Gå til innhold

Dårlige ansatte i barnehage


Gjest Tette

Anbefalte innlegg

Dette burde du ta opp med pedagogisk leder eller førskolelæreren på avdelingen. Jeg er ferdig utdannet førskolelærer om under en måned, og dette med å la barna sove i hytt og pine for så ikke bry seg "for det er så mye som skjer" har ikke jeg lært at er ok. Barnehager må kvalitetssikret og denne assisten hører ut som har noe problem med motivasjonen til å gjør en god arbeids oppgave. Det er derfor viktig at du forteller dette til en på avdelingen som er utdannet, de kan derfor veilede denne assistenten til å klare seg bedre når man er alene på avdelingen eller viktigheten ved å jobbe med barn..

Dette med at barnet er der ti timer daglig er nok litt å ta i, det er ikke lov..

Å.............guuuuud. her vet vi altså! Som du sikkert vet så er det vanlig at det er igjen en person ved stengetid. To armer rekker ikke overalt. Hennes toneleie,kan skyldes stress, og hvorfor blir man stresset?

Og betrakte folk som dårlige ansatte på bakgrunn av dette? Lavmål!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er heller hvorfor hun er der 7-17.Det betyr at hun antagelig må opp rundt seks på morningen,og er ikke hjemme før det som da er beregnet som kveldstid.Så er hun kanskje oppe noen timer,for så å sove igjen,og våkne tidlig.

Kankje foreldrene burde ta mer ansvar enn å la henne være dere HELE dagen?

Mange barn sovner hvor som helst fordi de er trøtte,og det er ikke farlig å la dem sove hvor som helst,med mindre de har lagt seg i fryseren eller inni ovnen.

Da er det bedre å la ungen få sove litt,istedenfor å vekke den.Spørsmålet er heller foreldrenes rolle,hvorfor skal staten oppdra barn?Det er en skummel fremtid.Vi må jobbe mye for å tjene mer,for å betale mer,for å kjøpe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange familier gjør det vel slik at en leverer og en henter og dermed kan ha et barn i barnehagen 7,5 timer, jeg vet ikke? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok litt uheldig at denne ansatte hevet stemmen til barnet, og man kan kanskje skylde på stress. Jeg jobber selv i barnehage, og vet at det enkelte ganger kan være vanskelig å holde seg behersket i noen situasjoner. Dette er likevel noe jeg prøver å unngå, fordi barna skal oppleve meg som rolig og behersket, og god å være sammen med.

Jeg ser at denne diskusjonen dreier inn på barnas oppholdstid, og det er sant at barna ikke har en lovgitt makstid. Man kan anbefale maks oppholdstid, men som mange nevner; det er ikke alltid enkelt å forholde seg til det. har man 100% plass kan man benytte seg av full åpningstid. Jeg er på en måte heldig, og jobber i en barnehage som har åpent 07.30 - 16.00, så barna får ikke kjempelange dager likevel.

Samtidig vil jeg gi et lite tips til Bazzinga88: Du er nyutdannet nå, og må være litt forsiktig med holdningene dine ovenfor assistenter. Jeg skal ikke legge for mye i det, siden jeg kun har lest ett innlegg fra deg, og det er ikke sikkert dette er representativt for din holdning, men bare pass på at du er litt ydmyk, og husker at du er ny. Det er ikke alt som fungerer like godt i praksis som i teorien, og det fant jeg fort ut da jeg gikk førskolelærer selv, etter å ha jobba mange år i bhg i forkant.

Men gratulerer som straks nyutdannet, og lykke til videre! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver at denne ansatte alltid snakker med høy stemme. Det er ikke bare hennes måte å snakke på da?

Uansett kan jeg ikke se problemet med at en unge sover på gulvet en liten stund, så lenge hun ikke ligger vondt (da hadde hun vel ikke sovnet der i utgangspunktet) eller fryser. Jeg synes derimot synd på jenten som må være der 10 timer hver dag... Hun kan da ikke ha så mye tid med foreldrene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg ser på dette som berre ei litt uheldig sak, som sikkert ikkje skjer så ofte. Ikkje noko eg hadde teke opp med barnehagen, med mindre eg stadig vart møtt med sovande ungar her og der og stressa tilsette. Alle har lov til å feile, barnehagetilsette og, og då meiner eg verkeleg at det at ein sliten unge sovna i gangen, er ein filleting ift alt anna som kan gå gale. At assistenten ropte til ungen i noko TS oppfatta som irritert/sinna toneleie, er jo ikkje akkurat positivt, men viss det var ein unntak heller enn regel, er det jo verkeleg ikkje noko problem. Barnehagetilsette er vel ikkje overmennesker? Jammen glad eg ikkje jobbar i barnehage når eg høyrer om alt foreldre kan finne på å klage over...

Viss TS er fornøgd med barnehagen elles, ser eg ikkje noko grunn til å ta opp dette.

Det er for øvrig heilt feil som nokon skriv, at det er makstid i barnehage. Har ein full plass, kan ein nytte han som ein vil. Men dei færraste barnehagar har vel oppe 10 timar om dagen, det må vera private i så fall. Her har dei kommunale oppe frå 7.30 til 16.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til at jeg overreagerte i går over at jenta sov på gulvet. Jenta har veldig lange dager i barnehagen, og jeg lurer også på om hun kan ha andre "problemer". Jeg har hørt de ansatte si til noen av barna at de må være snille med .. fordi hun ikke har det så lett alltid. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg vet noe om.

Også må jeg få si at den overskriften ble helt feil. Jeg mente ikke at hun nødvendigvis er en dårlig barnehageansatt pga denne hendelsen. Men det har vært flere hendelser i barnehagen med denne ansatte som jeg har reagert på. Blant annet at hun "roper" til barna, det kan være hennes måte å prate på men hun roper jo ikke til noen av foreldrene, da snakker hun med det jeg har lært er "innestemme" ;)

Og ja, dere tok rett når dere antok at hun er assistent, men hun er godt over 40 år og har egene barn, og har jobbet i barnehage noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'hara: Hva med aleneforeldre og de som praktiserer delt omsorg?

Jeg har da full forståelse for at det ikke er like enkelt når man er i en slik situasjon, men noen nevnte dte var skrekkelig vanskelig og skjønte ikke hvordan enkelte greide å løse det. Noe jeg vil tro de som er to lettere greier. Ikke noe mer enn det, men bare som et innspill :)

Familier kommer i alle varianter og alle har sine problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

I dag når jeg hentet min datter i barnehagen lå det et annet barn i gangen og sov! Jenta som sov er 4 år og lå halveis inn i en hylle, litt skjult. Jeg ble paff og sa til min datter at hun måtte gå å si fra til den eneste gjenværende ansatte (klokken var fem over 4) igjen på avdelingen. Jeg hørte datteren min si: "... ligger å sover i gangen!" da svarte den barnehageansatte: "Ja, jeg vet det, men jeg kan ikke ta alt, det er så mye som skjer nå!" (Med utropstegn ja, denne barnehageansatte snakker nesten alltid med overdrevet høy stemme. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk meg til å si noe. Men det går vel ikke ann å ha en barnehage sånn?

Det skal sies at denne jenta som sov er mye i barnehagen, jeg tror hun som regel er der i 10 timer per dag, 7-17. Men om hun er så sliten må de jo kunne legge henne et annet sted?

Så hva skal jeg gjøre? Ta det opp med den første og beste i morgen? Med akkurat hun som var der i dag? Med foreldrene til denne jenta? Og ikke minst hva skal jeg si?

Jeg er fortvilet over de ansatte i barnehagen, og nå skal vi flytte til en annen kommune. Ikke bare på grunn av barnehagen, men det var en medvirkende faktor.

Jeg tenker at det er greit at hun sover, men at hun sover i gangen? :klo: Det må jo være andre steder som hun kan sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som pedagogisk leder og jeg synes at sånne ting skal ikke skje.

Selvsagt kan episoder skje, og barn kan som mange vet sovne på de mest utroligste plasser.

MEN vi får faktisk betalt for å ta vare på de aller kjæreste noen har, vi er pliktet til å se hvert enkelt barn og å se dets behov.

Og ja, jeg vet godt hvor stresset noen dager kan være, men jeg synes det er ingen unnskyldning.

Å gi et sånt svar er ikke å være profesjonell, uansett hvor stresset enn er.

Å sove sånn i garderoben kan umulig være noe behagelig, og hvorfor skal barnet "svi" for at vi voksne har det stressende?

Kanskje barnehagen bør se på rutinene sine?

Jeg synest du skal ta det opp. Som førskolelærer setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Hvordan skal vi ellers bli bedre? Uansett om vi er enige eller ikke, og kanskje de i denne barnehagen synest det er greit at det er sånn, men da får du helt sikkert en god forklaring på det.

Edit: Visst det er sånn at denne jenta har lange dager i barnehagen så vet jo personalet godt om det. Og da burde de kanskje legge til rette for at hun kan få legge seg ned en annen plass.For da er det helt sikker ikke første ettermiddagen hun er trøtt og sliten

Endret av Mina25
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har max tid på 9 timer pr dag, så det er forskjellig i forskjellige barnehager. De private kan sette sine egne vedtekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest meg o gmeg

Hei

Hadde nok også stusset litt, spes. over svaret til denne barnehageansatte... men du kan ha komme ditt på et uheldig tidspunkt. Det kan være en engangshendelse og ikke sikkert at dette er normal praksis...

Så jeg hadde ikke gjort noe ut av dette

Synes ikke det var et alvorlig feilgrep at en jente måtte sove litt i gangen, fordi den ansatte ikke rakk å ta seg av henne med en gang. Kan jo hende denne ansatte akkurat hadde holdt på lenge for å holde jenta våken, og så var ute for å ordne noe/ta seg av andre barn, og så har jenta gått og gjemt seg og sovnet igjen.. Er helt enig i at jeg hadde reagert mer på at hun ropte til barnet ditt.

At den lille jenta hadde sovnet i garderoben hadde jeg bare smilt litt av, dersom dette er eneste og første gangen du ser slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...