AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Herregud, ærlig talt! Har nettopp slåss mot noen skrekkelige jævlige dager der jeg ikke har spist noe sukker omtrent. Ok, det eneste med sukker var bittelitt sjokoladepålegg som jeg spiste ut av boksen før jeg kastet den. Før spiste jeg ikke mye sukker da heller, men om det ble litt mer enn vanlig et par dager, måtte jeg ha noe dagen etterpå. Altså, jeg har sittet og tenkt "åh, kanskje jeg skal ta meg en kjøretur..." men jeg vet jo innerst inne at den eneste grunnen til den kjøreturen er bensinstasjonen 30km unna, der alle.. GODSAKENE ligger! Og nei, da reiser jeg IKKE, ikke f om jeg skal la det suget ta over. Det verste er at jeg er ganske glad i trening og sunt kosthold generellt, men det er noe med den lille sukkertilførselen man får i seg, det ER avhengighetskapende, om det var noen tvil....... Det har gått noen dager nå, som sagt, og flere skal det bli. Selv om jeg merker at jeg både er i dårlig humør, føler meg dritsuulten, ensom og alene (????) men ja haha, det også ja. Ekle sukkerdrit.. Fysj. 4
Fjellreven Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Spis frukt, typ mango, melon, druer. Får, du i alle fall følelsen av noe søtt
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Spis frukt, typ mango, melon, druer. Får, du i alle fall følelsen av noe søtt Ja, det er kjempegodt, skal prøve å få kjøpt det på butikken i morgen Klarer heldigvis godt å la være å handle sukkerfaenskapen, men det suget.. Hvordan kan det vare så lenge etter siste inntak av sukker? Jeg har sluttet å røyke jeg, sluttet på dagen etter flere år som storrøyker, og for min del var det dèt, merket ikke noe særlig til abstinenser i ettetid. Men sukker, som det sugde seg fast!.. 1
Celestia Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Stevia da? De sier jo forøvrig at sukker og fett er like avhengighetsskapende som dop Endret 9. mai 2012 av Celestia 1
LeaMichele Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Stevia da? De sier jo forøvrig at sukker og fett er like avhengighetsskapende som dop Det kan jeg skrive under på at det er ja! Det er en kamp hver dag og sukkeret vinner ! 1
Celestia Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Huff Glad jeg blir kvalm av to biter sjokolade og ikke liker kaker eller søt smak generelt for å si det sånn! Men jeg leste det på Helene Rask sin blogg her.. hun hadde testet ut stevia (søtningsmiddel som er kalorifritt, ikke skader tennene osv osv). Hun brukte det i lemonader, strødd på jordbær osv osv. Er visst en veldig god erstatning for sukker. Bare sånn for å foreslå noe
Supera Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Jeg ser folk nevner stevia. Jeg kan også nevne sukrin (finnes også som sukrinmelis) (erythritol heter det i utlandet) og lo han som kalorifrie søtninger. Tagatesse og xylitol har lite kalorier. Spis frukt, typ mango, melon, druer. Får, du i alle fall følelsen av noe søtt Følelsen av noe søtt? Det ER søtt... Noen melontyper er ikke så ille da. Cantaloupe for eksempel. Men spiser du en banan, så har du fått i deg like mye sukker som i 2 dl med coca-cola. Ca 150g druer (ca 25 druer) blir også samme sukkermengden. Og litt over en halv mango. Fruktsukker er også sukker... 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Jeg ser folk nevner stevia. Jeg kan også nevne sukrin (finnes også som sukrinmelis) (erythritol heter det i utlandet) og lo han som kalorifrie søtninger. Tagatesse og xylitol har lite kalorier. Følelsen av noe søtt? Det ER søtt... Noen melontyper er ikke så ille da. Cantaloupe for eksempel. Men spiser du en banan, så har du fått i deg like mye sukker som i 2 dl med coca-cola. Ca 150g druer (ca 25 druer) blir også samme sukkermengden. Og litt over en halv mango. Fruktsukker er også sukker... Selvfølgelig er det sukker det også, men det som er vesentlig her er at det er en annen type sukker. Fruktsummer har lavere GI (glykemisk indeks). Du får laver blodsukker, lavere insulin - høy insulinivå fører til økt fettlagring. Glukose (druesukker) og vanlig sukker har mye høyere GI enn fruktose.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Fruktose er også mye søtere enn glukose og vanlig sukker, så du kan spise mye mindre fruktose og få den samme søtningeffekten.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 http://www.kk.no/835210/fruktose-sunnere-enn-sukker
Supera Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Selvfølgelig er det sukker det også, men det som er vesentlig her er at det er en annen type sukker. Fruktsummer har lavere GI (glykemisk indeks). Du får laver blodsukker, lavere insulin - høy insulinivå fører til økt fettlagring. Glukose (druesukker) og vanlig sukker har mye høyere GI enn fruktose. Til og med Fedon har gått bort fra å anbefale fruktose nå, bare så du vet det. Les denne linken om fruktose. Et langt foredrag på 90 min om saken: (sett av 2,4 millioner!) 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Oh, der har vi lavkarbofanatikeren på banen igjen. Man skal ikke bøtte nedpå med sukker hver dag, supera, men jeg koser meg med den gang i blant, og det er FAKTISK ikke farlig. 1
Snop Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Selvfølgelig er det sukker det også, men det som er vesentlig her er at det er en annen type sukker. Fruktsummer har lavere GI (glykemisk indeks). Du får laver blodsukker, lavere insulin - høy insulinivå fører til økt fettlagring. Glukose (druesukker) og vanlig sukker har mye høyere GI enn fruktose. For ikke å snakke om at bananer inneholder mer enn bare sukker, smakstilsetning og vann i motsetning til coca cola. Dette hjelper mot blodsukkerstigningen og gir masse nødvendige næringsstoffer. Cola og banan kan IKKE sammenlignes i forhold til hva som er bra og dårlig for kroppen. 3
Spøkelse Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Syns det er sprøtt å sammenligne en banan med 2dl cola. Det er da vitterlig flere ting i en banan enn sukker! Spis frukt med god samvittighet!! 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Hahahha, å gud bedre, nå lo jeg godt da jeg leste at det å spise frukt er omtrent det samme som å drikke brus og spise godteri. Har alltid spist frukt, hele livet, 2-3 forskjellige frukter hver dag, og om sommeren enda mer. Aldri tatt noe skade av det eller merket stygge bivrikninger som av vanlig sukker. Jeg leste forresten en artikkel om at man skal spise helsikkes mye frukt for å få mengden av fruktsukker til å tilsvare mengden av vanlig sukker i noe. Å sammenligne en banan med et glass cola er så useriøst at man mister interessen bare der, right.. 5
Gjest scorpius Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Stevia da? De sier jo forøvrig at sukker og fett er like avhengighetsskapende som dop Eller som Lene Alexandra sier; "Sukker er like ille som heroin". Ikke rart folk får spiseforstyrrelser her i landet... Endret 10. mai 2012 av scorpius
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Jeg tviler seriøst ikke på de som sier at sukker er så avhengighetsskapende som det dop er, det er utrolig sterkt sug etter det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 Til og med Fedon har gått bort fra å anbefale fruktose nå, bare så du vet det. Les denne linken om fruktose. Et langt foredrag på 90 min om saken: (sett av 2,4 millioner!) Siden fruktose er mye søtere enn druesukker og vanlig sukker, så trenger du ikke å få i deg så store mengder for å dekke søtningsbehovet. Årsaken til at en ikke skal erstatte vanlig sukker med fruktose er jo fordi det ikke gir like stor metthetsfølelse som det vanlig sukker gir og at du får en dårligere blodsukkerregulering. Men, alt med måte
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #19 Skrevet 10. mai 2012 Hahahha, å gud bedre, nå lo jeg godt da jeg leste at det å spise frukt er omtrent det samme som å drikke brus og spise godteri. Har alltid spist frukt, hele livet, 2-3 forskjellige frukter hver dag, og om sommeren enda mer. Aldri tatt noe skade av det eller merket stygge bivrikninger som av vanlig sukker. Jeg leste forresten en artikkel om at man skal spise helsikkes mye frukt for å få mengden av fruktsukker til å tilsvare mengden av vanlig sukker i noe. Å sammenligne en banan med et glass cola er så useriøst at man mister interessen bare der, right.. Det stemmer - fruktose er mye søtere enn vanlig sukker.
Gjest meh Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 Stevia da? De sier jo forøvrig at sukker og fett er like avhengighetsskapende som dop Dop kan være så mangt, det finnes dop som ikke har fysisk avhengighetspotensiale i det hele tatt og dop som har enormt avhengighetspotensiale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå