Gå til innhold

p-piller...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på snart 25 som vurdere å begynne på piller, må til gynekolog før man kan få p piller eller kan man få det hos vanlig fast lege uten undersøkelse neden til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man trenger ikke gynekologundersøkelse for å begynne på p-piller :) Bare gå til fastlegen

Endret av ssecret
Skrevet

Vanlig fastlegge utan gynekologisk undersøking går heilt fint. H*n kjem berre til å stille deg nokre spørsmål, kanskje måle blodtrykket. Heilt ufarleg.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har efaring med p-piller som vil dele? Med tanke på merke og bivirkninger osv?

Skrevet (endret)

Loette er den svakeste p-pillen, og har dermed minst bivirkninger på de fleste. En som er helt lik, men litt sterkere er microgynom. Jeg har gått på begge og har ingen bivirkninger :)

Om jeg ikke tar feil, så er disse p-pillene de beste på norsk marked i forhold til risiko for blodpropp :) Så jeg vil anbefale å spørre om du kunne fått en av de.

Endret av ssecret
Skrevet

Jeg er fornøyd med Yasmin. Den skal være skummel hvis man har det i genene at man er mer utsatt for blopropp, men jeg trur at flere p-piller (og andre hormonprevensjoner) er skumle sånn sett. Jeg er veldig fornøyd, ingen bivirkninger som jeg har lagt merke til, har gått på de i ca 8 år. Brukte et annet merke før det i et par år(husker ikke navnet) men de ble tatt av markedet, hadde ingen bivirkninger med de heller. Yasmin har for meg redusert mensblødningene og redusert menssmerter, pms-smerter og pms-humørsvigningene er også veldig redusert.

Jeg trur at du bare må prøve og se hvordan du reagerer. Søstra mi tåler ingen hormonprevansjoner men for meg er det supert å bruke Yasmin, hun blir veldig deprimert av de. Andre får økt matlyst og legger på seg, andre får redusert sexlyst, andre får kviser, andre blir kvalm osv. Jeg gikk forresten noen mnd på Nuva-ring, hormonring, og jeg fikk alle plagene ved pms og mensen tilbake da og det ble ikke bedre så jeg byttet tilbake til Yasmin.

Vi er alle forskjellige og reagerer derfor forskjellig. Du kan google p-piller og se hva slags bivirkninger du kan få, så du er forberedt, men det er jo ikke sikkert at du får bivirkninger!

Og som de andre har skrevet så trenger du ikke noen underlivsundersøkelse, lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg og alle mine venninner bruker Mercilon 28. Jeg har ihvertfall vært veldig fornøyd med dem, har gått på dem i tre år nå. Tidligere brukte jeg p-plaster, men jeg ble allergisk mot limet i dem. Har ikke hatt noen bivirkninger av pillene.

Min lege ville forresten at jeg skulle ta en gynekologisk undersøkelse når jeg begynte med p-piller. Det er ikke dumt å få det gjort i samme slengen hvis man er seksuelt aktiv, etter min mening.

Edit: slurvefeil.

Endret av Thorn
Skrevet

Spør om p piller som loette og microgynon!! Ikke mercilon bla som øker faren for blodpropp kraftig :) sier ikke at de er farlige:) gått på microg. Men har nettopp byttet til loette pga uren hud.... Men ellers har den funket som den skal!

Skrevet

Ikke noe problem å få det, er bare å ha en time hos fastlegen :)

har gått på Mercilon i mange år selv, men byttet nylig til Cerazette for å slippe å ha så mye mens, og det virker veldig bra :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...