Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Bjørknes i Oslo i 2 år, og tok en del fag - både realfag og de obligatoriske fagene.

Jeg hadde en veldig flink mattelærer og fysikklærer og kjemilærer og biologilærer.

Det var flere flinke der, men jeg likte veldig godt Per i fysikk og det var to som het Per i matte, og begge var veldig flinke også.

I kjemi var Øystein og Rune kjempeflinke (jeg slet litt med kjemi, så tok det begge årene jeg gikk der ...)

Alt i alt, så er lærerene på Bjørknes veldig flinke. Hadde en engelsklærer som jobbet i et departemang, og en samfunnsfagslærer som hadde jobbet for statsministeren.

Jeg tror det er veldig vanskelig å få seg jobb som lærer på Bjørknes, og de tar kun inn de gode.

Jeg, som hadde kun 1, 2 og 3 før, gikk ut med bare 5 og 6-ere etter 2 år :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bjørknes :) :)

Jeg kan LOVE deg at du ikke kommer til å angre ett sekund om du velger Bjørknes, det er i en liga for seg selv!!

Som brukeren over sier, det er meget dyktige lærere med mye relevant utdannelse!

Jobbene er veldig ettertraktet og de har veldig mange som søker på lærerstillinger hos dem, og bare de dyktigste får jobb.

Det er en grunn til at man sjeldent ser reklame for bjørknes privatskole, de har ikke behov for det. Ryktene sprer seg rask, og det er alt bjørknes behøver for å tiltrekke seg studenter!!

Reklame for Sonans ser man over alt,.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare melde deg opp til eksamen på egen hånd og ta dette uten undervisning.

Man må også huske på at i realfagene ekjs så er fagspråket viktig (spesielt biologi). Det er en del av det du blit vurdert utifra, men skal være trygg og komfortabel med ord og uttrykk. Det er veldig mange ord du kommer til å uttale helt feil om du ikke følger undervisning eller har annet fagfolk å konversere med underveis.

Det er også litt kjedelig på eksamen å måtte dissikere en gris eller en tullipan, eller finne aorta eller høyre ventrikkel på et herte om du aldri har holdt et hjerte før.

AnonymBruker
Skrevet

Bjørknes :) :)

Jeg kan LOVE deg at du ikke kommer til å angre ett sekund om du velger Bjørknes, det er i en liga for seg selv!!

Som brukeren over sier, det er meget dyktige lærere med mye relevant utdannelse!

Jobbene er veldig ettertraktet og de har veldig mange som søker på lærerstillinger hos dem, og bare de dyktigste får jobb.

Det er en grunn til at man sjeldent ser reklame for bjørknes privatskole, de har ikke behov for det. Ryktene sprer seg rask, og det er alt bjørknes behøver for å tiltrekke seg studenter!!

Reklame for Sonans ser man over alt,.

Sonans er "nyere" enn Bjørknes, de har ikke hatt tid til å opparbeide seg noe rykte enda ;)

Jeg synes Sonans i Oslo er det beste valget! Bjørknes og Sonans har litt ulik profil - Sonans tilbyr mye mer hjelp utover forelesninger enn det Bjørknes gjør. Jeg synes både Bjørknes og Sonans har meget dyktige lærere, det som gjør at jeg vil anbefale Sonans er muligheten til mer oppfølging gjennom hele semesteret. Lærerene er å få tak i hele tiden, både i person og via mail. Men det er gode skoler begge to!

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg har snakket med som har gått både sonans og bjørknes sier bjørknes uten tvil!!

Fant et par tråder til deg som tar opp det samme. De fleste heller mot Bjørknes, og jeg er helt enig!!

her

og her

Ellers vil jeg anbefale å google bjørknes vs sonans. Da får du opp veldig mye der :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg har snakket med som har gått både sonans og bjørknes sier bjørknes uten tvil!!

Fant et par tråder til deg som tar opp det samme. De fleste heller mot Bjørknes, og jeg er helt enig!!

her

og her

Ellers vil jeg anbefale å google bjørknes vs sonans. Da får du opp veldig mye der :)

Lykke til!

Husk samtidig på at dette er gamle tråder!

TS, ta kontakt med alle skolene du vurderer og be om rådgivningstime! Deretter kan du ta et valg basert på dette ;)

Skrevet

Jeg er elev ved sonans, og vil fraråde sonans. Har fått vite en del om hvordan de driver skolen, hva rådgiver lærer på kurs der osv. Har foregått til tider ville ting på skolen min. Stor variasjon på lærere. Hjelper ingenting å klage på udugelige lærere heller.

Har bare hørt posetive ting om Bjørknes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk samtidig på at dette er gamle tråder!

TS, ta kontakt med alle skolene du vurderer og be om rådgivningstime! Deretter kan du ta et valg basert på dette ;)

Er du direktør på Sonans?

De fleste anbefaler Bjørknes over Sonans, sånn er det bare. Skolen har ikke blitt noe dårligere de stste 4 årene hvis du tror det!

Ta heller kontakt med tidligere elever enn skolene, da får du nok best bilde.

Anbefaler deg å google, det er veldig mye om dette på nett (og det meste sier at folkj er mest fornøyd med Bjørknes)

AnonymBruker
Skrevet

Er du direktør på Sonans?

De fleste anbefaler Bjørknes over Sonans, sånn er det bare. Skolen har ikke blitt noe dårligere de stste 4 årene hvis du tror det!

Ta heller kontakt med tidligere elever enn skolene, da får du nok best bilde.

Anbefaler deg å google, det er veldig mye om dette på nett (og det meste sier at folkj er mest fornøyd med Bjørknes)

Haha, nei. Men er tidligere elev som gikk ut med poengsummen 66,4 og ble kjent med mange herlige mennesker som trivdes like godt der som jeg gjore ;) Derimot trivdes jeg ikke spesielt godt på Bjørknes.

Hvorfor er det galt å anbefale TS å snakke med alle skolene?

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Fjernet

Endret av Grønnblomst
AnonymBruker
Skrevet

Akademiet - anyone?

• 2 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men jeg vil allikevel svare på denne da den kom opp som et av de første treffene på Google.

Jeg vil ikke anbefale Sonans Privatist i Oslo når det gjelder kjemi 1 og 2. De har en relativt ung lærer der (tipper mellom 30-32 år), han har god utdannelse innen kjemi - jeg betviler ikke hans kunnskap, det er ingen tvil om at han fagmessig er dyktig, men hans pedagogiske evner er heller, dårligere. Han gir ut en stor powerpoint-bunke, og liste med masse oppgaver ifra kjemiboken. Han holder "ryggen sin fri" ved å gi alt man må kunne i denne blekken. Han går ofte utenfor pensum, og sier at boken ikke er god nok.

Dersom du liker å ha struktur og oversiktlighet, kan du forberede deg på det motsatte, ting er liksom ikke helt systematisk - og plutselig er pensumboken alt for dårlig - og vi går frem i og tilbake i boka, før vi hopper tilbake i boken og så videre. Generelt ikke så gode forklaringer, han går ut ifra at alle forstår det han sier, og det at han går utenfor et allerede stort pensum +, gjør at jeg vil fraråde andre å ta kjemi hos hos ham ved Sonans. Han trenger å trene opp sine evner til å LÆRE BORT kunnskapen han har.

Han underviser via PowerPoint, og om du vil ta notater, ja - lykke til. Her raser man imellom uten å fokusere på det grunnleggende. Han går rett over på det avanserte. Når hanen sjelden gang ba elevene om å løse en oppgave; tar han aldri en "basic" oppgave først, han sier; Vi legger på litt ekstra her for å se om dere har skjønt det. Det hadde kanskje vært en idè med en basic oppgave først? Så man kunne fått feelingen. Men så sitter man der og skal løse avanserte oppgaver uten å ha det grunnleggende inne. Han underviser fort, fort, fort - han skal helst mellom "hele verden" på 11 uker.

Jeg har selv jobbet godt med stoffet, men føler han også var meget lite tilgjengelig utenfor akkurat pausene i timene. Og man må her forvente et kort svar, og ikke en forklaring - og ventetid. Så om du ønsker å bli god i kjemi - og interesserer deg for kjemi, anbefaler jeg at du velger deg til en annen lærer, med mindre du har veldig gode forkunnskaper og ønsker å følge et meget høyt tempo som også går utenfor pensum-bøkene.

Husk at dette er en tjeneste du må betale for, og jeg mener det er svært sannsynlig at sjansen for å lykkes øker med en god lærer. Ta deg derfor bryet og undersøk bedre enn du tror er nødvendig. Selvsagt kan en undervisningsmåte (hurtig m/ powerpoint) fungere godt for noen, men, om du ikke har hatt mye kjemi før - styr unna og velg en engasjert lærer med gode pedagogiske evner som er tilgjengelig for deg som student, og f.eks. undersøk om det er klassisk tavleundervisning eller powerpoint med forelesnings-linjer. Dette kan ha mye å si.

Jeg vil TRO de fleste vil lære bedre med klassisk tavleundervisning, for da rekker man å notere og å få med seg - og det blir enklere å spørre når stoffet gåes igjennom - for du kan spørre nøyaktig der og da - ift. powerpoint/ forelesningsregime der lærer sier etter 3 timer "Har dere skjønt dette?" Ikke så lett å huske tilbake til hvor i pokker man var for 2 timer siden. Og om man noterer seg et spørsmål, har alt gått så fort frem at man kanskje ikke husker hva spørsmålet handlet om. Reflekter over hva slags undervisning du vil ha mest utbytte av og undersøk hva de forskjellige lærerne benytter. Jeg sverger til klassisk whiteboard/tavle-undervisning.

De har dog en eldre lærer der, som er veldig god. Han har klassisk tavleundervisning, og underviser ikke i "full fart" med powerpoint. Han forklarer utdypende når man spør om noe, og man blir tatt på alvor. Ingen tidspress. Det virker som om han "forstår hva folk ikke forstår". Han fokuserer på det grunnleggende, og at det er alfa omega å ha dette inne - og han lærer heller ikke bort en masse unødvendige ting, og han holder seg til pensum, og skriver egne sammendrag, og lager oppgavesett/innleveringsoppgaver hver uke, som han retter og gir tilbakemelding på.

Om du ABSOLUTT skal ta Kjemi hos Sonans, vil jeg anbefale på det sterkeste å velge undervisning med en eldre lærer som heter noe med W. til etternavn om jeg ikke husker feil. Han er iallfall en eldre herremann, og underviser færre økter en yngstemann. (Ønsker ikke å navngi noen, i fare for å sette en "enkeltperson" i dårlig lys! Alle er flotte mennesker personlig.)

NB; Dette gjelder altså kun kjemi. Har tatt andre fag hos Sonans Oslo - og veldig fornøyd med resten (dette gjaldt matematikk) Kan anbefale lærer med initialer WB. Da lykkes du så godt som garantert med matten! Han er en herlig lærer.

(Er selv elev med kun femmere i alle fag, med unntak av en firer i fysikk. - Jeg er altså ikke en typisk 3-er elev som klager fordi jeg selv ikke har kapasitet til å forstå/lære.)

Anonymous poster hash: 2fcad...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...