Gå til innhold

Muntlig eksamen i geografi (privatist)


Gjest madeleinee

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinee

Hei,

Jeg har snart muntlig eksamen i geografi som er det tørreste faget jeg vet om. Derfor har jeg heller ikke satt meg noe særlig inn i faget fordi jeg har såpass mange andre fag å konsentrere meg om. Har fått med meg at vi skal følge en ferdiglaget disposisjon når vi kommer på eksamen, men jeg har fått inntrykk av at vi bare skal gå systematisk igjennom hele disposisjonen og bare si for eks: "Ja, nå skal jeg ta for meg befolkningsteorier, og videre vil jeg gå mer inn på befolkningssituasjonen i Norge, og tilslutt vil jeg runde av med å fortelle litt om flyttestrømmer mellom land", og uten videre så stopper da tydeligvis eksamen fordi man har vist at man kan stoffet pga at man nevner hovedpunktene uten å faktisk gå inn på hva noe av det handler om.

Er det faktisk tilfelle at så enkelt kan det være, eller har jeg misforstått noe? Kan noen forklare meg hvordan jeg bør gå frem. Så klart vil jeg følge en disposisjon, er bare usikker på hvordan å legge det frem. Håper noen forstår meg utifra det eksempelet jeg lagde.

Takk på forhånd :)

Endret av madeleinee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har snart muntlig eksamen i geografi som er det tørreste faget jeg vet om. Derfor har jeg heller ikke satt meg noe særlig inn i faget fordi jeg har såpass mange andre fag å konsentrere meg om. Har fått med meg at vi skal følge en ferdiglaget disposisjon når vi kommer på eksamen, men jeg har fått inntrykk av at vi bare skal gå systematisk igjennom hele disposisjonen og bare si for eks: "Ja, nå skal jeg ta for meg befolkningsteorier, og videre vil jeg gå mer inn på befolkningssituasjonen i Norge, og tilslutt vil jeg runde av med å fortelle litt om flyttestrømmer mellom land", og uten videre så stopper da tydeligvis eksamen fordi man har vist at man kan stoffet pga at man nevner hovedpunktene uten å faktisk gå inn på hva noe av det handler om.

Er det faktisk tilfelle at så enkelt kan det være, eller har jeg misforstått noe? Kan noen forklare meg hvordan jeg bør gå frem. Så klart vil jeg følge en disposisjon, er bare usikker på hvordan å legge det frem. Håper noen forstår meg utifra det eksempelet jeg lagde.

Takk på forhånd :)

Jeg har dessverre ingen råd å komme med, men jeg lurer på dette med "ferdiglaget disposisjon". Trekker ikke dere en eksamensoppgave og fremføre det dere har trekt opp? Eller er det slik at dere må lage en disposisjon på forhånd og fremføre det? Det hørtes rart ut, aldri opplevd lignende på muntlig eksamen før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har snart muntlig eksamen i geografi som er det tørreste faget jeg vet om. Derfor har jeg heller ikke satt meg noe særlig inn i faget fordi jeg har såpass mange andre fag å konsentrere meg om. Har fått med meg at vi skal følge en ferdiglaget disposisjon når vi kommer på eksamen, men jeg har fått inntrykk av at vi bare skal gå systematisk igjennom hele disposisjonen og bare si for eks: "Ja, nå skal jeg ta for meg befolkningsteorier, og videre vil jeg gå mer inn på befolkningssituasjonen i Norge, og tilslutt vil jeg runde av med å fortelle litt om flyttestrømmer mellom land", og uten videre så stopper da tydeligvis eksamen fordi man har vist at man kan stoffet pga at man nevner hovedpunktene uten å faktisk gå inn på hva noe av det handler om.

Er det faktisk tilfelle at så enkelt kan det være, eller har jeg misforstått noe? Kan noen forklare meg hvordan jeg bør gå frem. Så klart vil jeg følge en disposisjon, er bare usikker på hvordan å legge det frem. Håper noen forstår meg utifra det eksempelet jeg lagde.

Takk på forhånd :)

AKKURAT det du skrev skjedde med meg på eksamen :gjeiper: Også temaet (selv om jeg ikke snakket noe særlig om situasjonen i Norge, men la mye vekt på den demografiske overgangen og fremtidens klimaflyktninger)! Vet jeg hvem du er (eller vet du hvem jeg er)? Haha! Men seriøst, for meg funket det ihvertfall gull å gjøre det på den måten, ble avbrutt etter 4 minutter ;) Er ikke verre enn det, nei!

Til AB som spurte om man trekker oppgaver: jo det gjør man, men man har en forberedelsestid på 30 min., og man kan fint bruke den tiden til å sette opp en disposisjon! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinee

AKKURAT det du skrev skjedde med meg på eksamen :gjeiper: Også temaet (selv om jeg ikke snakket noe særlig om situasjonen i Norge, men la mye vekt på den demografiske overgangen og fremtidens klimaflyktninger)! Vet jeg hvem du er (eller vet du hvem jeg er)? Haha! Men seriøst, for meg funket det ihvertfall gull å gjøre det på den måten, ble avbrutt etter 4 minutter ;) Er ikke verre enn det, nei!

Til AB som spurte om man trekker oppgaver: jo det gjør man, men man har en forberedelsestid på 30 min., og man kan fint bruke den tiden til å sette opp en disposisjon! :jepp:

Takk cornflake_girl for at du svarte for meg så jeg slapp å svare på det, hehe. Men du har rett i det siste du skrev ja, bare jeg som uttrykker meg litt dårlig til tider.

Okay, så bra da! Da håper jeg at det vil gå bra på eksamen. Har jo hørt at det er veldig lett å få seks i det faget, så hadde vært fint.

Jeg har nok ingen ide om hvem du kan være, men du kan jo se på bildet mitt å se om jeg ser kjent ut, hehe :P

Så bra at du ble avbrutt, for det er jo kjempepositivt! :)Eksamen ser ikke så mørk ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En disposisjon gjør fremleggingen ryddig og strukturert, så det lønner seg alltid å ha. Når jeg var oppe, ble jeg ikke stoppet fordi jeg innledningsvis sa hva jeg skulle snakke om, det var jo bare prologen. Jeg kom opp i vulkaner og jordskjelv, og snakket selvstendig i ca 10 min. Deretter hadde jeg ikke mer på lista, og fikk noen få utdypningsspørsmål. (Fikk 6 btw) Del 2 er gjerne samfunnsgeografi og uforberedt. Noen sensorer tar selvfølgelig litt lettere på det enn andre, men du skal jo faktisk vise litt detaljer og kunnskap også.

Anbefaler å starte med en god innledning, ved platedrifttema er lagene i jordkloden et godt eksempel. Deretter kan du gå rett på hovedtemaet, og si det som er naturlig å si. Vis kunnskap, så går det nok bra! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...