Gå til innhold

Bil står parkert midt i en blindvei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor innerst i en blindvei sammen med mine syke foreldre. Midt i blindveien bor det et annet eldre par som ofte får besøk av sin voksne datter. Denne datteren har handicap-parkeringsskilt i bilen sin og jeg forstår at hun har en grunn til ikke å parkere langt unna inngangsdøren. Men problemet er at hun parkerer på tvers av den smale veien og hvis det kommer en bil så har den ikke sjans til å flytte seg, hun kommer ikke ut og flytter bilen sin.

I fjor sommer hadde hun parkert slik og ambulanse kom for å hente min mor, men ambulansen kom ikke frem grunnet hennes bil. Jeg snakket med henne og forklarte hvilke problemer dette skaper, og tilbød henne min parkeringsplass som er 15 meter fra ingangsdøren hos hennes foreldre (kontra å parkere på tvers i veien som er 5 meter fra ingangsdøren). Hun har ikke tatt imot dette tilbudet og fortsetter å parkere på tvers. Dette skaper andre problemer som at søppel ikke blir hentet, posten ikke kommer frem samt at alle som har parkeringsplass innerst i blindveien har kommet for sent på jobb fordi de har måttet ta buss fordi bilen ikke har kommet rundt denne damens bil. Vi innerst i veien har betalt for et skilt der det står at det ikke er lov å parkere utenfor anviste parkeringsplasser.

Spørsmålet er da, kan vi gjøre noe mer for å få henne til å forstå alvoret? kan vi taue bort bilen hennes? Ringe politiet?

Håper dere har noen kloke innspill da vi føler at vi (naboene) er så frustrerte over situasjonen at vi ikke klarer å tenke rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ring viking, falck e.l og meld ifra om feilparkering. Da kommer de å tauer bilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan den som ringer risikere å måtte betale for borttauing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det blir på bileier, om de ønsker å få ut igjen bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler litt på at private selskaper bare kan komme og hente en bil som noen mener er feilparkert på offentlig vei med mindre de har avtale med politiet/Trafikketaten om det. Jeg tror dere bør ta kontakt med Trafikketaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, om det er skilt for parkering forbudt (som TS skrev de hadde der) så kan bilen bli tauet inn dersom dette meldes. Bileier (evt forsikringa til bileier) blir den som måtte punge ut igjen for å få hente ut bilen igjen.

Bare å ringe Viking, Falck eller hva enn du måtte foretrekke. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov å parkere slik at man sperrer for uttrykkningskjøretøy, så neste gang kan du ringe politiet, og så får du råd om hva du skal gjøre videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, om det er skilt for parkering forbudt (som TS skrev de hadde der) så kan bilen bli tauet inn dersom dette meldes. Bileier (evt forsikringa til bileier) blir den som måtte punge ut igjen for å få hente ut bilen igjen.

De har satt det opp selv, så med mindre de eier veien er det ikke gyldig. Hvis de eier veien må de i tillegg opplyse om konsekvensene av å parkere der (borttauing for eiers regning). Hvis det er en offentlig vei er det selvtekt, og i så fall er det i gråsonen. Det er mye sikrere å ta kontakt med politiet, jeg vil tro de har stor forståelse når hun forklarer konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...