Gå til innhold

Trenger forslag til "kaffemat"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan hjelpe litt??

Vi har nettop flyttet tilbake til hjemtraktene våre, etter endte studier og nå kommer jo selvfølgelig "alle" på kaffebesøk! Og det er jo kjempekoselig, men de kommer som regel uanmeldt og da synes jeg det er så vanskelig å by på noe....

Jeg bruker å ha en boks med sjokoladecookies stående, for da kan jeg bake de en gang i uken og de holder seg fint i boksen, men jeg er litt lei av de, pluss at det er vel begrenset hvor kjekt det er for gjestene å bare få kjeks, og de samme kjeksene hele tiden.

Jeg kunne jo bakt en kake, men problemet er a) jeg er INGEN bakeekspert, så det kan fort ta noen timer- uaktuelt når besøket allerede sitter i sofaen og b) jeg aner ikke hvilke kaker som holder seg en stund...

Er det noen som kan hjelpe med forslag til kaffemat??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søt gjærbakst! Her kan man variere så mye man bare vil og man kan fryse ned. Tiner raskt, noe som er perfekt når man venter uanmeldte gjester :) Bak vanlige boller, rosinboller, fylt med sjokolade, med kanel og smørfyll, skillingsboler, solboller, kranser i ulke varianter.... Mye å velge mellom :)

• Liker 1
Gjest -_Tove_-
Skrevet

Kanskje du kan lage langpannekake som du deler opp i stykker og fryser ned? Iskrem er jo greit å servere som kaffemat. Vafler?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Takk for tips! Jeg har aldri satt mine ben i en gjærdeig, men skal prøve! Er det sånn at jeg skal fryse før eller etter at de er stekt?

Det samme gjelder egentlig vafler... Har aldri laget det heller... :sjenert: kan jeg tigge oppskrift? Prøvde å spørre mamma, men det var bare sånn "ta noen egg og litt melk, sukker og mel du..."

Skrevet

Lag boller/kanelboller. Kjempeenkelt og kan fryses ned og tar ikke lange tiden å varme opp i ovnen.

Boller kan serveres med pålegg, syltetøy, friske bær.

(du lager de, steker de som vanlig, lar de avkjøles og puttes i poser og legges i fryseren. Når du skal tine de så tar du bare opp de du trenger, legger de i ovnen på kanskje 100 grader eller noe til de er tint. Husker ikke eksakt hvor lenge og hvor mange grader jeg pleier å bruke, men du kan bo prøve deg frem med en bolle eller to når du ikke har gjester)

Ha noen rundstykker klare så de bare er å smøre, sleng på en salatbit og noe pålegg, pynt med agurk og reddik, evnt tomat eller paprika

Rullekake? Det er kjempeenkelt :jepp:

Skrevet

Vaffeloppskrift finner du tusenvis av på nettet så bare velg en du syns ser god ut :)

Veldig lurt å ta vare på en tom melkekartong, for da kan du helle røra over i den så kan du oppbevare den i kjøleskapet uten at det tar så stor plass som det ofte gjør med en kjøkkenbolle.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Rundstykker eller scones med brunost eller syltetøy syns jeg er kjempegodt til et lite kaffemåltid.

Skrevet

Sjokoladekake, fyrstekake og boller holder lenge i fryseren. Og vafler er superenkelt, det klarer til og med jeg å lage, jeg som trenger minst tre forsøk for å lage brun saus ;) Det fins kjempemange oppskrifter på nettet, både sunnere og "vanlige" varianter. Og hvis du virkelig ikke får det til så er det vel ganske god holdbarhet på sånne poser med vaffelrøre fra butikken, de skal man sikkert bare blande ut med vann ;)

AnonymBruker
Skrevet

For en gammeldags tankegang at du må servere noe! Har ikke hørt om noen under 50 som bruker tid og krefter på det.

Skrevet

Ohh, jeg fikk lyst på syndig mørk sjokoladekake, kanskje det kan være noe? Bare skjær den i biter og frys ned, så kan du ta opp det du trenger :)

Gjest Tekola
Skrevet

Jeg synes det er veldig stas å kunne sette frem noe når man får gjester! Og jeg er langt under 50, takk til deg AB.

Gjærbakst er kjempesmart å ha i fryseren!

Ellers så påstår denne at den er verdens beste vaffeloppskrift?

Det å bake en langpannekake, dele opp og fryse ned er også kjempelurt. Tiner raskt! Mamma hadde alltid litt sjokoladekake i fryseren, merkelig nok var det ikke alltid noe igjen når det kom gjester, da... :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

For en gammeldags tankegang at du må servere noe! Har ikke hørt om noen under 50 som bruker tid og krefter på det.

Det var da voldsomt. Syns du det ikke er hyggelig å servee noe?

Så det er gammeldags? jeg kjenner ingen under 50 som ikke gjør det. Du er spesiell

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan hjelpe litt??

Vi har nettop flyttet tilbake til hjemtraktene våre, etter endte studier og nå kommer jo selvfølgelig "alle" på kaffebesøk! Og det er jo kjempekoselig, men de kommer som regel uanmeldt og da synes jeg det er så vanskelig å by på noe....

Jeg bruker å ha en boks med sjokoladecookies stående, for da kan jeg bake de en gang i uken og de holder seg fint i boksen, men jeg er litt lei av de, pluss at det er vel begrenset hvor kjekt det er for gjestene å bare få kjeks, og de samme kjeksene hele tiden.

Jeg kunne jo bakt en kake, men problemet er a) jeg er INGEN bakeekspert, så det kan fort ta noen timer- uaktuelt når besøket allerede sitter i sofaen og b) jeg aner ikke hvilke kaker som holder seg en stund...

Er det noen som kan hjelpe med forslag til kaffemat??

Har alltid noen poser kanelsnurrer,boller eller rundstykker i fryseren. Lager opp eplekaker også. Kjektå ha i fryseren. Rullekake er fort gjort.....

Skrevet

Gammeldags? Alle jeg kjenner pleier å tilby noe når de får besøk, om en bare noen små kjeks, is eller litt sjokolade. Selv er jeg i en venninnegjeng hvor alle liker å bake og alltid har noe i frysen :)

Syntes slik er koslig!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

da er nok jeg (som er TS) gammeldags. Her på landet så er det helt vanlig å servere noe til gjester, og jeg synes faktisk det er koselig, selv om jeg ikke er så flink på kjøkkenet!

Så da får jeg heller være 50 år omtrent 30 år få foskudd da! :)

Skrevet

Kjenner ingen som ikke serverer noe til kaffen og det er jo flere her som sier det samme, så det er jo tydeligvis ikke så gammeldags :)

• Liker 1
Skrevet

Ser du har fått mange gode tips her, og vil bare legge til to stykker: Suksessterte og lefser! Selv synes jeg at suksessterten er aller best når den kommer fra fryseren og er litt kald og seig, og lefser er også kjempegodt når tint, tar lite plass og finnes også i gode butikkvariantert ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ang vafler: Rema 1000 selger sånn pose med som du bare tilsetter noe vann og et egg eller noe tror jeg, og de vaflene er virkelig dritgode! Vi serverte de her i en bursdag, og alle lurte på hva vi hadde gjort for å få så utrolig gode vafler - vi svarte bare at vi handler på Rema 1000 :fnise:

(Dette er altså en pakke som det står Rema 1000 på, det er av deres "egne" ekstra lavprisede produkter. Knallgodt!)

AnonymBruker
Skrevet

Greit å ha litt frosne rundtstykker i frysen til kvelds om du får besøk litt sent.

AnonymBruker
Skrevet
Denne kaken har jeg bakt noen ganger (ikke min blogg). Det er en kaloribombe, men den er utrolig god og holder seg saftig i mange dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...