Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har skogen som nabo, og naturlig nok så tilbringer pus mesteparten av ute-tiden i skogen. Og kommer med nye flått hver dag. Har prøvd diverse flåttmidler uten hell, og nå vurderer jeg å droppe det. Vet at katter ikke har like stor sjangse som hunder for å bli smittet av borrelia. Men hvor stor sansynlighet er det egentlig for en katt? Flåttmidlene fungerer jo ikke (minker ikke på flåtten en gang) og jeg har ingen interesse av å putte gift på pus når det ikke fungerer en gang. Finnes det eventuelt alternative flåttmidler? Å bade pus i hvitløk og urter er ikke aktuelt
Aurora M. Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Sykdom som borreliose hos katt p.g.a flått er ekstremt sjeldent, både fordi katten generelt sett er mindre mottagelig, men også fordi utekatter flest faktisk er immune. Jeg ville bare ha latt være å bruke noe, og så heller gå gjennom pelsen innimellom og plukke det du finner.
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Tror jeg dropper det da hvis han ikke vil få det. Gjør meg ikke noe å plukke flått hver dag. Har ikke stort annet valg uansett Har bare vært bekymret for at han skulle bli syk.
xalo Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Både Stronghold og Frontline kan brukes til katt mot edderkoppdyr (flått m/ flere). Resept fåes hos veterinær og kan uthentes på de aller fleste apotek i landet. Preparatet dryppes mellom skulderbladene med noen ukers mellomrom. De vanligste preparatene som brukes til hund, dvs Expot(dråper) og Scalibor(halsbånd), kan ikke brukes til katt. Ellers er en pinsett eller 'flåttlasso' også hjelpsomt
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Både Stronghold og Frontline kan brukes til katt mot edderkoppdyr (flått m/ flere). Resept fåes hos veterinær og kan uthentes på de aller fleste apotek i landet. Preparatet dryppes mellom skulderbladene med noen ukers mellomrom. De vanligste preparatene som brukes til hund, dvs Expot(dråper) og Scalibor(halsbånd), kan ikke brukes til katt. Ellers er en pinsett eller 'flåttlasso' også hjelpsomt Jo takk, men jeg er klar over alt det der. Og jeg har prøvd dem også uten hell. Som sagt har jeg prøvd flere typer. Bruker hverken pinsett eller flåttkasso da jeg finner de ubrukelige. Bruker denne som er den beste oppfinnelsen noen gang.
Aurora M. Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Jo takk, men jeg er klar over alt det der. Og jeg har prøvd dem også uten hell. Som sagt har jeg prøvd flere typer. Jeg vil legge til at i tilegg til disse typene, har jeg forsøkt 'alt' av alternative ting som er på markedet Bobler, uten hell, så jeg råder ikke noen til å gå den veien. Bruker hverken pinsett eller flåttkasso da jeg finner de ubrukelige. Helt enig der. Bruker denne som er den beste oppfinnelsen noen gang. Den såg god ut ja! Har et 'kubein' jeg som har akkurat samme prinsippet. Flittig brukt!
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Brukte kubeinet før, men liker denne enda bedre. Pus og hund også, de merker ikke at jeg tar den bort som de kunne gjøre med kubeinet
Aurora M. Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Brukte kubeinet før, men liker denne enda bedre. Pus og hund også, de merker ikke at jeg tar den bort som de kunne gjøre med kubeinet Da blir det investert i denne her og! Tusen takk for tipset!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har skogen som nabo, og naturlig nok så tilbringer pus mesteparten av ute-tiden i skogen. Og kommer med nye flått hver dag. Har prøvd diverse flåttmidler uten hell, og nå vurderer jeg å droppe det. Vet at katter ikke har like stor sjangse som hunder for å bli smittet av borrelia. Men hvor stor sansynlighet er det egentlig for en katt? Flåttmidlene fungerer jo ikke (minker ikke på flåtten en gang) og jeg har ingen interesse av å putte gift på pus når det ikke fungerer en gang. Finnes det eventuelt alternative flåttmidler? Å bade pus i hvitløk og urter er ikke aktuelt Jeg fikk anbefalt av dyrlegen å bruke flått-dråper beregnet på "liten hund", og det funket mye bedre. Mindre flått på pus og du slipper å risikere at den drar med seg mange inn som kan feste seg på deg.
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 Jeg fikk anbefalt av dyrlegen å bruke flått-dråper beregnet på "liten hund", og det funket mye bedre. Mindre flått på pus og du slipper å risikere at den drar med seg mange inn som kan feste seg på deg. Da foreslår jeg at dyrlegen din skal ta seg et kurs eller ti, for flått-dråper til hund er livsfarlige for katter. 3
Leo Skrevet 8. mai 2012 #11 Skrevet 8. mai 2012 Jeg fikk anbefalt av dyrlegen å bruke flått-dråper beregnet på "liten hund", og det funket mye bedre. Mindre flått på pus og du slipper å risikere at den drar med seg mange inn som kan feste seg på deg.Det høres ikke ut som noen god idè! Enkelte flåttmidler beregnet for hund er nemlig dødelig giftige for katter!
Berit Skrevet 8. mai 2012 #12 Skrevet 8. mai 2012 Sykdom som borreliose hos katt p.g.a flått er ekstremt sjeldent, både fordi katten generelt sett er mindre mottagelig, men også fordi utekatter flest faktisk er immune. Jeg ville bare ha latt være å bruke noe, og så heller gå gjennom pelsen innimellom og plukke det du finner. Enig Jeg vil ikke bruke gift på min katt, og plukker heller av flåtten som kommer. Jeg sjekker pelsen vanligvis flere ganger for dagen, men i hvert fall en gang for dagen. Enda sjansen for at pus skal bli smittet er ganske liten, så er det enda mindre sjanse dersom du får av flåtten hurtigst mulig. Jeg bruker en flåttpenn. Hvis du bruker noe annet, er det effektivt og greit dersom du vrir flåtten rundt noen ganger før du trekker den av. Da får du med bena og alt på flåtten. Bena løsner/slipper taket når du vrir.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #13 Skrevet 8. mai 2012 Det høres ikke ut som noen god idè! Enkelte flåttmidler beregnet for hund er nemlig dødelig giftige for katter! De er bare litt sterkere, det er alt. Min katt har fått det i alle år.
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 Enig Jeg vil ikke bruke gift på min katt, og plukker heller av flåtten som kommer. Jeg sjekker pelsen vanligvis flere ganger for dagen, men i hvert fall en gang for dagen. Enda sjansen for at pus skal bli smittet er ganske liten, så er det enda mindre sjanse dersom du får av flåtten hurtigst mulig. Jeg bruker en flåttpenn. Hvis du bruker noe annet, er det effektivt og greit dersom du vrir flåtten rundt noen ganger før du trekker den av. Da får du med bena og alt på flåtten. Bena løsner/slipper taket når du vrir. Den jeg bruker er som en ølåpner. Slipper å vri, og får alt med en gang. Trer flåtten på, og vipper den opp som om jeg åpner en ølflaske. Fiks ferdig, mye enklere
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #15 Skrevet 8. mai 2012 De er bare litt sterkere, det er alt. Min katt har fått det i alle år. Så flaks at katten din lever da. Men å fly rundt å anbefale noe som er potensielt livsfarlig til andre er helt på trynet, rett og slett. Fra Agira dyreforsikring: " Grunnen til at katter er så følsomme mot akkurat Exspot er fordi katter har andre enzymer i sin lever enn hva mennesker og hunder har. En katts lever klarer helt enkelt ikke å bryte ned visse emner. Exspot inneholder emnet permetrin, som katter ikke tåler. Permetrin kan gi katten kramper, gjøre den vinglete, skjelven og allment veldig dårlig. " Eneste dråpene pus kan få, er frontline. Hvis vetrinæren din anbefaler noe annet, så kan han ha tatt liv av mange katter. Og det er så på trynet at jeg har ikke ord. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #16 Skrevet 8. mai 2012 Så flaks at katten din lever da. Men å fly rundt å anbefale noe som er potensielt livsfarlig til andre er helt på trynet, rett og slett. Fra Agira dyreforsikring: " Grunnen til at katter er så følsomme mot akkurat Exspot er fordi katter har andre enzymer i sin lever enn hva mennesker og hunder har. En katts lever klarer helt enkelt ikke å bryte ned visse emner. Exspot inneholder emnet permetrin, som katter ikke tåler. Permetrin kan gi katten kramper, gjøre den vinglete, skjelven og allment veldig dårlig. " Eneste dråpene pus kan få, er frontline. Hvis vetrinæren din anbefaler noe annet, så kan han ha tatt liv av mange katter. Og det er så på trynet at jeg har ikke ord. Det er frontline, bare litt sterkere. Du har tydligvis ikke helt peiling du heller
Leo Skrevet 8. mai 2012 #17 Skrevet 8. mai 2012 De er bare litt sterkere, det er alt. Min katt har fått det i alle år. Det stemmer ikke og du burde slutte å spre potensielt farlig/dødelig feilinformasjon. Flåttmiddel dreper katten din 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #18 Skrevet 8. mai 2012 Det stemmer ikke og du burde slutte å spre potensielt farlig/dødelig feilinformasjon. Flåttmiddel dreper katten din Hva er forskjellen på frontline for katt og liten hund bortsett fra styrken?
Gjest Bobler Skrevet 8. mai 2012 #19 Skrevet 8. mai 2012 Det er frontline, bare litt sterkere. Du har tydligvis ikke helt peiling du heller Hva har jeg skrevet som tilsier at jeg ikke har peiling? Du skal fortsatt ikke bruke frontline til hund til katten din, nettopp fordi det er større dosering.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #20 Skrevet 8. mai 2012 Hva har jeg skrevet som tilsier at jeg ikke har peiling? Du skal fortsatt ikke bruke frontline til hund til katten din, nettopp fordi det er større dosering. Ja men da funker det jo også. Så det kommer jeg til å fortsette med. Vi bor på et sted med mye farlig flått, og jeg vil ikke risikere at barna mine blir unødvendig utsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå