Brimi Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Som overskriften sier, hvordan vet man at en katt er kastrert? Håper noen kunnskapsrike mennesker der ute vil hjelpe en som ikke er så kunnskapsrik enda!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 mangler den pungen så er jo det et tegn...?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 mangler den pungen så er jo det et tegn...? Hunnkatter har ikke pung, så gjelder bare halvparten det da... Spør tidigere eier eller du vil finne ut at den ikke er det om den får løpetid.
Leo Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Det er ikke så enkelt på hunnkatter, men ultralyd er en mulighet. Når man barberer katten på magen kan man også se arret etter kastreringen. I noen tilfeller brukes det metallklips når katten blir kastrert og disse er synlige på røntgen. Har en hunnkatt gått utendørs en stund og ikke er drektig, særlig på denne årstiden, er det også en klar indikasjon på at den er kastrert.
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Takk for svar! Har et tilleggsspørsmål, hvordan ser jeg om hun har løpetid? :-p Men ultralyd/røntgen koster vel endel? Har ikke lyst til å barbere pus heller :-p Endret 8. mai 2012 av Brimi
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 (endret) For gutta så er det ikke slik at pungen blir fjernet Det er bare testiklene som er operert ut/fjernet fra pungen. Selve pungen er der fremdeles, og på en hann kjenner du det ganske lett ved å legge hannen på rygg i fanget og kose litt med pungen hans - NADA kommentarer her nå ! For hunner er det som nevnt betraktelig mye verre..... Løpetid derimot, det merker du om hun har ja ! Sutring over en lav sko, hele tiden, høylytt og klagende (du tror du skal bli sprut sprø). Stryker du bakover ryggen da så gjør hun seg helt klar; halen legges til side og bakparten heves høyt. Så tenker man at dette er jo den normale måten en katt reagerer på når man stryken de bakover ryggen og klør litt ved haleroten... Men under løpetid så er det ikke sammenlignbart overhodet. Det smarteste du kanskje gjør er nok å ta en telefon til forrige eier, og høre om hun er kastrert (kan tenkes det er lurt å bruke ordet "sterilisert" da mange fremdeles bruker det ordet om kastrering av hunkatt ). Hvilken vetrinær som ble brukt er jo en fin innfallsvinkel til spørsmålet Edit: Løpetid er ganske godt beskrevet i denne tråden. Endret 8. mai 2012 av Lille-pus 2
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2012 For gutta så er det ikke slik at pungen blir fjernet Det er bare testiklene som er operert ut/fjernet fra pungen. Selve pungen er der fremdeles, og på en hann kjenner du det ganske lett ved å legge hannen på rygg i fanget og kose litt med pungen hans - NADA kommentarer her nå ! For hunner er det som nevnt betraktelig mye verre..... Løpetid derimot, det merker du om hun har ja ! Sutring over en lav sko, hele tiden, høylytt og klagende (du tror du skal bli sprut sprø). Stryker du bakover ryggen da så gjør hun seg helt klar; halen legges til side og bakparten heves høyt. Så tenker man at dette er jo den normale måten en katt reagerer på når man stryken de bakover ryggen og klør litt ved haleroten... Men under løpetid så er det ikke sammenlignbart overhodet. Det smarteste du kanskje gjør er nok å ta en telefon til forrige eier, og høre om hun er kastrert (kan tenkes det er lurt å bruke ordet "sterilisert" da mange fremdeles bruker det ordet om kastrering av hunkatt ). Hvilken vetrinær som ble brukt er jo en fin innfallsvinkel til spørsmålet Haha! De forrige eierne sa hun var kastrert, men jeg kan vel ringe dyrlegen de brukte og sjekke :-) Jeg trodde kanskje at man kunne se det på katten :-p Pus sutrer bare om natten hun xD Men det er bare fordi matmor er litt sliten om dagen og klarer ikke å aktivisere henne nok :-p
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Min sorte skjønning sutrer også litt om natten av og til. Han er en pratmaker av natur, og om vi andre tre legger oss litt for tidlig for hans smak så får vi høre det; da springes det styggfort gjennom stuen og gangen, det sprintes i trappen, jeg hører ryene i 2dre etasje krølle seg som asfalten i Flåklypa Grand Prix. - Og en svart skygge farer forbi med lynets hastighet mens han roper på selskap ! 4
Leo Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Du kan jo også kjenne og se under magen på katten. Jeg har akkurat nå fire kastrerte hunnkatter i huset og alle fire har et lite "heng" med overflødig skinn som gjør at det ser ut som de har litt stor mage på den siden "henget" er på. Hvis det ikke er så lenge siden katten ble kastrert, så kan du kanskje kjenne arrvev også. Men det beste er selvfølgelig å få det bekreftet av veterinæren som utførte operasjonen. Det er jo liksom ikke noe særlig å finne ut at man har tatt feil...
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 8. mai 2012 Min sorte skjønning sutrer også litt om natten av og til. Han er en pratmaker av natur, og om vi andre tre legger oss litt for tidlig for hans smak så får vi høre det; da springes det styggfort gjennom stuen og gangen, det sprintes i trappen, jeg hører ryene i 2dre etasje krølle seg som asfalten i Flåklypa Grand Prix. - Og en svart skygge farer forbi med lynets hastighet mens han roper på selskap ! Haha, så moro^^ Pusen min angriper meg hun o.O Biter og setter klørne i meg xD Også sutrer hun hvis jeg ikke står opp tidlig nok xD Håper jeg klarer å venne henne av med dette da o.O Men takk for en morsom historie!
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2012 Du kan jo også kjenne og se under magen på katten. Jeg har akkurat nå fire kastrerte hunnkatter i huset og alle fire har et lite "heng" med overflødig skinn som gjør at det ser ut som de har litt stor mage på den siden "henget" er på. Hvis det ikke er så lenge siden katten ble kastrert, så kan du kanskje kjenne arrvev også. Men det beste er selvfølgelig å få det bekreftet av veterinæren som utførte operasjonen. Det er jo liksom ikke noe særlig å finne ut at man har tatt feil... Nei, håper hun er kastrert, blir dyrt hvis hun ikke er det. Men skal ta en telefon til forrige dyrlege jeg :-)
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 8. mai 2012 Noen som har en god måte å få en illsint katt til å slutte å bite? Hun blir så sinna når jeg irettesetter henne og går skikkelig inn for å angripe meg :-(
SoftKitty Skrevet 8. mai 2012 #13 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Hvorfor tror du de forrige eierne lyver om det? Det er forresten ikke kjempedyrt å kastrere, rundt 1500 kr Min også biter veldig hvis jeg blir sur på henne (jeg slår ikke eller noe men jeg løfter henne bort og sier nei med streng stemme), håper hun roer seg når hun blir eldre jeg da.. pleier å stenge meg selv eller henne inne på soverommet i noen minutter hvis hun er sånn, da pleier hun å roe seg..^^ Hvor gammel er din? Endret 8. mai 2012 av SoftKitty
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. mai 2012 Hvorfor tror du de forrige eierne lyver om det? Det er forresten ikke kjempedyrt å kastrere, rundt 1500 kr Min også biter veldig hvis jeg blir sur på henne (jeg slår ikke eller noe men jeg løfter henne bort og sier nei med streng stemme), håper hun roer seg når hun blir eldre jeg da.. pleier å stenge meg selv eller henne inne på soverommet i noen minutter hvis hun er sånn, da pleier hun å roe seg..^^ Hvor gammel er din? Hun biter før jeg blir sint. Hun småbiter og når jeg da med streng stemme blir hun sint og angriper meg o.O Men jeg kan ikke stå opp flere ganger om natta og stenge henne eller meg inne flere ganger om natten :-( Hun er 1 år , håper hun vokser det av seg. Det kan hende hun er frustrert, blitt litt lite aktivisering på henne og hun er innekatt...
SoftKitty Skrevet 8. mai 2012 #15 Skrevet 8. mai 2012 Ja min også biter først, men det virker som det går fra lek til alvor når jeg sier ifra at hun må slutte...^^ Min er ikke 1 år ennå da. Før angrep hun meg hele tiden om morningen, sikkert for å vekke meg, da pleide jeg å legge ekstradynen min over henne det funket ganske greit... (Høres jo ut som om pus er helt gal, hun er vanligvis veldig snill altså ) 1
Brimi Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #16 Skrevet 8. mai 2012 Ja min også biter først, men det virker som det går fra lek til alvor når jeg sier ifra at hun må slutte...^^ Min er ikke 1 år ennå da. Før angrep hun meg hele tiden om morningen, sikkert for å vekke meg, da pleide jeg å legge ekstradynen min over henne det funket ganske greit... (Høres jo ut som om pus er helt gal, hun er vanligvis veldig snill altså ) Hehe, bare litt gal^^ Jeg får vel bare være tålmodig, aktivisere henne og ikke gi meg når hun biter. Fikk et tips av de forrige eierne å blåse på henne i ansiktet, men tror ikke det hjelper. Vannflaske med sprut har jeg lest at noen bruker, men det høres ikke så bra ut det heller! Men skal prøve det du gjør med dyna, håper jeg husker det inatt :-p Er redd jeg en dag sparker henne i søvne o.O Er jo heller ikke så lett og få pus av foten når klørne er "langt" inni foten :-O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå