulike grønnsaker som man kan ha på eller blande egen salat av ved siden av. Forsøk ulike typer fiskekaker, noen er mer populære blant barn enn andre.

Spagettigryte m kjøttdeig

Fullkornsspaghetti er en selvfølge. Kutt ned på kjøttdeigmengden siden dere alt spiser mye rødt kjøtt, og stek heller små biter av gulrot, løk, selleristang og evt. sopp sammen med kjøttdeigen. Bruk hakkete tomater fra boks til å helle over til saus, sunt og billig. Hvitløk og chili gir spenstig smak på en sunn måte.

Taco

Bytt ut halvparten av kjøttdeigen med bønner. Ha mye ulike grønnsaker til, og alle må ha minst en grønnsak i tillegg til kjøtt. Alternativt: Lag fajitas der du steker biter av kylling sammen med løk, hvitløk, chili og miks av f.eks. gul og rød paprika, krydre alt med kryddermiksen. Server med salsa og f.eks. lett creme fraiche - dropp ost til både dette og taco for din egen del om du vil ned i vekt.

Hjemmelagde hamburgere

fiskedag igjen - prøv f.eks. laks i form, stekte torskefileter med salsa eller en krydret panering, eller eller lag en mild fiskecurry. Fisk i biter som dyppes i egg og brødsmuler iblandet krydder kan serveres med chiliketchup eller yoghurt til å dippe i. Server med raspet gulrot (de fleste barn liker det, særlig med noen dråper husholdningssaft eller sitron blandet i) eller broccoli med ost gratinert i ovnen alt ettersom hva du syns passer inn. Alle MÅ smake.

Kjøttpudding + poteter

I stedenfor bare poteter kan du ovnbake "pommes frittes" av en blanding av gulrotstaver, potetstaver, rødbete, kålrot og andre rotgrønnsaker.

Biff + pommes

Lag heller en gryte av storfekjøtt som inneholder ulike grønnsaker, det finnes mye ulike oppskrifter på nett. Server med kokt/ovnsbakt/mos av potet. Ikke Pommes! Evt. prøv på en skikkelig god wok med biffstrimler, sukkererter, gulrot, paprika, løk. Her kan du begynne med de minste skumle grønnsakene og tilsette mer etterhvert, det viktigste er god krydring og å ikke oversteke grønnsakene. Du finner mange gode oppskrifter på nett.

Kylling + pommes

Kyllingfilet eller lår stekt i ovn på en seng av gulrot, løk, sellerirot, fennikel (det du måtte ønske av grønt, rett og slett). Kan serveres med både blomkål/broccolimos, fullkornsris eller couscoussalat til.

Lær deg også noen supper basert på grønnsaker som moses - f.eks. blomkålsuppe, tomatsuppe (som tomatsaus, masse grønt gjemt oppi), gulrotsuppe etc.

Fine nettsteder er blant annet: godfisk.no, matprat.no, matoppskrift.no, i tillegg til en rekke bloggere som lager god familiemat.

• Liker 10
Skrevet

Mange gode tips her, og jeg har også et lite tips. I stedet for pommes kan dere lage ovnsstekte poteter fra grunnen av, det smaker veldig likt, men har mye mindre fett i seg.

1. Skrell potetene (kan sløyfes hvis det er amadine eller nypoteter) og skjær de i passende båter.

2. Bland inn litt olje, krydder og urter. Jeg bruker bare 1-2 ss olje på 2-3 medium store poteter.

3. Stekes på 225 grader i ca 15 minutter, vend de gjerne underveis.

Raskere enn kokte poteter, og en god del sunnere enn pommes frites - men grønnsaker er jo selvsagt sunnest da ;)

Gjest _La Femme
Skrevet

Det er veldig dumt at ingen av dere spiser fisk. La oss være ærlige; barna spiser jo ikke fisk fordi dere ikke gjør det. Barna hadde spist fisk om dere gjorde det, og de hadde lært det fra de var liten av. Fisk er jo ikke bare fisk. Det finnes jo utrolig mange forskjellige fisketyper! Så har du jo ting som er laget av fisk, men som ikke er ren fisk. Har dere virkelig prøvd alle typer fisk? Om man liker fisk eller ikke handler veldig mye om hvordan fisken er tilberedt.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig dumt at ingen av dere spiser fisk. La oss være ærlige; barna spiser jo ikke fisk fordi dere ikke gjør det. Barna hadde spist fisk om dere gjorde det, og de hadde lært det fra de var liten av. Fisk er jo ikke bare fisk. Det finnes jo utrolig mange forskjellige fisketyper! Så har du jo ting som er laget av fisk, men som ikke er ren fisk. Har dere virkelig prøvd alle typer fisk? Om man liker fisk eller ikke handler veldig mye om hvordan fisken er tilberedt.

Oksemøkk! Jeg led meg gjennom en barndom full av fisk. Nå som jeg er voksen så er det én ting som IKKE står på menyen, fisk! Rett og slett fordi jeg som barn ble tvangsforet med denne vemmelige tingen som kalles fisk.

• Liker 1
Gjest _La Femme
Skrevet

Oksemøkk! Jeg led meg gjennom en barndom full av fisk. Nå som jeg er voksen så er det én ting som IKKE står på menyen, fisk! Rett og slett fordi jeg som barn ble tvangsforet med denne vemmelige tingen som kalles fisk.

Ooook, beklager så meget for din grusomme barndom der du fikk i deg det du trengte at næringsstoffer.

• Liker 4
Skrevet

Ooook, beklager så meget for din grusomme barndom der du fikk i deg det du trengte at næringsstoffer.

En kan ha et fullverdig kosthold totalt uten fisk. Jeg har det nå, og er i bedre form en noen sinne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

fiskekaker,fiskeboller,panert fisk,fiskegrateng er jo eksempel på retter med fisk i som så og sei alle barn liker :) sunt er det også.sålenge det er hjemmelaget !

Skrevet

fiskekaker,fiskeboller,panert fisk,fiskegrateng er jo eksempel på retter med fisk i som så og sei alle barn liker :) sunt er det også.sålenge det er hjemmelaget !

Får angst bare ved tanken. Stakkars unger :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...