Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pusefrøken på snart to år som de siste to månedene har begynt å mase noe så til de grader! Hun går frem og tilbake i leiligheten og klagemjauer skikkelig! Ikke bare et kort "mjao" men "mjaaaaauaaaauaaaaaaoo" og med veldig korte mellomrom. Hun driver oss alle til vannvidd her, og spesielt når vi er på rommet og sover. Jeg pleier alltid å legge meg litt når jeg kommer hjem fra jobb, og da står hun utenfor og skraper på døra og maser. Det er det samme på natta, bare da begynner hun i femtiden.

Jeg skulle gjerne ha sovet med døren åpen, fordi da hadde hun fått komme og gå som hun ville, men desverre har hun en uvane med å pisse der hun føler for det på soverommet.

Hun har alltid vært en ganske spinkel og liten katt, til tross for at hun får mer enn nok mat og spiser og drikker normalt, men i det siste syns jeg hun har blitt enda tynnere. Leste et sted at om man tydelig kan kjenne ryggraden så er hun undervektig, og man kan godt kjenne ryggraden hennes.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med henne.. noen mener at det hjelper om jeg kastrerer henne, men det har jeg ikke penger til for øyeblikket. Skulle gjerne ha sluppet henne ut også, men vi bor sånn til at hovedveien ikke er så veldig langt unna, og jeg har valgt å holde pusene mine som innekatter på grunn av dette og min paranoia om at noen kommer til å skade dem. Og da kommer man jo igjen tilbake til problemet med at hun er så fryktelig spinkel, så det kan jo ikke være noe sjakktrekk å slippe henne ut uansett, og da må jeg jo kastrere henne også, noe som jeg ikke hadde penger til..

Beklager litt langt og rotete innlegg.

Er det noen som har noen tips? Noen som har en formening om hva som kan være galt med den fine pusejenta mi?:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bestilt en time hos dyrlegen ganske raskt. Om hun plutselig har begynt å mjaue og samtidig går ned i vekt kan det være noe galt. Vi har også en mjauekatt, men han har vært sånn hele livet. Den dagen han slutter kommer jeg til å bli bekymra...

• Liker 1
Skrevet

Hmm.. Det er jo tydeligvis noe hun vil. Kanskje hun rett og slett vil ha oppmerksomhet? Katter er jo nattedyr, så de er som regel mest aktive om natten. Våre to kattunger sover hele dagen og er kjempekosete på natta. Er det noe som har endret seg ellers i rutinene den siste tiden? Byttet for? Evt. kan mjauingen være at hun har løpetid? De pleier jo å være litt "merkelige" i den perioden, men det varer jo som regel ikke så lenge. Lenge siden jeg har hatt hunnkatt så kan jo hende jeg tar feil der. Spiser hun regelmessig? Hvordan er avføringen? Dersom hun spiser bra og ikke har noe synlig magetrøbbel så virker det jo som om hun ikke får til seg nok næringsstoffer. Jeg ville ihvertfall oppsøkt veterinær. Kastrering er dessverre kostbart, men mange ihvertfall veterinærene i mitt område har tilbud på slikt i perioder. Det kan jo også gå an å få det på avbetaling om dere forklarer at dere har dårlig råd.

Skrevet

Har du flere katter eller bare henne TS?

Skrevet

TS her.

Jeg har ikke merket noe annet enn at hun har blitt tynnere mer masete. Hun går på do som vanlig, enda hun foretrekker senga mi(.....).

Trodde først det bare var løpetid, men i såfall har hun løpetid med en halv ukes mellomrom hver gang..

Jeg har to katter, pusen det er snakk om her, og en liten gutt på snart ett år. Gutten fikk vi i oktober i fjor, så det er nok ikke han som plutselig har blitt problemet, fordi de går veldig godt overens :)

Skrevet

Det er åpenbert løpetid. Ring vetrinær så sender han en resept på p-piller til nærmeste apotek om du ikke har penger til å kastrere henne!!

Skrevet

1. Den mjauingen du beskriver er ikke typisk for en katt som er syk/har smerter. Dette er "jeg vil ha"- mjauing (vil ha lek/mat o.s.v, eller som i dette tilfellet: "vil ha mann").

2. Hannkatten du har kan meget vel snart bli pappa, og da sitter du med huset fullt av kattunger før du vet ordet av det.

3. Hvis du ikke ønsker en mjauende, "halvgal", tynn og stresset katt, og huset fullt av kattunger, hun kastreres.

4. Hvis du ikke ønsker en stresset, remjende hannkatt som markerer innendørs, han kastreres og.

5. Det er en passende tid for han å kastreres, og tar du dem begge nå, får du rabatt.

6. Har man anskaffet seg katt, må man ta høyde for disse utgiftene!!

• Liker 2
Skrevet

1. Den mjauingen du beskriver er ikke typisk for en katt som er syk/har smerter. Dette er "jeg vil ha"- mjauing (vil ha lek/mat o.s.v, eller som i dette tilfellet: "vil ha mann").

2. Hannkatten du har kan meget vel snart bli pappa, og da sitter du med huset fullt av kattunger før du vet ordet av det.

3. Hvis du ikke ønsker en mjauende, "halvgal", tynn og stresset katt, og huset fullt av kattunger, hun kastreres.

4. Hvis du ikke ønsker en stresset, remjende hannkatt som markerer innendørs, han kastreres og.

5. Det er en passende tid for han å kastreres, og tar du dem begge nå, får du rabatt.

6. Har man anskaffet seg katt, må man ta høyde for disse utgiftene!!

Altså, unnskyld meg, men jeg har da aldri sagt at ingen av dem er kastrert?? Jeg er jo ikke dum, og jeg vet godt hvor viktig det er at det ikke kommer fler 'unødvendige' kattunger. Hankatten ble kastrert med en gang han var gammel nok, men det er trossalt en ganske merkbar prisforskjell på kastrering av hannkatt og hunnkatt, noe du sikkert vet. Slutt å kjeft før du vet om ting er gjort eller ikke! Jeg har heller ikke hatt noe behov for å kastrere henne, ettersom hun er innekatt og aldri har holdt på sånn før. Beklager tonen, men jeg blir bare så irritert av sånne bedrevitere som deg!

Skrevet

Altså, unnskyld meg, men jeg har da aldri sagt at ingen av dem er kastrert?? Jeg er jo ikke dum, og jeg vet godt hvor viktig det er at det ikke kommer fler 'unødvendige' kattunger. Hankatten ble kastrert med en gang han var gammel nok, men det er trossalt en ganske merkbar prisforskjell på kastrering av hannkatt og hunnkatt, noe du sikkert vet. Slutt å kjeft før du vet om ting er gjort eller ikke! Jeg har heller ikke hatt noe behov for å kastrere henne, ettersom hun er innekatt og aldri har holdt på sånn før. Beklager tonen, men jeg blir bare så irritert av sånne bedrevitere som deg!

Ja, du får nå bare bli irritert da. ;) Det var ikke meningen at det skulle oppfattes som kjefting. Jeg kunne ha skrevet det annerledes, og ikke punktvis som jeg gjorde, men innholdet ville ha blitt noenlunde det samme. Jeg beklager at jeg antok hannkatten ikke var kastrert, men jeg tenkte det var sånn fatt siden hun ikke er det, og hun er eldre enn han. Uansett er det bare en løsning på problemet, og det er å kastrere. :)

• Liker 2
Gjest Bobler
Skrevet

Det er også UTROLIG frustrerende og slitsomt for katten å være ukastrert. Det er ikke bare til plage for deg, men pus vil fortsette å få løpetid hele tiden når hun ikke får parret seg. Og det er ikke hyggelig for henne, overhode.

Forslår at du sparer så mye du kan :) Ring litt rundt, er mye forskjellige priser på kastrering. Så får både du og kattene det mye bedre.

Det er det som er løsningen på problemet. Hun er ikke vrien, hun er bare kåt for å si det slik. Og det fikses kun ved kastrering :)

Har hun fått ormkur i det siste? Kan også være en grunn til at hun er tynn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...