Gå til innhold

Jeg har b-vitaminmangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har b-vitaminmangel, men det er ingenting i kostholdet mitt som tilsier at jeg skal ha det. Jeg spiser mye fisk, storfekjøtt, ost, melk, havregryn og grovbrød. Hva kan det da skyldes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du trener mye, eller er utsatt for mye stress, bruker kroppen mer b-vitaminer enn "normalt". Stresset kan være av både fysisk og mental karakter. Da er det vanskelig å få i seg nok gjennom maten selv om man har et sunt og variert kosthold. Det er også individuelt hvor mye man forbruker av vitaminer, så for mange kan tilskudd være en god idè.

Skrevet

Tar du c vit eller spider masse c-vit inholdende? Det er sagt at c vit kan "skylle ut" noe fra b gruppe men fra min erfaring det ikke bare kan men gjør det. Minst med meg.

Har b vit mangel selv og det blir verre hvis jeg spiser klementiner eller appelsiner.

Skrevet

kan være at mage/tarm ikke tar opp b-vitaminene.Jeg har det slik,enda jeg spiser variert og mange matvarer med b vitaminer.Men så har jeg Irritabel tarm og det er "skylden" til at jeg ikke kan ta opp b vitaminer normalt.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har folatmangel (B9) selv om kosthold og livsstil er helt vanlig. Jeg har heller ingen diagnostisert tarmsykdom (bortsett fra lett laktoseintoleranse). Hos meg er det rett og slett tarmen som ikke klarer å ta opp nok fra maten. Jeg spiser folsyretabletter utenom for å få nok.

Jeg vet ikke om det er arvelig eller tilfeldig, men det er flere i min familie som har konstatert mangel på ulike b-vitaminer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...