Gjest Tette Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 I dag når jeg hentet min datter i barnehagen lå det et annet barn i gangen og sov! Jenta som sov er 4 år og lå halveis inn i en hylle, litt skjult. Jeg ble paff og sa til min datter at hun måtte gå å si fra til den eneste gjenværende ansatte (klokken var fem over 4) igjen på avdelingen. Jeg hørte datteren min si: "... ligger å sover i gangen!" da svarte den barnehageansatte: "Ja, jeg vet det, men jeg kan ikke ta alt, det er så mye som skjer nå!" (Med utropstegn ja, denne barnehageansatte snakker nesten alltid med overdrevet høy stemme. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk meg til å si noe. Men det går vel ikke ann å ha en barnehage sånn? Det skal sies at denne jenta som sov er mye i barnehagen, jeg tror hun som regel er der i 10 timer per dag, 7-17. Men om hun er så sliten må de jo kunne legge henne et annet sted? Så hva skal jeg gjøre? Ta det opp med den første og beste i morgen? Med akkurat hun som var der i dag? Med foreldrene til denne jenta? Og ikke minst hva skal jeg si? Jeg er fortvilet over de ansatte i barnehagen, og nå skal vi flytte til en annen kommune. Ikke bare på grunn av barnehagen, men det var en medvirkende faktor.
Gjest Annaires Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Jenta var del sliten da. De klarer vel ikke tvinge ungene til å holde seg våkne, så da hadde hun gjemt seg unna så hun fikk sove.. Ser ikke at den ansatte gjorde noe galt egentlig.. 4
bazinga88 Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Dette burde du ta opp med pedagogisk leder eller førskolelæreren på avdelingen. Jeg er ferdig utdannet førskolelærer om under en måned, og dette med å la barna sove i hytt og pine for så ikke bry seg "for det er så mye som skjer" har ikke jeg lært at er ok. Barnehager må kvalitetssikret og denne assisten hører ut som har noe problem med motivasjonen til å gjør en god arbeids oppgave. Det er derfor viktig at du forteller dette til en på avdelingen som er utdannet, de kan derfor veilede denne assistenten til å klare seg bedre når man er alene på avdelingen eller viktigheten ved å jobbe med barn.. Dette med at barnet er der ti timer daglig er nok litt å ta i, det er ikke lov.. 1
Gjest Tette Skrevet 9. mai 2012 #4 Skrevet 9. mai 2012 Jeg synes det må få være greit å la jenta sove dersom det er greit for foreldrene. Jeg spør fordi jeg er usikker på om jeg overreagerte på situasjonen. Men om min jente skulle bli så trøtt at hun måtte sove hadde det vært greit for meg, men ikke i gangen, kunne jo gitt jenta et stille sted å ligge. hele avdelingen var ute, så hun kunne kanskje ligget inne? Jeg vet ikke hva som er lov og ikke lov, jeg jobber selv skift noe som fører til at jeg leverer og henter uregelmessig og denne jenta er alltid der, enten jeg leverer på åpningstid eller henter ved stengning. Men det er jo ikke poenget hvor lange hun er der heller. Poenget er om dette i det hele tatt er min sak og om jeg bør prate med noen om det. Jeg vil jo at alle skal ha det best mulig i barnehagen til min datter, også de ansatte.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 Dette burde du ta opp med pedagogisk leder eller førskolelæreren på avdelingen. Jeg er ferdig utdannet førskolelærer om under en måned, og dette med å la barna sove i hytt og pine for så ikke bry seg "for det er så mye som skjer" har ikke jeg lært at er ok. Barnehager må kvalitetssikret og denne assisten hører ut som har noe problem med motivasjonen til å gjør en god arbeids oppgave. Det er derfor viktig at du forteller dette til en på avdelingen som er utdannet, de kan derfor veilede denne assistenten til å klare seg bedre når man er alene på avdelingen eller viktigheten ved å jobbe med barn.. Dette med at barnet er der ti timer daglig er nok litt å ta i, det er ikke lov.. Finnes ingen regler mot at barna ikke kan være i barnehagen hele barnehagedagen. Mange barn som kommer ved åpningstiden og blir henta 3min før stenging. Synes forøvrig at ts overreagerer situasjonen litt. Det kan være jenta var trøtt og hadde sovnet der, personalet har sett dette og bare latt henne sove fordi hun var såpass sliten. Så da lot de henne ligge der for å ikke vekke henne ved å flytte henne. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har jobbet i barnehage selv i 10 år. Det er ikke lett å vere den siste ansatte! Som regel er det bare 4-5 barn igjen det siste kvarteret man er helt alene voksen, men noen få ganger er det flere. Det er også viktig å avslutte leker og aktiviteter, få småryddet litt så man ikke da må vere igjen i 15 minutter ekstra for å rydde (det får man IKKE betalt for!) Jeg tok som regel barne med på dette slik at det ble som en lek Noen av de barna som er lenge i barnehagen blir veldig slitne. Det er fullt kjør hele dagen, og så har man jo da mange foreldrene som sier at "Anne skal IKKE sove"!!! Og når man da ser at Anne er så sliten av dagen at man ikke klarer å holde henne våken, Hva gjør man da? Legger man henne på en sofa får man huden full av foreldrene, mens sovner hun tilfeldig så er det ikke fullt så ille Det er IKKE LETT å holde våkent en kjempesliten 4-åring når alt hun vil er å sooooove! Og når en da har 4-5 andre barn å passe på, ja da må man faktisk i enkelte tilfeller bare la de få den lille luren. (Ja jeg VET at enkelte barn da holder det gående på kvelden/natten, men hva SKAL man gjøre da....? ) I disse tilfellene mener jeg faktisk det er foreldrene sin "feil" mer enn de ansatte, tenk deg bare selv om du måtte vere på jobb i 9-10 timer i strekk og nivået er høyt hele dagen. Barn tar innover seg alt som skjer iløpet av en dag og det er mange inntrykk som skal fordøyes. Det er en anbefaling at barne ikke er mer enn 8 timer i barnehagene. dette er ikke fordi vi i barnehagene er slitne og ikke gidder barnet ditt lenger, det er for barnet sin skyld! Det at den ansatte her roper til barne syns jeg derimot er riv ruskende galt! DET hadde jeg tatt opp med styreren! 9
Meg88 Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Her hvor jeg bor er det maxtid for barnet å være i bh på 7,5t.
Majott Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Når jenta først sovnet der, så synes jeg det er verre å vekke henne for å flytte henne til et annet sted. Om hun er lange dager i barnehagen, så har ikke det noe å gjøre med de ansatte, så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn det? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 Jeg trodde ikke barn kunne være så lenge i barnehagen, finnes det ikke en offisiell max tid de kan være der?
bazinga88 Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Her hvor jeg bor er det maxtid for barnet å være i bh på 7,5t. Her også. Trur dette er vanlig på tanken på barnas beste
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Her hvor jeg bor er det maxtid for barnet å være i bh på 7,5t. Det er flott for barna, men foreldres arb.dag er gjerne 7,5- 8 t. daglig. Hvordan greier foreldrene i praksis å gjennomføre dette? Vår barnehage er åpen fra 7.00 til 16.30 og noen er der hele eller nesten hele åpningstiden. Er barnehagen din åpen kun 7.5 t. pr dag? hvis ikke hvordan gjennomføres i praksis 7,5 timers regelen? 2
Xanadus Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Jeg trodde ikke barn kunne være så lenge i barnehagen, finnes det ikke en offisiell max tid de kan være der? Nei det finnes ikke det, desverre. 1
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Er mulig å jobbe redusert eller mange studerer også. Man trenger ikke ha ungen i bhg 10 timer daglig når man studerer? Synes dagens barn er for mye i barnehagene. Synes synd i dem, og forstår de godt at de dropper ut av skolen tidlig. De er jo dritttlei skole, plikter og MÅ-TING før de starter på skolen!
Gjest Marmot Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Å studere er sjelden like økonomisk gunstig som å jobbe da. Jeg er alene med sønnen min og kunne ikke ha jobbet om han ikke kunne vært i barnehagen mer enn 7,5 timer, for hvem vil ansette noe som bare kan jobbe 7 timer? I de fleste jobber kan man ikke jobbe hjemmefra og liknende. Endret 10. mai 2012 av Marmot 1
kaprifolen Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Her hvor jeg bor er det maxtid for barnet å være i bh på 7,5t. Og hvordan i helsike får man det til å funke når de aller, aller fleste har 8 timer arbeidsdag (inkl.lunsj), og faktisk har reisetid mellom jobb og arbeidsplass også? Har faktisk aldri hørt om noe slikt som dette, og jeg har jobbet i barnehage, og alle vennene mine har barn... 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Her hvor jeg bor er det maxtid for barnet å være i bh på 7,5t. Er det bare foreldre som er arbeidsløse/jobber deltid/studerer som har barn i denne barnehagen da? De aller fleste foreldre har 8 timer lange arbeidsdager, pluss reisevei... Hos oss leverer far kl 0745, og jeg henter kl 1545. Han begynner på jobb kl 0830 og slutter 17, jeg begynner kl 0730 og slutter 1530. Jeg syns det perfekte hadde vært 6 timers barnehagedagedager, men i praksis er det dessverre ikke gjennomførbart uten at en av oss slutter å jobbe 2
PelleP Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Dette burde du ta opp med pedagogisk leder eller førskolelæreren på avdelingen. Jeg er ferdig utdannet førskolelærer om under en måned, og dette med å la barna sove i hytt og pine for så ikke bry seg "for det er så mye som skjer" har ikke jeg lært at er ok. Barnehager må kvalitetssikret og denne assisten hører ut som har noe problem med motivasjonen til å gjør en god arbeids oppgave. Det er derfor viktig at du forteller dette til en på avdelingen som er utdannet, de kan derfor veilede denne assistenten til å klare seg bedre når man er alene på avdelingen eller viktigheten ved å jobbe med barn.. Dette med at barnet er der ti timer daglig er nok litt å ta i, det er ikke lov.. Hei. At du ikke har lært at det er ok å sove i hytt og pine er helt greit. Å i de fleste tilfeller er nok det helt riktig at det ikke er. Men at prøver å angripe motivasjonen til assistenten skjønner jeg bare ikke. Når denne personen sier at hun/han ikke kan ta alt på engang så står jo hun sikkert oppi noe som kan ikke kan vente. Kanskje noen har slått seg, hun gjør noe artig med de andre barna. Uansett så har hun rett, i barnehager så er det slik at man faktisk ikke kan gjøre alt på en gang! Å det virker som hun heller tar en god vurdering på hva som er det viktige nå. For alt det du vet så kan hun ha tatt en morsomt bilde av dette barnet og får en god latter sammen med foreldrene når de henter. Ellers er det bare å ønske deg lykke til ut i arbeidslivet når du er ferdig og du må kraftig justere holdningene du har til assistenter og den utrolig gode og viktige jobben de gjø 99% av tiden. Hilsen en annen som utdanner seg til å bli førskolelærer. Å en siste ting, kom gjerne med en link eller en lov som sier at det ikke er lov å være 10 timer i barnehagen... 4
Gjest assistent Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 Det er vel anbefalt at barna ikke skal være i bhg mer enn 7,5t dagen, men i praksis fungerer det ikke så godt. Dessuten er det faktisk slik at det kan være bedre for barnet å være ti timer i bhg enn hjemme med f.eks en psykisk sliten mor/far. Derfor blir det ikke skreket opp om nødvendigvis. I denne tråden så handler saken om assistenten.Og nei, kanskje hun ikke rakk ut i gangen for å hente jenta som sov med en gang. Det kan faktisk være ganske mange ting som skjre på en gang ved hentetid i bhg. F.eks: foreldre som vil ha fullt referat fra dagen, mens det er en ansatt med tolv barn igjen. Assistenten må rydde, lukke vinduer, finne vanter, skifte bleier, trøste barn, osv samtidig. 1
Loppe Skrevet 10. mai 2012 #19 Skrevet 10. mai 2012 Har man en 100 prosent plass kan man benytte den som man vil. Om det betyr at barnet er der fra åpning til stenging så er det helt lovlig. Ang barnet som sov, vill ejg vel flyttet henne inn på en sofa eller noe så hun ikke lå i gangen Hilsen ped.leder
Gjest Line Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 Hvem har sagt at dette var en assistent og ikke en førskolelærer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå