Gå til innhold

Kjent blogger stjeler bilder...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for lenge siden oppdaget at en blogger (egentlig så er det ikke så nøye hvem hun er) stjal bilder fra forskjellige mennesker via google. Jeg kommenterte dette, men jeg fikk aldri noe svar.

I det siste har det tatt helt av. Personen publiserer oppskrifter med andres, gode, bilder og hun hverken linker til fotografen eller skriver navn på fotografen. Faktisk skrev hun som svar til om hun tok disse bildene selv, at ja, hun tok alle, bortsett fra ett som et hentet fra google. Jeg kan bevise at minst 60% av bildene hennes er fra google, så jeg skrev dette i en kommentar til henne, og at det faktisk er ulovlig. Vel, hun slettet kommentaren og lar meg ikke kommentere med mailen min mer.

Kanskje dere syns jeg gjør en liten sak stor, men jeg syns dette er fryktelig dårlig. Spesielt syns jeg dette er dårlig når jeg vet hun har mange, trofaste lesere. Jeg kunne godt lagt ut navn på bloggeren, men det er vel ikke så vesentlig?

Jeg vil at denne bloggeren skal slutte med å bruke andres bilder ulovlig, og ta æren for noe som ikke er hennes, og i det minste slette alle bildene. Hva tenker dere? Er det noe jeg bør bry meg om eller skal hun bare få fortsette.... ?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

synes ikke man skal ta andres bilder, det er ulovlig og bør stoppes- men vet ikke hvor man kan melde det

• Liker 2
Skrevet

Hva blogger hun om?

Blogging er blogging (og trenger ikke taes sååå alvorlig, med mindre man tjener penger på det). Men det er allikevel ulovlig, og avhengig av hva som er avbildet, kan du jo kanskje ta kontakt med fotografen? Tineye er en god funksjon for å spore seg frem til eieren av bildene. :)

• Liker 2
Gjest Trio
Skrevet (endret)

Irriterer meg også grenseløst. Spesielt de som bare henter bilder fra google og så henviser med "hentet fra google". Google er IKKE en kilde og det er ikke lov å bruke folks bilder slik, man bør spørre om lov og så henvise til nettsiden til personen og personens navn/alias.

Det at denne bloggeren i tillegg later som hun har tatt de selv gjør det ennå verre. Ville nok sett om jeg fant eierene til noen av bildene og "sladret".

Endret av Bond
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

hvis det er en blogg som det tjenes penger på, så skal dette meldes

• Liker 4
Gjest Indra
Skrevet (endret)

De mangler basiskunnskaper om copyright.

Endret av Bond
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Denne bloggeren er ikke sååå mange lesere. Hun blogger om mat, og stjeler altså andres matbilder. Hun linker mye til iHerb og tjener rewards derfra, så jeg vet ikke om det er peger som i kroner og øre inni bildet, men det er helt klart reawrds (som man kan handle gratid for).

Endret av Bond
Skrevet (endret)

hvis det er en blogg som det tjenes penger på, så skal dette meldes

..

Endret av Mubba
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mail av henne. Det virker som hun er villig til å gjøre endringer.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Dere får ta det opp som voksne og ikke drive å henge ut folk som om vi fortsatt var på barneskolen. Kanskje de rett og slett ikke vet bedre?

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

Å stjele andres bilder er ulovlig enten man tjener penger på bloggen sin eller ikke. Om man tjener penger på bloggen sin synes jeg imidlertid det er ett hakk verre enn om man bare blogger uten å tjene på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de rett og slett ikke vet bedre?

TS her. Stemmer det. I mailen skriver hun at hun ikke visste det var ulovlig.

Skrevet

Har hun sluttet med det etter du sa ifra, eller fortsetter hun?

AnonymBruker
Skrevet

Har hun sluttet med det etter du sa ifra, eller fortsetter hun?

Det virket som hun hadde tenkt å linke direkte til fotografen fra nå av, men alle bildene står per dags dato urørt, og til hennes ære.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det i det hele tatt mulig???

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fotograf og kan fortelle litt om hva jeg synes om slikt. Hadde jeg funnet ut at en privatperson hadde brukt mine bilder på bloggen sin så hadde jeg sendt vedkommende en e-post og forklart at det ikke er så lurt fordi vedkommende kan få store pengekrav fra de hun/han hadde brukt bildene til. Så hadde jeg takket for at vedkommende tydeligvis likte bildene mine og bedt hun/han å skrive navnet mitt under bildene neste gang.

Hadde jeg derimot funnet ut at en av toppbloggerne som tjener penger på/lever av bloggen sin hadde gjort det samme så hadde jeg sendt vedkommende en langt strengere e-post hvor jeg viste til opphavsrett og sannsynligvis en faktura på 3x frilanssatsene pr.bilde som er bransjestandard i slike saker. Hadde derimot toppbloggeren spurt på forhånd om å få bruke bildene mine, så hadde jeg sannsynligvis sagt ja. Men man forsyner seg ikke uten å spørre, og man publiserer ikke uten å kreditere fotografen med en fotobyline under bildene.

Det er forskjell på amatør og proff, og når man lever av blogging så må man sette seg inn i reglene, og ikke minst følge de. Google er en søkemotor, ikke en gratis bildebank. Ser man bilder som man vet noen andre eier så ta kontakt med eieren så de kan få bildene fjernet, godkjenne bruken og/eller fakturere for ulovlig bruk.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fotograf og kan fortelle litt om hva jeg synes om slikt. Hadde jeg funnet ut at en privatperson hadde brukt mine bilder på bloggen sin så hadde jeg sendt vedkommende en e-post og forklart at det ikke er så lurt fordi vedkommende kan få store pengekrav fra de hun/han hadde brukt bildene til. Så hadde jeg takket for at vedkommende tydeligvis likte bildene mine og bedt hun/han å skrive navnet mitt under bildene neste gang.

Hadde jeg derimot funnet ut at en av toppbloggerne som tjener penger på/lever av bloggen sin hadde gjort det samme så hadde jeg sendt vedkommende en langt strengere e-post hvor jeg viste til opphavsrett og sannsynligvis en faktura på 3x frilanssatsene pr.bilde som er bransjestandard i slike saker. Hadde derimot toppbloggeren spurt på forhånd om å få bruke bildene mine, så hadde jeg sannsynligvis sagt ja. Men man forsyner seg ikke uten å spørre, og man publiserer ikke uten å kreditere fotografen med en fotobyline under bildene.

Det er forskjell på amatør og proff, og når man lever av blogging så må man sette seg inn i reglene, og ikke minst følge de. Google er en søkemotor, ikke en gratis bildebank. Ser man bilder som man vet noen andre eier så ta kontakt med eieren så de kan få bildene fjernet, godkjenne bruken og/eller fakturere for ulovlig bruk.

Det er slik jeg også tenker. Siden jeg sier jeg kan bevise at bildene er stjålet så vet jeg med andre ord hvem som eier bildene, og det er ikke en person. Bloggeren har helt tydelig søkt opp bilder og bruker bilder fra forskjellige mennesker, og det er mange. Hvis jeg skulle tatt grep og sendt alle disse menneskene mail ville det blitt en helsikkes jobb.

Jeg vil ikke være en drittsekk, for personen bak denne bloggen skrev jo i mail til meg at hun "ikke visste" at dette var så alvorlig og ulovlig. Vel, hun tar jo creds for bildene andre har tatt. La meg ta et eksempel i kommentarfeltet hennes, som er endret til mine ord slik at det ikke kan googles like lett:

"Hei! Jeg har fulgt bloggen din i flere år og bildene dine blir bare finere og finere, dette ser bare helt fantastisk ut!"

"Tusen takk. Noen av bildene er reigert, men generelt bruker jeg ulike kamera. Jeg har alltid vært interessert i matfoto".

... Dette var ett eksempel på noen bildene hun bruker, men som denne gangen eies av en ganske proff (etter min smak) matblogger fra RUSSLAND.

Etter min smak er det ganske tydelig at personen tar æren for andres verk.. :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Hvis du sender en mail til fotografen, så sender fotografen fet regning til henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sender en mail til fotografen, så sender fotografen fet regning til henne.

TS her. Det er det som er problemet, det er ikke en fotograf, men maaaaange. Hun har drevet med dette lenge.

Gjest Bond
Skrevet

Tråden ryddet for spekulasjoner

Bond, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...