Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha tapasbord til min sønns konfirmasjon, og tenkte på å lage små paier.

De bør helst være forholdsvis enkle å lage, og det beste er selvfølgelig om jeg kan gjøre det dagen før eller enda tidligere og evt. fryse dem. Det blir sikkert mye annet å gjøre på selve dagen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det skal gå bra Sv: Lage pai dagen før den skal spises?

Jeg syns ofte pai er bedre dagen etter, jeg! Når den er helt fersk og varm har ofte ikke det flytende i fyllet "satt seg", og dagen etter har smakene gått godt over i hverandre.

150 grader ti-tjue min. etter størrelse hvis den er kjøleskapskald burde vel gjøre susen.

+oppskrift:

Pai bunn:

ca 200 g hvetemel ( ca 3 1/2 dl)

150 g smør

2-3 ss vann

Smøret smuldres i melet. Spe med vann til en fin og jevn deig. Legg den i plastpose inn i kjøleskapet i minimum 30 min.

Press deigen i en smurt paiform og prikk bunnen med en gaffel.

Forstek bunnen ca 15 min. ved 225 grader.

Min favoritt

Kylling med sopp og løk

Finhakk fersj sjampinjong og løk. Stekes i stekepanne og krydre. Ta det ut. Skjær kyllingfilè i små biter og stek det i pannen og krydre det. Blan i soppen og løken. Legg det i paiskallet. Hell over en eggestand!

Kjøttdeig fyll:

Steker kjøttdeig med løk og hvitløk. Heller på litt Dolmio, så den henger litt sammen. Krydrer. Hell eggestand over.

Eggestand: 2 egg, 1 dl fløte/melk, 2 dl reven ost.

Ost og skinke fyll:

Kokt skinke og ost skjæres i terninger og legges i pai skallet. Ha litt finsnittet purre over.

Hell på eggestand, men kutt ut osten og krydre den.

Etterstek paien ved 225 grader til fyllet er stivnet og gyllent.

Kjempe godt med en god salat og hjemmebakte grove baguetter med kryddersmør

Dette fant jeg på Nybakt Mor forum. Lykke til :spise:

Endret av hobbychef
Skrevet

Nydelige tips fra hobbychef, men jeg ville laget en vegetar også. Purre, cherrytomater og brokkoli egner seg godt i pai!

• Liker 1
Skrevet

Det skal gå bra Sv: Lage pai dagen før den skal spises?

Jeg syns ofte pai er bedre dagen etter, jeg! Når den er helt fersk og varm har ofte ikke det flytende i fyllet "satt seg", og dagen etter har smakene gått godt over i hverandre.

150 grader ti-tjue min. etter størrelse hvis den er kjøleskapskald burde vel gjøre susen.

+oppskrift:

Pai bunn:

ca 200 g hvetemel ( ca 3 1/2 dl)

150 g smør

2-3 ss vann

Smøret smuldres i melet. Spe med vann til en fin og jevn deig. Legg den i plastpose inn i kjøleskapet i minimum 30 min.

Press deigen i en smurt paiform og prikk bunnen med en gaffel.

Forstek bunnen ca 15 min. ved 225 grader.

Min favoritt

Kylling med sopp og løk

Finhakk fersj sjampinjong og løk. Stekes i stekepanne og krydre. Ta det ut. Skjær kyllingfilè i små biter og stek det i pannen og krydre det. Blan i soppen og løken. Legg det i paiskallet. Hell over en eggestand!

Kjøttdeig fyll:

Steker kjøttdeig med løk og hvitløk. Heller på litt Dolmio, så den henger litt sammen. Krydrer. Hell eggestand over.

Eggestand: 2 egg, 1 dl fløte/melk, 2 dl reven ost.

Ost og skinke fyll:

Kokt skinke og ost skjæres i terninger og legges i pai skallet. Ha litt finsnittet purre over.

Hell på eggestand, men kutt ut osten og krydre den.

Etterstek paien ved 225 grader til fyllet er stivnet og gyllent.

Kjempe godt med en god salat og hjemmebakte grove baguetter med kryddersmør

Dette fant jeg på Nybakt Mor forum. Lykke til :spise:

Tusen takk! Jeg skal forsøke dette i helgen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...