AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #1 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har alltid vært sånn som ligger lenge våken, og som blir veldig fort "for uthvilt" med noen dager fri. Men det fungerer stort sett greit, jeg tåler å være trøtt en og annen dag, og stresser ikke så mye med det. Har også vært til behandling for søvnproblemer for noen år siden, og lærte en del generelt der, men jeg lurer på om noen har erfaring med de mer spesifikke problemstillingene jeg har nå: * selv om jeg legger meg i grei tid på kvelden har jeg den siste uka (i hvert fall) ikke sovnet før i 4-6-tiden om morgenen, i natt sov jeg ikke i det hele tatt. Selv om jeg noen ganger sover litt utpå formiddagen, blir det bare 4-5 timers søvn pr natt. * Jeg har det bra, det er ikke bekymringer som holder meg våken, jeg trener, spiser sunt, drikker nesten ikke alkohol, mediterer. Det er mer energioverskudd som holder meg våken, kjennes det ut som, men jeg blir jo trøtt om dagen også... * Jeg har begynt å stå opp og gjøre for eksempel litt husarbeid i halvmørket når det er så ille som nå. Men burde jeg heller (?) vente med å legge meg til jeg faktisk er trøtt/tiden hvor jeg har håp om å faktisk sovne? Vet jeg burde stå opp til fast tid hver dag, det tror jeg ikke jeg greier å gjennomføre før om noen uker, men jeg prøver å ikke bruke søvnløsheten som unnskyldning for å snu døgnet, og kan skjerpe meg litt. Håper noen har tips Har noen innsovningstabletter liggende i nattbordskuffen og kan i verste fall bruke dem for snu rytmen, men hater å bruke dem og vil helst unngå det.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #2 Skrevet 9. mai 2012 Pass på at du bruker kroppen og hodet ditt godt hver dag slik at du faktisk blir litt sliten mentalt og fysisk. Frisk luft på soverommet er alltid bra. Selv har jeg ingen gardiner eller lignende for å stenge lyset ute. Det gjør at jeg våkner når det lysner, føler meg mye mer uthvilt og opplagt.
Pia82 Skrevet 9. mai 2012 #3 Skrevet 9. mai 2012 Mine søvnproblemer er en laaaang historie, jeg kunne sikkert skrevet en bok om det. HMn det som hjalp meg var faste rutiner for søvnen og nå sovner jeg mye fortere. Før sovnet jeg ca aldri før kl 3 uansett hvor sliten jeg var, og da er det slitsomt i lengden å måtte opp 6.30 når man skal på jobb. Nå legger jeg meg nesten aldri etter kl 23 og er oppe 6-6.30 når jeg skal på jobb og senest kl 8 i helgene. Siden jeg var vant med å sove lengst mulig når jeg skulle på jobb (før stod jeg ikke opp før 10 min før jeg måtte dra, droppet frokost pga dårlig søvn) og sov leeeeenge i helgene så tok det tid å venne meg til disse rutinene og det var tungt i begynnelsen men nå er det så lett så Selvsagt hender det ennå at jeg blir liggende lenge våken uten å sovne, men det skjer med alle i blant. Nå er jeg skikkelig trøtt i 21-22-tiden og legger meg som regel da, er litt lenger oppe i helgene. (har ofret å dra "ofte" ut på byen men det bryr jeg meg ikke om, og jeg kan jo dra ut en gang i blant) Var "ufrivillig" B-menneske før og nå er jeg A-menneske :D Kanskje du skal prøve å stå tidlig opp hver dag, altså også i helgene og andre fridager? Du sier jo selv at du burde prøve faste rutiner for å stå opp Greia er at uansett hvor slitsomt det er i begynnelsen (pga sovnet sent) å stå opp tidlig så må du holde ut. Hvis du er som meg så vil dette gjøre at du blir tidligere trøtt enn før, og gleder deg til å legge deg fordi du vet at du sovner før kl 24. IKKE sov utenom natten, det er fy fy hvis man har søvnproblemer. Selvsagt hvis du er ekstremt utslitt en formiddag/ettermiddag kan du ta en liten blund på ca en halvtime, men ikke ha det som en rutine at du sover utenom natten! Jeg gjør det kun hvis øynene svir, tårene triller og jeg knapt klarer å fungere, da tar jeg en liten blund og etter det så holder jeg ut til det blir natt, uansett hvor trøtt jeg ennå er. Noen eksperter sier at det er best å stå opp hvis man ikke sovnet etter en time, men jeg gjør det sjeldent, jeg er som regel så trøtt (selv om jeg ikke sovner) at jeg rett og slett ikke orker å stå opp Jeg gjorde det en gang i forrige uke og sist før da var i fjor. Men hvis du syns at det hjelper å stå opp igjen så fortsett med det Man skal ikke ligge i sengen og snu seg og sukke og stønne fordi man ikke klarer å sovne. Da blir man irritert og bruker iallefall lenger tid på å sovne, å stå opp kan avlede tankene sånn at når man da igjen legger seg så sovner man fort. Pappa lærte meg et lite triks. Han tenker på noe kjedelig når han ikke klarer å sovne og det samme kjedelige hver gang, fordi nå er han så lei av det at han sovner når han tenker på det Det gjør jeg og det syns jeg at hjelper, men noen ganger glemmer jeg det Gjør også som nevnt over, vær aktiv og luft soverommet! Du sier jo at du har energioverskudd, da burde du bruke energien før du legger deg. Tren! Men ikke nærmere enn et par timer før du legger deg. Lykke til uansett hva du gjør
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå