Kvist Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har, tradisjonen tro, invitert familie og venner til samling hos oss etter togseeing og sånt 17. mai. Blir det som det pleier blir vi rundt 8-10 voksne og 2-3-4 barn, noen kommer før toget og ser det sammen med oss, noen dukker opp etterhvert... Så jeg skal selvfølgelig servere noe å spise. Tidligere har det alltid vært kake (og det blir det i år også) og noe mer "mat". I fjor lagde jeg høye fancy smørbrød før vi gikk til byen, årene før har vi hatt litt tapas/småmat, paier etc. Det er med andre ord ikke snakk om middag. Men i år sliter jeg med voldsom bekkenløsning, jeg klarer på en god dag å stå i ti minutter. Så lenge går garantert ikke på 17. mai om jeg skal ha noe håp om å få sett barnetoget (fra medbragt stol). Så hva lager jeg? Som kan lages på dagtid dagen i forveien, eller som krever minimalt med tillagning og styr. Mannen kan selvfølgelig hjelpe til, men han hverken trives eller er særlig engasjert på kjøkkenet så kreativitet og administrering må jeg ta meg av Og smakssansen min gjør at poser og ferdiggreier er utelukket. Vurderte en stor kjele med suppe eller gryterett, men pga lite hus og få gode sitteplasser er suppe litt dumt om alle kommer samtidig. Tror det må være noe som er enklere å spise sittende i f.eks sofaen. Noen som vil hjelpe meg med tips og ideer?
Gjest navnelapp Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Pølsefest! Kjøp nokre skikkeleg gode pølser med knekk, helst hos Strøm-Larsen eller Jacob's. Server dei med god kjøpepotetsalat, sprø løk, Bergbys sennep og god ketchup. Ingen vil klage!
Marsipan Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Spekemat og potetsalat er en sikker vinner, og krever ikke mer jobb enn det er å legge det opp på fat. Litt vannmelon og jordbær topper måltidet. Jukse-hjemmelaget potetsalat: 1 boks av billigste utgave fra Rema 1000, tilsett en rød paprika og en halv rødløk i terninger. Strø over en god dert frisk, hakket kruspersille.
Gjesten Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Det kanskje ikke nok mat til å fôre en hel familie alene (med mindre du lager veldig mye), men jeg er veldig glad i lefser med røkelaks. Kjøper vanlige lefser (sånne lompe-lignende), smører snøfrisk på og legger på røkelaks. Ruller sammen og kutter opp i finger-biter. Kan gjerne ha på dill også om du er glad i det Endret 9. mai 2012 av Gjesten
Kvist Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2012 Oi! Mange svar jo Spekemat er veldig uaktuellt å servere, tenk så stusselig å ikke kunne spise det man serverer selv. Gravide skal jo ikke spise spekemat. Pølsefest var en god idé Alt Godt. Kjøpepotetsalat blir det nok ikke, det er jo fryktelige greier, men hjemmelaget dagen i forveien er jo nesten bedre enn nylaget. Lefseruller til å mette så mange blir det heller ikke, hehe, poenget var å kutte ned på kjøkkenbenktiden. Så mye smøring og rulling vil ta knekken på meg for ukesvis fremover. Men godt er det da
Gjesten Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Lefseruller til å mette så mange blir det heller ikke, hehe, poenget var å kutte ned på kjøkkenbenktiden. Så mye smøring og rulling vil ta knekken på meg for ukesvis fremover. Men godt er det da Tenkte kanskje det var lett nok til at du kunne få mannen til å gjøre det "Smør, legg på, rull" 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Til pølsene så kan du ha en salat til, eller ha løk, ketchup, sennep, rekesalat, potetsalat på
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 Spekemat og potetsalat er en sikker vinner, og krever ikke mer jobb enn det er å legge det opp på fat. Litt vannmelon og jordbær topper måltidet. Jukse-hjemmelaget potetsalat: 1 boks av billigste utgave fra Rema 1000, tilsett en rød paprika og en halv rødløk i terninger. Strø over en god dert frisk, hakket kruspersille. Blander man rømme i potetsalaten smaker den enda mer hjemmelaget.
Topplue Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Suppe kan da fint serveres i krus eller kopp! Både med og uten skje til å fiske opp godbitene i bunn.
Gjest _La Femme Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Hva med pizzasnurrer/pestosnurrer eller horn av noe slag? Det er kanskje ikke gourmet-mat, men det kan bli ganske godt om man leker litt med fyllet
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jeg ville servert masse gode pølser, samt div salater, både potetsalat og pastasalat er fort gjort, om du koker potetene og pastaen dagen før. Kutte grønsaker kan du gjøre sittende, og her bør da virkelig mannen din og kunne bidra - uansett hvor lat og uinspirert han blir på kjøkkenet så er det vel på tide at han innser at han og må bidra når du ikke klarer det noe særlig selv? 3
Kvist Skrevet 10. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. mai 2012 Kutte grønsaker kan du gjøre sittende, og her bør da virkelig mannen din og kunne bidra - uansett hvor lat og uinspirert han blir på kjøkkenet så er det vel på tide at han innser at han og må bidra når du ikke klarer det noe særlig selv? Oida, nå kjenner jeg at jeg blir litt provosert her. Hyggelig med hjelp ang. mattips altså, det var derfor jeg startet denne tråden. Hva mannen min har innsett eller ikke og hvor mye han bidrar vet da vel ikke du? Hvem er du som kan sitte der som anonym og kalle ham lat? Til dere andre: Tusen takk for mange gode tips. Det blir nok pølser, med masse godt tilbehør 1
Gjest Ludovie Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 Det blir nok pølser, med masse godt tilbehør Pølser høres supert ut! Forslag til tilbehør som krever minimal innsats på kjøkkenet: Kjøp frossen mykstekt løk fra Bunnpris' merke Kløver, tin i en kjele, tilsett tørket rosmarin, balsamicoeddik og litt brunt sukker (om nødvendig). "Hjemmelaget" løkkompott/-marmelade på null komma niks!
Mamma1 Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Pølser med tilbehør som lun potetsalat, vanlig potetsalat, salat, osv. Mmm.. du kunne jo også kjøpt en ferdigkokt skinke som du skjærer i skiver også. I tilfelle ikke alle liker pølser.
Mamma1 Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Pølser høres supert ut! Forslag til tilbehør som krever minimal innsats på kjøkkenet: Kjøp frossen mykstekt løk fra Bunnpris' merke Kløver, tin i en kjele, tilsett tørket rosmarin, balsamicoeddik og litt brunt sukker (om nødvendig). "Hjemmelaget" løkkompott/-marmelade på null komma niks! Det er sikkert like lite arbeid å skive løken selv. Hvem kjøper ferdigstekt løk? ...snart selger de sikkert ferdigkokte egg...
Brunhilde Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 Det er sikkert like lite arbeid å skive løken selv. Hvem kjøper ferdigstekt løk? ...snart selger de sikkert ferdigkokte egg... Hvis man først skal minimalisere tiden på kjøkkenet, så er faktisk det å kjøpe ferdigstekt løk en god idé. En ting er å skive løken, noe helt annet å steke den. Ferdigkokt egg finnes allerede, det trodde jeg var noe de fleste visste? 4
Gjest Ludovie Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 Det er sikkert like lite arbeid å skive løken selv. Hvem kjøper ferdigstekt løk? ...snart selger de sikkert ferdigkokte egg... Hehe. Jeg både skreller og skiver gjerne løken selv. Men det å skrelle og skive f.eks. 1 kg løk, er ingen bitteliten jobb, så når det, som her, spørres etter veldig, veldig lettlaget mat, synes jeg at å kjøpe ferdigbrunet løk er en god idé. Dessuten, som Brunhilde sier, er bruningen også noe som tar tid - jeg vil tro minst tre kvarter i dette tilfellet. Og sånn på generell basis synes jeg at tilberedte "rene ingredienser" som ferdigstekt løk, oppdelt melon, revet ost, ferdige salatblandinger, ferdigpresset appelsinjuice, osv., er helt greie varer. Ferdigkokt egg også - det er jo sikkert nyttig om man skal kjøpe med seg lunsj fra en butikk, f.eks., og ikke har kokemuligheter på jobben eller hvor man enn skal spise lunsjen. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå